Tåkete/røyklagt kar

Sliter m uklart vann i mitt 160 liters kar. Det ser ut som om det er fullt av grå hvit røyk. Byttet ut 40 l hver dag i en uke nå, men hjelper ikke. Kan det ha noe m maten å gjøre? Bruker Tabletter tetra tabimin og tetra min crisps. Har snart gitt opp..... HJELP!!!!!
Er det et nyoppsatt kar? Har du prøvd å ikke bytte vann? Og en dag eller to faste, uten mat, er også en bra ting.
Mer informasjon!!
Det var litt sparsomt med informasjon, ja. Profilen din sa heller ikke mye om karet. Når jeg har slike udefinerte problemer så slukker jeg lyset og stopper foring i fire-fem dager. Det pleier å hjelpe.
har hatt det slik i tre mnd nå. Hadde det i det gml karet, og har det fremdeles i det nye karet som ble startet for tre uker siden.
Har hatt det i ca tre mnd. Hadde det i det gml karet, og har det fremdeles i det nye som har gått i tre uker.
Hvordan filtrerer du? Bruker du filtervatt? Lenge mellom hver gang du renser filtrene?

Har du mye fisk? Store? Hvor ofte fôrer du dem? Hvor mye?

Får du dagslys på akvariene? Direkte/indirekte? Har du kraftig lys over akvariene? Tidsinnstilt bryter til lyset? Fra når, til når?
Hva slags sand bruker du?
Hva slags pumpe?
bruker biltema sand og eheim powerbal til 160l. Problemet er at dette har kommet plutselig. Kjøpte noe mat til mallene fra Zera (waffer) og det var da det startet. Maten røykla karet og jeg sluttet m den etter fire fem uker. Dette er nå ca 8 mnd siden, og de samme symptomene er der.
de får litt mat to ganger om dagen. Lyset er tidsinnstilt på 9 timer om dagen. Det er ikke det som er problemet. Dette har kommet plutselig og vil ikke bli borte...
Tror du må glemme "det gamle karet" og problemene du hadde der. Nå forstår jeg det slik at du har et nytt kar som har gått i tre uker. Med eller uten fisk? Og evt. hva og hvordan forer du? Og hvordan startet du det opp?
Det høres nesten ut som det er en bakterie oppblomstring, ettersom det kom etter en type mat. Husker Blindern-bekken pleide bli grå av E.Coli og bakteriofager, men da er det jo snakk om sterkt forurenset vann..

Hadde det vært en ide å ta to vannprøver i glass? Så kunne du sette en lyst og en mørkt og se hva som skjer. Om forurensningen sedimenterer seg på bunn og vannet blir klart er det kanskje allikevel uorganisk materiale..

Antar at du ikke har mulighet for å UV filtrere vannet? Antar også at du allerede har et ganske fint filter i pumpa..

Jeg tror jeg ville økt lys mengden ganske kraftig en stund, og heller levd med litt mer alger i den perioden. Og stoppet vannbyttene i en tid. I mangel av en bedre løsning iallefall..
Mulig det er en oppblomstring av infusorier? Det gjør vannet grått/melkehvitt.
Interssant ElinH. Jeg ville nok gjettet på at noe er dratt med fra det gamle karet inn i det nye. Sand, vann eller filter. Man burde ikke få samme problemet i to kar, sånn uten videre.
startet dette karet opp m 60 liter av det gamle vannet fra det andre karet og den gamle pumpen m bakteriefloraen, sammen m den nye Eheim powerball pumpen. Har nå nettopp byttet ut 40 liter og det er mye klarere nå. Skal prøve å la vær å mate noen dager nå, men er redd chiclidene vil spise de minste fiskene i mangel på mat.... Har videre ildhaler, praktbotia, gibbiseps, pakistanbotia, ansistrus og et par andre slag ( små ubetydelige fisk) Chiclidene er Diadema...
har jo brukt 40-50 liter av det samme vannet, og den samme sanden fra forrige kar. Naboen min har akkurat samme sand,steiner og kranvann, men bruker annen type mat. Vannet hans er krystall klart. Tror det må være maten jeg bruker, spessielt tablettene til bunnfiskene. Har jo også btukt dette foret i flere år men da m stein istedenfor sand, så jeg er faktisk ikke helt sikker. Men prøver nå å unngå tablettene noen dager så får vi se...
Leste du tråden ElinH foreslo? Tipper at du hadde noe "dritt" i det gamle karet som du har dradd med deg over i det nye. Sand, vann eller filtermateriale. eller alt. At naboen din ikke har det betyr ikke noe dersom han ikke har fått sand, vann eller filtergugge fra deg.
poenget her er at dette kom plutselig, og lenge etter at jeg startet m dette foret. Dere har jo ikke peiling....!!!!! Men takk for ingenting, bedrevitere....
Hold an kjetting!
Inge bedrevitere her. Vi forsøker bare å forstå problemet. Det er nemlig en smule uklart for meg. Du snakker om et gammelt kar og et nytt kar. Om et problem du har hatt i 8 måneder, men det nye karet som egentlig har problemer er startet for tre uker siden. Du tok med 60 liter eller 40-50 liter. Du tror det er maten, men tror egentlig ikke det er maten fordi det kom lenge etter at du startet med denne maten.

Jeg tror vi alle forsøkte å identifisere hva som kunne være årsaken til problemet, først. Så kan vi kanskje si noe om selve problemet.

Så, dersom du vil prøve en gang til: Snakker vi om ett eller to kar som du har problem med?
Raymond Næss
poenget her er at dette kom plutselig, og lenge etter at jeg startet m dette foret. Dere har jo ikke peiling....!!!!! Men takk for ingenting, bedrevitere....

hahaha....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap