- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Vanlige vannverdier i brønnvann?
Vanlige vannverdier i brønnvann?
Vi har nå sett på et hus som vi muligens skal kjøpe, men synes ikke jeg på visning kunne gå å sjekke vannkvaliteten med en teststrips. Hehe. Hadde lyst til å gjøre det. Hva opplever dere med brønnvann? Hvordan er verdiene? Sure eller basiske?
Vanlig utgravd brønn som er fra krigstida, men visstnok veldig godt med vann der...
Søstra mi som bor i et hus med borehull har PH 9. Er det høyt i brønner også?
Vanlig utgravd brønn som er fra krigstida, men visstnok veldig godt med vann der...
Søstra mi som bor i et hus med borehull har PH 9. Er det høyt i brønner også?
Postet 08.06.10 kl 12:27
Postet 08.06.10 kl 13:01
Beliggenhet av brønn
KampfiskDet kommer jo an på hvor brønnen er. Som oftest er nok brønnvann litt hardere enn overflatevann, men om brønnen f.eks. er i nærheten av en myr, trenger det ikke å være sånn.
Det er ikke typiske myrområder rundt eiendommen. Opplever at overflatevannet der jeg bor i dag har en PH på ca 6 rett ut fra springen. Foreløpig har jeg bare vurdert fisker som trenger lav PH så slipper jeg å modifisere på noe...
Postet 08.06.10 kl 13:21
Inaktiv bruker
Der det er mye myr kan det være høyt jerninnhold i vannet. Smak på vannet når du er på visning Smaker det "blod" er det jern i vannet.
Ellers er det jo så stor forskjell på vann fra brønner at det kan være både positivt og negativt. Noen steder er det høyt kalkinnhold, og det er ikke akkurat morro for mennesker heller, da dette legger seg på alt man har av kokekar og hvis du er en tedrikker så smaker teen pyton..
Men, man kan jo invistere i et vannrensefilter så får både fisker og mennesker bedre vannkvalitet fritt for ymse ting. Det kan være mye uheldige stoffer i brønnvann også, selv om det ikke er tilsatt klor. Jeg har bodd mange steder med brønn, så jeg har erfart mye der.
Et sted jeg bodde var det rene kildevannet i brønnen, men så var den omgitt av jorder og der hadde jo bonden på sprøytemidler og kunstgjødsel. Da gjelder det at brønnen er DYPT borret for å unngå at du får slikt i brønnen.
Et sted jeg bodde så skulle vi sjekke brønnen og der lå det 5-6 halvt råttne rotter/mus og fløt i vannet.. og dette vannet hadde vi drukket lenge. Men, ikke blitt syke... Men, altså , etter det ble jeg litt skeptisk til brønnvann Den brønnen var ikke så dypt borret da...
Ellers er det jo så stor forskjell på vann fra brønner at det kan være både positivt og negativt. Noen steder er det høyt kalkinnhold, og det er ikke akkurat morro for mennesker heller, da dette legger seg på alt man har av kokekar og hvis du er en tedrikker så smaker teen pyton..
Men, man kan jo invistere i et vannrensefilter så får både fisker og mennesker bedre vannkvalitet fritt for ymse ting. Det kan være mye uheldige stoffer i brønnvann også, selv om det ikke er tilsatt klor. Jeg har bodd mange steder med brønn, så jeg har erfart mye der.
Et sted jeg bodde var det rene kildevannet i brønnen, men så var den omgitt av jorder og der hadde jo bonden på sprøytemidler og kunstgjødsel. Da gjelder det at brønnen er DYPT borret for å unngå at du får slikt i brønnen.
Et sted jeg bodde så skulle vi sjekke brønnen og der lå det 5-6 halvt råttne rotter/mus og fløt i vannet.. og dette vannet hadde vi drukket lenge. Men, ikke blitt syke... Men, altså , etter det ble jeg litt skeptisk til brønnvann Den brønnen var ikke så dypt borret da...
Postet 08.06.10 kl 14:38
Endret: 08.06.10 kl 14:40
Inaktiv bruker
Opplever at overflatevannet der jeg bor i dag har en PH på ca 6 rett ut fra springen. Foreløpig har jeg bare vurdert fisker som trenger lav PH så slipper jeg å modifisere på noe...
Det der med pH kan jo variere enormt. Her i vinter var den nede på 6 og nå er den på 8, i krana. Offentlig vann...
Det der med pH kan jo variere enormt. Her i vinter var den nede på 6 og nå er den på 8, i krana. Offentlig vann...
Postet 08.06.10 kl 14:39
Endret: 08.06.10 kl 14:40
Skulle jeg kjøpe hus med egen vannforsyning, ville jeg uansett om jeg hadde akvarium eller ikke, krevd av selger å få en rapport på vannkvaliteten, og ikke vært fornøyd med et utsagn om at det visstnok skal være godt vann i brønnen.
Som flere over her skriver, er det stor forskjell på brønnvann. Det beror på hvor brønnen ligger, og hvor dyp den er.
En vanlig vannprøve vil fortelle om vannets hygieniske kvalitet, vannets fysikalske egenskaper som pH og ledningsevne og vannets kjemiske innhold.
Dersom ikke det foreligger en fersk rapport om vannkvaliteten, kan sikkert servicekontoret i kommunen din hjelpe deg med å finne et vannlaboratorium som kan undersøke vannet. Servicekontoret i mange kommuner er også behjelpelige med å levere ut vannprøveflasker, og videresende prøvene til det laboratoriet de selv har avtale med.
Som flere over her skriver, er det stor forskjell på brønnvann. Det beror på hvor brønnen ligger, og hvor dyp den er.
En vanlig vannprøve vil fortelle om vannets hygieniske kvalitet, vannets fysikalske egenskaper som pH og ledningsevne og vannets kjemiske innhold.
Dersom ikke det foreligger en fersk rapport om vannkvaliteten, kan sikkert servicekontoret i kommunen din hjelpe deg med å finne et vannlaboratorium som kan undersøke vannet. Servicekontoret i mange kommuner er også behjelpelige med å levere ut vannprøveflasker, og videresende prøvene til det laboratoriet de selv har avtale med.
Postet 08.06.10 kl 17:33
Personlig ville eg hentet vannprøve selv, og fått testen bekostet av selger.Tove HSkulle jeg kjøpe hus med egen vannforsyning, ville jeg uansett om jeg hadde akvarium eller ikke, krevd av selger å få en rapport på vannkvaliteten, og ikke vært fornøyd med et utsagn om at det visstnok skal være godt vann i brønnen.
Da er man trygg på at selger ikke har levert inn annet vann...
Postet 08.06.10 kl 22:20
Vi har gammelt hus med borevann i steingrunn, og vannverdiene varierer tydeligvis med sesong. Lav pH og 0 nitrat om vinteren, høyere pH og litt nitrat nå. Alltid kobber, KH varierer, alltid utslag på jern. Vi slipper klor, men det er jo andre ting som er mer forvirrende med vannkvalitet...
Så vi lar vann renne lenge før det fylles i bøtter, og tilsetter det som må til av midler for å få nogenlunde stabile verdier på det vi heller i karene. Det blir faktisk rutine, synd vi mistet en del fisk før vi lærte leksa :o)
Så vi lar vann renne lenge før det fylles i bøtter, og tilsetter det som må til av midler for å få nogenlunde stabile verdier på det vi heller i karene. Det blir faktisk rutine, synd vi mistet en del fisk før vi lærte leksa :o)
Postet 08.06.10 kl 23:36