Uklart vann

Har i det siste slitt med uklart vann i 54 literen, der fiskene fra tanganyikasjøen holder til.

Oppdaget at "uklarheten" i vannet ikke gikk bort, da jeg skiftet vann for litt over en uke siden. Skiftet vann igjen for et par dager siden for å se om vannet ville bli klarere, men de ble det ikke...
Fiskene ser ikke ut til å ta noen skade av vannet, de spiser og oppfører seg som normalt.

Tilsetter av og til litt natron for å øke ph, men har gjort det flere ganger før uten at vannet har blitt noe særlig uklart av den grunn (har jeg tilsatt for mye?). Kan det være at filtervatten er gammel? Har nå byttet ut halve filtervatten med nytt.
Bør jeg ta en vannskifte, i så fall hvor mye?

Noen forslag?
[External Image]
Det kan være svevealger/infusorer , mørklegg karet ca 5 dager og for minimalt eller ingenting på den tiden.
Gjør som Ulvster sier, men mørkelegg det skikkelig. Ikke bare skru av lyset i akvariet. Dekk det til slik at det blir skikkelig mørkt. Bytt gjerne masse vann før du gjør dette.
Takk skal dere ha!
Skal gi det et forsøk, men bør jeg fjerne plantene før jeg mørklegger akvariet? Er redd de vil råtne om de mister lyset. Av planter er det sverdplanter og vallisneria. Kan jeg mate fiskene under prosessen?
Plantene tåler det nok, dersom de ikke er av den veldig sarte sorten.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap