Hvordan sanker og evt. vasker man eikeblader?

Vil få ned pHen i akvariet mitt og har hørt om Tørkede eikeblader og svartor kongler.
Beleilig nokk Står det en stor rødeik som vår elskede konge har plantet 200 m unna huset mitt.

Antar at man plukker bladene om høsten når bladene er brune og ferske, vet ikke så mye om svartor.

Ønsker å få vite detaljene.

MVH,TMK
Høstes en tørr dag seint på høsten eller nedfallet som ligger på bakken. Jeg vet noen vasker bladene før bruk, men jeg ville ikke gjort det hvis ikke bladene er full av skitt. For meg er det viktig å ta vare på alle de gode stoffene i bladene, ikke vaske dem bort.

Før bruk har jeg dem liggende i en bøtte med vann til dem synker. Det er lettere å plassere dem i akvariet når de har truttnet i vann. Har opplevd at når bladene blir liggende tørre i akvariet kan de havne over filterinnsug når de begynner å synke..
Det brune vannet som blir i bøtta heller jeg i akvariet.
Beste er å plukke dem mens de ennå henger på tredet, men likefør dem faller av. Så slipper man å få med mye annet drit. Er greit å tørke dem godt også, så sett dem på et litt varmt sted. Oppå varmtvannsbeholderen feks i en liten plastkasse.
Tørker man de sånn at de ikke råtner?
Virker jo sannsynelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap