Nitritbombe i akvariet mitt :(

Har fått akvariet fullt med nitrit og har derfor startet opp med vannbytte, ca. 20% morgen og kveld. Dessuten har jeg sluttet å mate fiskene. Håper dette er tilstrekkelig til å redde fiskene frem til filteret igjen begynner å virke.
Men et spørsmål; hvor lenge kan fiskene klare seg uten mat? Kanskje burde jeg gi de litt så de ikke sulter ihjel for meg? Men da klarer jeg kanskje ikke å få kontroll på nitriten?
Hvis det er voksne fisk, tåler de godt noen dager uten mat. Er det yngel, er det værre, de bør få i et hvert fall litt. Spises det ikke opp med en gang, så sug det opp.

Vet du hvorfor det skjedde slik at du kan unngå det i fremtiden?
Bare eldre fisk. Mener å ha lest at de kan klare seg uten mat i 3 uker men det høres jaggu lenge ut.
Ja,jeg vet feilen. Jeg satte ut fisk i et kar før det hadde fått stått lenge nok. Lenge før
Men jeg hadde ikke noe valg da jeg overtok et tømt kar + fisk i poser. Nå prøver jeg å gjøre det beste ut av situasjonen og håper jeg klarer å redde stakkerane.
Hvorfor bytter du bare 20% av gangen,når du kan bytte enda mer nå som det er kritisk fase med mye nitritt?
Når det er er nitritt,så må det skiftes ut raskest mulig.
Mellomlagring av vann ,så det er temperert før du har det oppi er viktig.(men det vet dui sikkert) Så er det bare å bytte vann.
Da kan du også mate fiskene forsiktig underveis.

Lykke til med fiskene
Lagring av vann i bøtter ser jeg ikke helt vitsen med, hvis ikke man bytter så mye vann at det blir under 16-18gr etter vannskift...

Bytter alltid kalt vann, tempen synker fra 26-20gr i verstefall. ikke noe problem. Simulerer vel litt regntid også da, hvis du gjør det ofte nok....
Du står selvsagt helt fritt til å gjøre akkurat som vil..
Har kjøpt noe som heter Nitridac idag og skal prøve ut dette ca. ei uke. Håper det kan bidra til å hjelpe.
Tror ikke det stoffet vil gjøre noen forskjell.

Dersom akvariet er nytt, er du på vei over nitrit-toppen, og etter hyppige vannbytter en ukes tid, vil verdiene begynne å bli gode.

Dersom akvariet har vært i drift en stund, er det overbelastet og du har allerede så mye bakterier som det er plass til.

BTW: Jeg gjør gjerne vannbytter som John Kristoffer, opptil en 30%. Skal jeg bytte mere, pleier jeg å bruke lett temperert vann(kaldere enn i akvariet, men ikke rent kaldtvann)
Akvariet ble etablert som nytt den 14.9, altså for 8 dager siden. De senere dagene har jeg hatt dyp rød farge på NO2 testen men aner en svakere rød farge igår og idag. Trolig er det på bedringens vei. Jeg bytter nå ca. 25% med vann morgen og kveld i tillegg til å tilsette denne "medisinen".
Men en ting lurer jeg på denne Tetra-testen; jeg leser av f.eks. 1,6 mg/l på fargeskalaen. Men i instruksjonsboka står det noe om å dividere med 3,3. Hva menes med det? Har jeg kanskje ikke så høy konsentrasjon med NO2 som jeg trur?
Plussmedlem
elwaro
Men en ting lurer jeg på denne Tetra-testen; jeg leser av f.eks. 1,6 mg/l på fargeskalaen. Men i instruksjonsboka står det noe om å dividere med 3,3. Hva menes med det? Har jeg kanskje ikke så høy konsentrasjon med NO2 som jeg trur?

Nå er du vel langt nede på instruksjonen?
The Tetra Nitrite Kit measures nitrite ion concentration. To obtain the value for nitritenitrogen concentration in mg/l, the value obtained with the kit should be divided by 3.3.

Det holder med å følge det som står øverst:
1. Rinse the test vial with the water to be tested.
2. Fill the test vial to the 5 ml (cc) mark with the water to be tested.
3. Hold the reagent bottle #1 upside down and add 7 drops to the test vial.
4. Close vial and shake gently.
5. Let the vial stand for 10 seconds; then add 7 drops of the reagent bottle # 2 to the test vial.
6. Shake the vial again.
7. Allow 2 to 5 minutes for the development of the color.
8. Hold vial and the color scale vertically and match the coloring of the test solution with the closest color on the color scale. Read the corresponding value.

En norsk forklaring her på AF.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap