- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Har problemer med grått vann!
Har problemer med grått vann!
Postet 19.12.10 kl 11:51
Endret: 04.01.11 kl 19:54
Jeg vet om mange her på forumet som har problemer med grått vann, og ser også at det ene akvariet mitt starter å bli litt mere uklart enn i de andre karrene. Merkelig. Blir vannbytte i dag, så får se etter det hvordan det går.
Jeg syntes dette med grått vann er utrolig rart, grått vann liksom.. hva kan være grunnen? Det kan være at en forer for mye, men rart at det fortsatt er der etter vannbytte. Hvor grått er det?
Jeg syntes dette med grått vann er utrolig rart, grått vann liksom.. hva kan være grunnen? Det kan være at en forer for mye, men rart at det fortsatt er der etter vannbytte. Hvor grått er det?
Postet 19.12.10 kl 12:11
Inaktiv bruker
hei. mitt 120 liter akvarie var grått, så fikk jeg tips om å legge et svart teppe eller plast over og rundt hele karret. ta et vann bytte først og mørkelegg etterpå i 1,5 uker, vannet mitt er helt blankt å det ser nesten ikke ut som om det er vann oppi der for du ser ingen ting som rører seg i vannet enn fiskene. Prøv dette!...etter den tiden med mørkelegging så byttet jeg 1/3 av vannet hver uke å det blir så bra!... PS: for minimalt hver 4.dag gjorde jeg(det gikk helt fint).
Mvh Kristian.
Mvh Kristian.
Postet 19.12.10 kl 16:18
Inaktiv bruker
det krysta klare muddel greiene funka ikke i det hele tatt. det gjør det nesten verre vill jeg si.
Postet 19.12.10 kl 16:20
Postet 19.12.10 kl 17:03
Postet 19.12.10 kl 17:15
Endret: 19.12.10 kl 17:30
Postet 19.12.10 kl 20:00
Inaktiv bruker
skru av alt av lys helt, så det blir helt helt mørkt. da kan du legge på med plast og bare ta opp lokket for foring...
Postet 19.12.10 kl 21:36
er ikke sikker, men det kan ikke være at kanskje kan ha for mye sikrulasjon i vannet og at det drar partikler opp fra bunnen? jeg opplevde at "utspylinga" på pumpa mi pekte ned i akvariet og kastet opp partikler fra bunnen. Jeg har også veldig fin sand i karet. Det eneste jeg gjorde var å vri "utspylinga" på pumpa rett og da ble det fint i gjenn iløpet av et døgn.
Postet 19.12.10 kl 22:57
Det kan være mange årsaker til grått/ uklart vann, i et nystartet kar er det ofte råtnende plante og forrester som bidrar til å øke mengden microorganismer (infusorier) i vannet grunnet at bakteriekulturen i filter/ene ikke er fullt tilpasset mengden med avfallsstoffer fra fisk, uspist for, planterester og tilførselen av flere fisk i en oppstart fase andre årsaker kan være mangelfullt/ feil type/ feilmontert filtermateriale eller at det er innført noe som ikke hører hjemme i et akvarie, feil type bunnsubstat, grus eller sand o.s.v..
I et satt/ innkjørt akvarie kan det være overforing, manglende renhold/slamsuging av jord, fjerning av planterester og uspist for, for stort eller for lite regelmessig vannbytte (bør ikke byttes for mye vann i en engang), for grundig rengjøring av filter kan ta knekken på bakteriekulturen (bør rengjøres i vann fra akvariet med tilnærmet samme temp).
I andre tilfeller kan grått vann være et resultat av for mye nitrat (jord) i vannet hvilket ikke er ønskelig, kan hende ved en kombinasjon av sterk sirkulasjon og utilstrekkelig slamsuging av jord på bunnen, kan løses til nød/ midlertidig med nitratfjerner og hyppigere vannbytter men for å hindre årsaken bør en slamsuge bunnen grundigere og mer regelmessig (oftere)
Andre årsaker kan være foring med eksperimentelle alternative for som grønnsaker o.l som ikke blir spist opp og som ligger ute av syne i karet og råtner (slikt bør ikke ligge mange timene i karet uten en metode for fjerning av uspiste deler)
Forhåpentligvis var noe av dette til hjelp
Vennelig hilsen
Erik
I et satt/ innkjørt akvarie kan det være overforing, manglende renhold/slamsuging av jord, fjerning av planterester og uspist for, for stort eller for lite regelmessig vannbytte (bør ikke byttes for mye vann i en engang), for grundig rengjøring av filter kan ta knekken på bakteriekulturen (bør rengjøres i vann fra akvariet med tilnærmet samme temp).
I andre tilfeller kan grått vann være et resultat av for mye nitrat (jord) i vannet hvilket ikke er ønskelig, kan hende ved en kombinasjon av sterk sirkulasjon og utilstrekkelig slamsuging av jord på bunnen, kan løses til nød/ midlertidig med nitratfjerner og hyppigere vannbytter men for å hindre årsaken bør en slamsuge bunnen grundigere og mer regelmessig (oftere)
Andre årsaker kan være foring med eksperimentelle alternative for som grønnsaker o.l som ikke blir spist opp og som ligger ute av syne i karet og råtner (slikt bør ikke ligge mange timene i karet uten en metode for fjerning av uspiste deler)
Forhåpentligvis var noe av dette til hjelp
Vennelig hilsen
Erik
Postet 19.12.10 kl 23:42
Endret: 20.12.10 kl 00:00
Postet 20.12.10 kl 19:37
Inaktiv bruker
jeg bytta pumpe til en som var akuratt litt for liten til akvariet å da virvles det ikke mye sand/grus. det hjalp.
Postet 20.12.10 kl 21:23
Postet 21.12.10 kl 12:12
Postet 21.12.10 kl 12:22
Postet 21.12.10 kl 16:09
Postet 27.12.10 kl 09:06
Postet 27.12.10 kl 09:26
Postet 27.12.10 kl 11:04
Postet 28.12.10 kl 00:31
Postet 28.12.10 kl 15:07