Vannbytter i 230 liter

Hei, jeg har et 230 liter cayman akvarium med ciklider i. Hvis dere vil se det, kan dere gå til siden min her på akvaforum. I akvariet er det 2 Papegøyeciklider ( jente og gutt som har dannet parr ), 2 sebraciklider ( jente og gutt ), 2 kysseguramier ( tror de er gutter ), 1 liten pleco og en annen liten malle ( ligner men er ikke helt lik L199 ).

Er dette akvariet overbefolket?

Hvor mye vann burde jeg bytte, og hvor ofte.

Filteret jeg har er ganske stor og dekker hele kortsiden, med 4 filtermaterialer ( grovt skumgummi, fin skumgummi, sånne plastkuler som jeg tror heter biokuler og keramikkrørgreier ). Er dette et bra filter eller burde jeg skifte det?

Hvor mange fisker er det maks burde det være i dette karet?

Håper noen kan hjelpe meg, selv om jeg ikke er så flink til å forklare!
Sebracikliden er svært agresiv spesielt under gyting (er ikke glad i den cikliden synes den er ødeleggende i et selskapsakvarie). Kysseguramien krever et dobbelt så stort akvarie som du har. her ble det litt negativt men sånn er det bare. Når det gjelder vannbytte ville jeg byttet 4-5 bøtter hvær 14 dag, har du tid gjør du det hvær uke.
Et 230 liters selskapskar burde greit kunne huse 20-40-60 fisk, avhengig av størrelsen. Stig T er vel inne på noe viktig: Det ser ut som om du har valgt fisk som trenger mye mer plass enn 230 liter, og da blir jo saken en annen. I ditt tilfelle, med sebracicklidene ville jeg sagt "går det så går det", men ikke bli forundret om noen dør. Da er det ikke fordi du har for mange fisk, men feil kombinasjon.

Når det gjelder vannbytter er jeg enig med Stig T. Filteret tror jeg er ganske bra på Cayman-karene....
Ok, angående vannbytter tar jeg ca 20-30 liter hver uke. Jeg håper egentlig på å få et større karr etterhvert, men vi får se om jeg bytter ut litt fisk isteden...
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap