Teori på å tillvenne fisk til nytt akvarie.

Dette å tilvenne fisk til et akvarie er noe vi må gjøre alle sammen. Men er det på den beste måte for fisken vi gjør det ?
Det de fleste av oss gjør er følgene:

1. Legge posen med fisk i det nye akvariet så tempraturen i posen skal bli lik temp. i akvariet.
2. Åpne posen og ha vann fra akvariet ned i posen og la det stå. Dette repeteres i flere omganger.
3. ...før man da tilslutt slipper fisken ut i sitt nye hjem.

Men er dette skaldelig for fisken?

Det er en teori ute om at dette gjør mer skade enn nytte og at fisk kan fort dø av dette.
Årsaken til dette er at når du har vann med høyere pH ned i posen med vann med lav pH og høye ammoniumsverdier, så går pH opp og ammonium blir amoniakk som ødelegger gjellene på fisken.

Det beste er derimot å temperaturakklimatisere og deretter raskest mulig få fisken rett fra posen ogover i nytt rent vann.

Hva er din mening ???
Det er to ting som vil være forskjellig fra akvarie til akvarie. Ikke alle har høy pH i sine kar, og vil da oppleve den motsatte effekten, synkede pH under tilvenning. Og, hva er pH'en fisker kommer med fra butikken?

pH endringen vil være svært liten i tilvenningen, ikke mer enn til hva som er i akvarievannet. Den pH du har i akvarievannet ditt er forhåpentligvis ikke så høy at det er et stort problem med NH3... Skiftet fra NH4+ til NH3 kommer gradvis, fra nesten alt som NH4+ ved pH 7 eller lavere, stort sett alt som NH3 ved pH 11, og omtrent halvt om halvt ved pH 9. Det vil altså være ganske moderate mengder NH3 som dannes ved en slik pH økning, og det vil komme gradvis (hvilket er det viktigste for fisken).
I tillegg er det friskt vann, tilnærmet uten NH3/NH4+ du tilsetter, så konsentrasjonen vil synke proporsjonalt med hvor mye pH stiger.

Jeg tror også at konsentrasjonen av NH3/NH4+ i posevannet nok ikke er veldig stor, så sant fisken ikke har vært i posene svært lenge. Ellers ville dette i seg selv vært et større problem i de fleste tilfeller, siden de aller fleste dyrebutikker har en pH på rundt 7-7,5 hvor det da allerede er NH3 tilstede i større eller mindre grad.

Alt i alt tror jeg ikke NH3 er et problem ved vanlig tilvenning av fisk, ellers ville vi sett helt annen oppførsel på fisken i posene.

For å ta den andre siden ved å bare venne fisken til temperaturen:
Fisk har et aktivt system igang for å være i balanse med saltmengdene rundt seg, eller for å være presis, konsentrasjonen av stoffer generelt i vannet rundt seg. Dette er et system drevet av mange finurligheter, mye drevet av proteiner og mengden salter fisken selv tar opp (også driftet av ulike proteiner som fisken må få tid til å flytte på, evt produsere mer eller mindre av) for å skape en motvekt. Om fisken brått kastes inn i et helt ulik miljø så har den ingen mulighet til å finjustere dette systemet på kort tid, og vil da utsettes for stort osmotisk stress, som svært raskt kan være dødelig om ulikhetene er for store. Ved å gradvis utjevne forskjellene i vannkvalitet vil fisken kunne gradvis ta opp mer salter eller utskille flere salter, istedet for å måtte ta alt i en runde. Den vil altså ikek måtte gjennomgå den samme graden av osmotisk stress, selv om selve prossessen med en gradvis omstilling heller ikke er enkel.
Selv, og dette blir en personlig gjettning men med en god dose faglig bakgrunn, tror jeg det største problemet med vanlig tilvenning ikke er temperatursjokket, men det osmotiske sjokket om verdiene er svært ulike. Er derimot verdiene i posen temmelig like verdiene i akvariet så er ingen av delene noe stort problem, og de er ikke nædvendig å bruke veldig lang tid på omstillingen.
Det første halve året brukte metoden du(tråd starteren) beskreiv.
Og det endte med en del dødsfall ja.

Så jeg tenkte og prøve og bruke kortere tid og heller bruke noe som var større en den lille posen.
Så nå har jeg en gjennomsiktig bøtte på 5l som jeg fyller med 2l vann fra akvariet fisken skal over i.
Når vannet er på plass i bøtta så pakker jeg ut posen fra avisen som blir brukt rundt posen med di nye fiskene og helle dem rett oppi vannet i bøtte og la dem gå i det vannet i 2min for så og etterfyller med 1l til fra akvariet. Lar fiskene så få ro 2min føre dem slippes ut oppi akvariet.

Etter jeg startet med det så har antallet dødsfall minsket drastisk.

Leste dette jeg og men da gjaldt det saltvannsfisk. Det er kanskje litt forskjell på om det gjelder saltvann eller ferskvann ?
Ting tar tid -
Jeg benytter en metode der jeg tømmer posen i en plastkopp/boks og heller av mesteparten av vannet. Lar det være igjen nok vann i koppen til at fisken kan svømme, men ikke noe særlig mer. Poenget er å ha så lite som mulig av transportvannet.
Setter så koppen siden av karet og tilsette vann med hevertmetoden med en tynn lufteslange og en justeringsventil. Lar så vannet fra karet dryppe én og én dråpe i koppen. Når det er 5-10 ganger mer vann i koppen er vannverdiene i begeret og karet temmelig like.
Dette tar lang tid, men er en metode der endringene går over flere timer og gir fisken tid til å "justere seg" til det nye vannet.

Til info dreier det seg ofte i mitt tilfelle om å akklimatisere fisk som har gått i butikkvann til særdeles surt og bløtt vann (GH 0 pH 3-5), men benytter stort sett alltid metoden med litt hyppigere drypp dersom det ikke er så store vannverdiforskjeller.

Vet også om de som benytter vekeprinsippet og lar garn henge fra karet til "koppen". Dette tar enda lengre tid.
Ser det er litt forskjellige metoder her, men er det noe som sier at det ene er bedre enn det andre??
Det er jo ikke akkurat sånn at vi kan spørre fisken hva den foretrekker.
Lang og forsiktig overgang eller en rask måte, men med en større overgang.

Har ikke hatt noen fisk død pga overgangen , men det er en fisk (seilfinnemolly) som utviklet prikksyke to dager etter den var annkommet. Men dette tillhører til skjeldenheten da jeg har i dag har rundt 80 fisker i 4 akvarier.

Jeg tar den raskere måten og det ser ikke ut til at fisken tar noen skade av det.
Jeg sørger for at tempen er den samme og putter hele posen ned i akvariet.
Det vil da strømme inn vann fra akvariet og blande seg med vannet fra posen.
Når fisken er klar eller blir skremt av en grunn svømmer den ut av posen selv.
Humunuku
Ting tar tid - Jeg benytter en metode der jeg tømmer posen i en plastkopp/boks og heller av mesteparten av vannet. Lar det være igjen nok vann i koppen til at fisken kan svømme, men ikke noe særlig mer. Poenget er å ha så lite som mulig av transportvannet. Setter så koppen siden av karet og tilsette vann med hevertmetoden med en tynn lufteslange og en justeringsventil. Lar så vannet fra karet dryppe én og én dråpe i koppen. Når det er 5-10 ganger mer vann i koppen er vannverdiene i begeret og karet temmelig like. Dette tar lang tid, men er en metode der endringene går over flere timer og gir fisken tid til å "justere seg" til det nye vannet. Til info dreier det seg ofte i mitt tilfelle om å akklimatisere fisk som har gått i butikkvann til særdeles surt og bløtt vann (GH 0 pH 3-5), men benytter stort sett alltid metoden med litt hyppigere drypp dersom det ikke er så store vannverdiforskjeller.

Fiks metode. Bruker selv et toliters norgesglass som jeg langsomt fyller ved hjelp av en tynn plastslange, men synes det er "slitsomt" å site med heverten og slippe gjennom noen dråper vann av og til. At jeg ikke har tenkt på en enkelt ventil! Takk
Jeg gjør en temperatur-tilvenning og så plasker jeg fisken oppi karet. Har ikke dødd noen til nå, og jeg har, og har hatt en del.

Likeledes når jeg flytter fisk fra kar til kar i frobindelse med yngling. Det går helt greit å bære dem i håven fra det ene karet til det andre. Nå er riktignok vannet i mine kar nokså likt, men SÅ likt er det ikke.

Jeg er mer bekymret i forhold til at det skal ta for lang tid, og at man får ammoniakk-problemer i posen.
Inaktiv bruker
Jeg har til dags dato ikke gjort noe som helst av det dere beskriver, og har ennå ikke opplevet sykdom/død. Jeg har hatt mange forskjellige fiskeraser.

Når jeg kommer hjem med posen tar jeg fisken rett over i en håv /over en bøtte feks/ uten å ta med noe av vannet fra posen.

Den får ingen gradvis tilvenning til det nye vannet, ikke engang til temperatur.

Hittils har jeg ikke opplevet at det har bydd på noen problemer. Tvertimot ser det ut til at fiskene finner seg til rette med en gang. Har hatt akvarier i flere år og aldri opplevet sykdom eller fiskedød grunnet denne metoden.

Sånn som det høres ut her er det andre ting som spiller inn enn akkurat hvordan vi tillvenner fisken til akvariet når det gjelder fiskedød. :o)
Kommer til å gå tilbake til kun temperaturtilvending heretter!
To siste gangene prøvde jeg meg på denne gradvise tilvendingen
med å ha vann fra akvariet oppi posen med fiskene.
Første gangen mistet jeg 5 ottoer, andre gang 4 coryer

Det kan for all del ha andre årsaker!
Coryene var f.eks 5 stk i posen,
noe som kan føre til at de utskiller s.k. stressgift har jeg lest her inne.
Men det er ihvertfall nok til at jeg går tilbake til metoden
som alltid har funka for meg tidligere...
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap