- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Forhøy gh verdi
Forhøy gh verdi
Postet 22.01.11 kl 15:16
Postet 22.01.11 kl 15:30
Du kan ikke senke GH med noe "lurium" å ha i vannet Eneste måten å senke GH på er å bytte vann, og bytte og bytte til det tynner seg ut. Det gjelder hvis GH i springvannet ditt er lavt - noe som er vanlig i Norge. Så det første du bør gjøre er å finne ut hvorfor du har høy GH. Mål vannet i springen først. Er det høyt også, så er det kun noe som heter RO-vann som duger:
Sitat Mona O (æres den som æres bør!):
Det finnes altså muligheter for å gjøre vannet man har i vannkranen mykere, men det er veldig dyrt. Et kostbart anlegg som kalles reversert osmose filter. Kranvannet kjøres gjennom osmoseanlegget, og filtrerer det gjennom et så fint filter at det blir kjemisk renset, og helt uten noen mineraler og andre hardhetsdannende salter.
Er ikke springvannet synderen, så kan det være grusen din, kalksteiner i vannet, skjell eller annet du har puttet oppi.
Lykke til!
Sitat Mona O (æres den som æres bør!):
Det finnes altså muligheter for å gjøre vannet man har i vannkranen mykere, men det er veldig dyrt. Et kostbart anlegg som kalles reversert osmose filter. Kranvannet kjøres gjennom osmoseanlegget, og filtrerer det gjennom et så fint filter at det blir kjemisk renset, og helt uten noen mineraler og andre hardhetsdannende salter.
Er ikke springvannet synderen, så kan det være grusen din, kalksteiner i vannet, skjell eller annet du har puttet oppi.
Lykke til!
Postet 22.01.11 kl 16:08
Postet 22.01.11 kl 16:20
vel, poenget med "lurium" fra butikken var vel at det generelt er vanskelig å unngå å få GH I tanken hvis man har høy GH verdi i springvannet som sannsyneligvis trådstarteren har.
Omtrent eneste andre forklaringen er vel at det er kalkstein i akvariumet?
Ellers tror jeg at den eneste løsningen bortsett ifra "lurium"
(som visstnok gjør om kalsium og magnesium til sodium, som heller ikke er så veldig bra for mykvannsfisker) er vel torvfilter.
Omtrent eneste andre forklaringen er vel at det er kalkstein i akvariumet?
Ellers tror jeg at den eneste løsningen bortsett ifra "lurium"
(som visstnok gjør om kalsium og magnesium til sodium, som heller ikke er så veldig bra for mykvannsfisker) er vel torvfilter.
Postet 22.01.11 kl 16:21
Nei, nå må jeg protestere! Er tilfeldigvis kjemiingeniør......
Kalsium (Ca) og Magnesium (Mg) er begge to metaller som binder seg til andre stoffer og danner det vi kaller salter i vannet. Det kan IKKE omdannes til Sodium som er et hevdnavn på metallet Natrium (Na).
Metaller kan ikke omdannes til andre metaller
Kalsium (Ca) og Magnesium (Mg) er begge to metaller som binder seg til andre stoffer og danner det vi kaller salter i vannet. Det kan IKKE omdannes til Sodium som er et hevdnavn på metallet Natrium (Na).
Metaller kan ikke omdannes til andre metaller
Postet 22.01.11 kl 16:31
Postet 22.01.11 kl 16:31
2vetestet vannet i 180l og vannet hadde altfor høy gh verdi. hva gjør jeg enklest for å senke denne ?
Hvilke midler bruker du å tilsette akvarievannet? Noen form for bokser med pulver eller flytende? Eller har du kjøpt noen spesielle steiner på akvariebutikken, noen hvite e.l?
Høy gh verdi kommer som oftest av at noe er tilsatt, eller noe står i akvariet og avgir stoffer som forhøyer gh. Det er generelt svært bløtt vann med lav gh i norske vannkraner, og sjelden man opplever at gh er høy. Den er tvertimot ekstremt lav i de aller fleste tilfeller. Vanlig er at gh ligger mellom 0 og 3.
Med mindre dere har vann helt utenom det vanlige i deres vannledninger (f.eks. privat brønn med spesielle forhold), så er det nok noe som er tilsatt i etterkant som har hevet gh-verdien.
Postet 22.01.11 kl 16:32
Endret: 22.01.11 kl 16:33
Postet 22.01.11 kl 16:38
Du kan legge et billig innvendig filter fylt, men ikke hardstappet, med torv i en ren plastbalje. Har sett at noen anbefaler å fylle en strømpe med torv og legge den i en bøtte. Det funket ikke hos meg. Hvis du søker på torvfiltrering på søkefeltet oppe til vesntre får du opp mange treff og gode råd i forumet.
Postet 22.01.11 kl 16:41
Postet 22.01.11 kl 16:41
Så vidt jeg vet er berggrunnen rundt Mjøsa kalkrik, og dersom dere har privat borevann, vil jeg tro at vannet deres har høyere innhold av kalcium og magnesium (som gjør vannet hardt), enn hva som er vanlig i vann fra kommunale vannverk, som ofte har overflatevann (bløtt vann) som vannkilde.
Hva med å satse på fisker som krever hardere vann (høy GH)? Da slipper du å tenke på vannjustering ved hvert eneste vannskift.
Jeg vil foreslå at du finner ut hva slags vann du har i krana, (pH og GH), og planlegger innboere i akvariet etter dette.
Hva med å satse på fisker som krever hardere vann (høy GH)? Da slipper du å tenke på vannjustering ved hvert eneste vannskift.
Jeg vil foreslå at du finner ut hva slags vann du har i krana, (pH og GH), og planlegger innboere i akvariet etter dette.
Postet 22.01.11 kl 17:21
Postet 22.01.11 kl 17:24
Det er ikke noe du kan gjøre eller tilsette, dersom det er kranvannet som er hardt.
Den eneste måten for deg å få bløtere vann med lavere gh og kh da, er å kjøpe reversert osmose-anlegg som rett og slett renser og filtrerer vekk alt av mineraler i vann. Men det er ikke akkurat gratis, det er svindyrt, og ikke noe alle og enhver gidder å betale for.
Alternativ to er regnvann. Samle regnvann og bruke det under vannbytter. Men da har du et problem i regnfattige perioder uten nedbør.
Slik jeg ser det, bør du heller sikte deg inn på fiskearter som trives med og skal ha hardt vann. Det er det beste. Da slipper du å tenke mer på det
Men nøyaktig hva er egentlig gh og kh hos deg? Det har du ikke nevnt, bare at den "er høy".
Den eneste måten for deg å få bløtere vann med lavere gh og kh da, er å kjøpe reversert osmose-anlegg som rett og slett renser og filtrerer vekk alt av mineraler i vann. Men det er ikke akkurat gratis, det er svindyrt, og ikke noe alle og enhver gidder å betale for.
Alternativ to er regnvann. Samle regnvann og bruke det under vannbytter. Men da har du et problem i regnfattige perioder uten nedbør.
Slik jeg ser det, bør du heller sikte deg inn på fiskearter som trives med og skal ha hardt vann. Det er det beste. Da slipper du å tenke mer på det
Men nøyaktig hva er egentlig gh og kh hos deg? Det har du ikke nevnt, bare at den "er høy".
Postet 22.01.11 kl 17:54
Postet 23.01.11 kl 10:41
AnitaNei, nå må jeg protestere! Er tilfeldigvis kjemiingeniør......:-) Kalsium (Ca) og Magnesium (Mg) er begge to metaller som binder seg til andre stoffer og danner det vi kaller salter i vannet. Det kan [B]IKKE [/B] omdannes til Sodium som er et hevdnavn på metallet Natrium (Na). Metaller kan ikke omdannes til andre metaller:-)
Takk for heads-up! Var noen dager siden jeg så på dette så husker ikke hvor jeg fikk det ifra, men det var ihvertfall info om hvordan sånne GH-reduserende middel funker. -Nå vet jeg at man kan definitivt ikke stole på middel for å fikse dette.
Jeg vil egentlig også anbefale å fokusere på fisk som trives i disse vannverdiene, for jeg tror det vil bli veldig mye arbeid å måtte kontinuerlig styre for å fikse dette, for å ikke nevne dyrt.
Afrikanske ciklider mener jeg trives i vann med høy GH? Så for å snu på det: Er veldig mange som er glad i å holde afrikanske ciklider som må legge ekstra arbeid for å ØKE GH verdien i vannet så de kan holde de.
Nå er jeg ikke ekspert på de, men 21 gh er ihvertfall veldig høyt, så tror tilogmed blandt afrikanske ciklider så er det mange som må ha bløtere vann. Hvis du går for å holde fisker som trives med høy GH verdi så les opp på hva de kan leve i!
PS: Guppier kan leve i OPP til 20 GH, mens molly-fisker kan leve i opp til 30GH
Postet 28.01.11 kl 18:17
mona o[QUOTE=2ve]testet vannet i 180l og vannet hadde altfor høy gh verdi. hva gjør jeg enklest for å senke denne ?
Høy gh verdi kommer som oftest av at noe er tilsatt, eller noe står i akvariet og avgir stoffer som forhøyer gh. Det er generelt svært bløtt vann med lav gh i norske vannkraner, og sjelden man opplever at gh er høy. Den er tvertimot ekstremt lav i de aller fleste tilfeller. Vanlig er at gh ligger mellom 0 og 3.
Ja, den overveiende del av norsk kranvann er svært bløtt. GH-verdien er et mål på hovedsakelig kalsium- og magnesium-salter i vannet. Der jeg holder til (i Asker) er det ikke målbar GH. Jeg tilsetter derfor kalsium- og magnesium-sulfat, noe som hos meg gir betydelig bedret plantevekst. Begge deler kan anskaffes utenom dyrebutikker, til en brøkdel av prisen for såkalt GH-salt. Så hvis du ikke har svært hardt brønnvann, kommer nok - slik andre har nevnt - den høye GH-verdien av noe som finnes i akvariet ditt, dersom du har utelukket muligheten for feilmåling.
Stephan
Postet 05.02.11 kl 21:18
Postet 05.02.11 kl 21:46
Endret: 05.02.11 kl 21:47
wwwhvor kjøper du kalsium og magnesium sulfat og hvilke pris ligger det på ? Noen doserings tommelfinger regler ? :)
Kalsiumsulfat kjøper jeg i hobbybutikken Panduro i form av alabastgips - som er kalsiumsulfat. En kilo koster for tiden 38 kroner.
Magnesiumsulfat kjøper jeg fra Peter Haack i Sverige. Søk på "Haack, fertilizer" i Google så får du opp nettsiden hans med diverse gjødningsstoffer (PMDD). 250 g koster for tiden 25 kroner (svenske). Porto kommer i tillegg. Magnesiumsulfat (magnesium sulphate) har jeg også kjøpt på Ebay til enda lavere pris. Om selve varen koster mindre enn 200 norske kroner, slipper man norsk moms. Det er heller ikke toll på slikt.
Ved utskifting av 250-275 liter vann bruker jeg 20 ml kalsiumsulfat (må ikke forveksles med kaliumsulfat) og 5 ml magnesiumsulfat. Her må den enkelte akvarist kontrollmåle seg frem til ønsket GH-verdi i det egne karet. Når man har funnet frem til ønsket nivå, fortsetter man med samme forholdstall mellom nytt vann og tilsetning. Da trenger man ikke å kontrollmåle til stadighet ettersom verdiene vil holde seg stabile så lenge man bruker samme forholdstall.
Jeg har i fem år brukt de nevnte stoffene (gips og magnesiumsulfat) som i tillegg til tilpasset gjødning og ekstra Co2 har gitt fremragende planteresultater og ubetydelig algevekst.
Stephan
Postet 05.02.11 kl 23:13