Blader for å senke ph

Jeg prøver nå ut blader for å senke PH, da mener jeg tørkede eikeblader. Men går det an å ta for eksempel blader fra epletreet i hagen?
...Blir de ikke mye forråtnelse ved å putte plader oppi.?
Carl Jørgensen
Jeg prøver nå ut blader for å senke PH, da mener jeg tørkede eikeblader. Men går det an å ta for eksempel blader fra epletreet i hagen?

Epletrær vet jeg ikke hvordan det er med, men det er noen flere typer blader som kan brukes i akvarier. Om epletærer kan brukes og om det par noen pH senkende effekt, vet jeg ikke. Ikke putt oppi blader du ikke vet hva avgir av stoffer da Vil tippe at blader som ikke inneholder garvesyre som f.eks. eikeblader gjør råtner fort. Er vel sikkert samme garvesyre som gjør at eikeblader virker pH-senkende? Men får du noen effekt med eikebladene? Må du ikke ha voldsomme mengder eikeblader for at du i det hele tatt skal merke noe på pHen? Jeg har hatt oppi litt eikeblader som pynt og sjulested for kuhliiene (bruker vanligvis catappa) og merka ingen verdens ting på en liten neve blader i en 180 liter ihvertfall.

Og om du får effekt må det da være en veldig lite kontrollert måte å kontrollere pHen på?

ilder-lady
...Blir de ikke mye forråtnelse ved å putte plader oppi.?

Tja de holder en stund. Så om man bare husker å bytte dem ut når de begynner å bli slitne er ikke det noe problem. Jeg bruker selv catappa blader, og bytter dem ut når de begynner å bli hullete og se slitne ut, men før de går i oppløsning. Nå har jeg bladene der mest for pynt og at kuhliiene elsker å gjemme seg i dem da.
Jeg bruker eike, kattapa og bananblader, og orekongler. De lar jeg ligge til de omtrent er borte. Når jeg slammer går gjerne siste rester av bladnerver og sånt inn i slangen. Men de råtner ikke! De lager mye god humus, og både reker, snegler og noen sugemaller beiter på bladene.

Bladene gir også naturlig skjul for mange fisk som i naturen lever i vann/bekker under løvfellende trær. Bladene gir fra seg gode stoffer men ryktet om at de skal være ph senkende er veldig overdrevent. Jeg har i flere år brukt masse blader, til og med kokt ekstrakt på både blader og orekongler uten at det ga noen ph senkende resultat.

men som sagt, det er så mange andre gevinster med bladene at jeg absolutt anbefaler å bruke dem

Cattapabladene sin effekt kan du lese om på denne siden, det er der jeg alltid kjøper mine blader fra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap