- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Catappablader
Catappablader
Har bestilt meg noen catappablader, fordi at jeg har hørt det skal være bra og for å senke phen min noe. Har en 200l med litt ymse corys, l-144, klovnepleco og moskito rasbora. Har nå en ph på rett under 7, kunne tenkt meg å hatt den på 6-6,5.
Hvordan skal jeg gå fram når jeg skal legge disse bladene i? Bare legge noen oppi, eller burde jeg gå gradvis fram og begynne med ett? Googlet dette med catappa litt, og fant noen erfaringer med fiskedød ved innføring av catappa, men de som opplevde det visste ikke om det var tilfeldig, eller om det faktisk hadde noen sammenheng med det? Noen som vet?
Hvordan skal jeg gå fram når jeg skal legge disse bladene i? Bare legge noen oppi, eller burde jeg gå gradvis fram og begynne med ett? Googlet dette med catappa litt, og fant noen erfaringer med fiskedød ved innføring av catappa, men de som opplevde det visste ikke om det var tilfeldig, eller om det faktisk hadde noen sammenheng med det? Noen som vet?
Postet 04.04.11 kl 23:53
Du kan berre legge blada oppi karet, dele dei i det du synest er passelige biter, eg deler blada i 6.
I 96L bruker eg 2 blad.
I 110L bruker eg 2-3 blad.
Blada bruker 2-3 dager på å trekke til seg nokk vann til å synke.
Om du ikkje vil ha dei flytende rundt kan du gi blada ett vannbad ett par dager, då er det bare og helle vann og blader i akvariet.
Noen koker også blada men det har eg ikkje prøvd enda.
I 96L bruker eg 2 blad.
I 110L bruker eg 2-3 blad.
Blada bruker 2-3 dager på å trekke til seg nokk vann til å synke.
Om du ikkje vil ha dei flytende rundt kan du gi blada ett vannbad ett par dager, då er det bare og helle vann og blader i akvariet.
Noen koker også blada men det har eg ikkje prøvd enda.
Postet 05.04.11 kl 08:15
At fisk dør av cattapablader har jeg aldri hørt om. Dette må være ren tilfeldighet.
Jeg er storforbruker av cattapa og eikeblader. Nå driver jeg med sortvannslabyrinter så jeg bruker ganske mange blader. I 63L bruker jeg 2-4 cattapablader og en god neve med eikeblader av gangen. Når jeg ser de begynner å forvitre legger jeg ny dose i en bøtte med vann et par dager før bruk. Da får jeg plassert bladene der jeg vil de skal ligge. Heller bløtevannet i karene også, der er alle de gode stoffene!
I 450L bruker jeg vel 10-15 cattapablader og noen never med eikeblader.
Jeg bestiller cattapabladene fra Amy-lim på ebay. Får en bærepose full for et par 100 lapper. Har råd til å bruke masse blader da
Å bruke cattapablader som PH senker er -tja. Jeg har ikke merket noen senkende effekt og jeg bruker jo mange blader. Men det kan jo hende du merker noe siden du bare skal senke med en halv grad.
Lykke til!
Jeg er storforbruker av cattapa og eikeblader. Nå driver jeg med sortvannslabyrinter så jeg bruker ganske mange blader. I 63L bruker jeg 2-4 cattapablader og en god neve med eikeblader av gangen. Når jeg ser de begynner å forvitre legger jeg ny dose i en bøtte med vann et par dager før bruk. Da får jeg plassert bladene der jeg vil de skal ligge. Heller bløtevannet i karene også, der er alle de gode stoffene!
I 450L bruker jeg vel 10-15 cattapablader og noen never med eikeblader.
Jeg bestiller cattapabladene fra Amy-lim på ebay. Får en bærepose full for et par 100 lapper. Har råd til å bruke masse blader da
Å bruke cattapablader som PH senker er -tja. Jeg har ikke merket noen senkende effekt og jeg bruker jo mange blader. Men det kan jo hende du merker noe siden du bare skal senke med en halv grad.
Lykke til!
Postet 05.04.11 kl 08:31
Postet 05.04.11 kl 08:43
Postet 05.04.11 kl 11:36
Postet 05.04.11 kl 12:36
Noen bruker visstnok eddik. Jeg har aldri prøvd det før, men når flaska med eikebarkekstrakt er tom har jeg tenkt å prøve
Postet 05.04.11 kl 12:46