Eikeløv

Usikker på om dette blir helt riktig forum, men tar en sjangs...

Skal kappe toppene av noen eiketrær her, og tenkte da på muligheten til å ta vare på bladene. Om jeg lar de tørke på toppene/kvistene etter at jeg har kappet dem, så skulle vel løvet være fint å bruke i karene mine eller...?
Bruk løvet fra i fjor (det brune)
Ja det gjør jeg jo, men jeg skal kappe disse nå, og det er masse friskt løv på de... Så jeg lurer på om det er OK å bruke det løvet (når det er tørket) selvom jeg har kappet av den delen av treet det vokser på... Jeg lar evt. løvet tørke på grenene...
Bare vær obs på problemet med å beskjære eik i juni/juli, er at du risikerer å få veldig mange skudd - nærmest som heksekoster.
Jeg har tenkt tanken selv, men ble så i tvil at jeg hoppet over det. For vissent sommerløv og vissent høstløv er to forskjellige ting, trærne henter vel inn noe de synes det er verd å ta vare på, og hva gjør det med bladene tro? Eller fargen på vannet? Følger spent med...
Mot høsten så tømmes bladene for all energi, så beste er å vente til høsten når bladene begynner å bli brune.
Tror jeg pingler ut/hopper over det jeg også... Jeg kan jo alltids vente med a ta toppene til vinteren alikavel... Det er noe med hvilke stoffer som går tilbake til treet om høsten og sånn som gjorde utslaget for meg...

Takk for alle svar!
I denne artikkelen står det:

Uansett må det benyttes tørre blader, og da slike som er falt av treet om høsten - ellers er de fulle av næringsstoffer som bakterier vil trives på.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap