- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Tetra sin co2 test. hvordan utføres denne riktig?
Tetra sin co2 test. hvordan utføres denne riktig?
Jeg bruker Tetra sin CO2 test og der har jeg et spørsmål til dem som bruker den. Er det meningen at fargen i måleglass B skal matche den rosa fargen på fargekartet, eller holder det at du får litt rosa selv om den er mye lysere enn på fargekartet?
Jeg finner bruksanvisningen litt utydelig der. Dette har jo mye å si for verdien!!
Jeg får rosa vann i glass B alt etter 2 dråper(4 mg/l), men må opp i 7 dråper (14 mg/l)for å matche fargen på fargekartet......
Noen der ute som kan svare på dette?
Jeg finner bruksanvisningen litt utydelig der. Dette har jo mye å si for verdien!!
Jeg får rosa vann i glass B alt etter 2 dråper(4 mg/l), men må opp i 7 dråper (14 mg/l)for å matche fargen på fargekartet......
Noen der ute som kan svare på dette?
Postet 20.08.11 kl 13:13
Vanntest; hvorfor og hvordan?
Tell hvor mange dråper som går med for at testen skal bli rosa (Og holde seg slik i 30 sek). Antall dråper som skulle til for å farge testvannet rosa i minst 30 sekunder, ganget med 2, er antall mg/L Co2 oppløst i vannet.
Vannet har omtrent samme farge som platen for at det skal holde seg i 30s. Det med å sette glass på den rosa plassen er for å "kalibrere" testen. så en kan se hvordan det skal se ut hvis en har sort-vanns akvarie eller et sveve alge problem.
Tell hvor mange dråper som går med for at testen skal bli rosa (Og holde seg slik i 30 sek). Antall dråper som skulle til for å farge testvannet rosa i minst 30 sekunder, ganget med 2, er antall mg/L Co2 oppløst i vannet.
Vannet har omtrent samme farge som platen for at det skal holde seg i 30s. Det med å sette glass på den rosa plassen er for å "kalibrere" testen. så en kan se hvordan det skal se ut hvis en har sort-vanns akvarie eller et sveve alge problem.
Postet 20.08.11 kl 15:52
Ingvald Arne Meland[URLBLOCK1] Tell hvor mange dråper som går med for at testen skal bli rosa ([B]Og holde seg slik i 30 sek[/B]). Antall dråper som skulle til for å farge testvannet [B]rosa i minst 30 sekunder[/B], ganget med 2, er antall mg/L Co2 oppløst i vannet. Vannet har omtrent samme farge som platen for at det skal holde seg i 30s. Det med å sette glass på den rosa plassen er for å "kalibrere" testen. så en kan se hvordan det skal se ut hvis en har sort-vanns akvarie eller et sveve alge problem.
Takk for svar, men lurer fortsatt. Litt tungt for det idag
Den første biten med 30 sek og gange med 2 var jeg klar over, men det du sier
etterpå der forstår jeg ikke helt. Hos meg får jeg rosa vann etter 2 dråper
og dette holder seg slik i 30 sekunder. Den er dog veldig mye lysere enn fargen på fargekartet. Som sagt må jeg opp i 7 dråper for å få samme dybde i rosa-
fargen som på kartet. Denne holder seg også i 30 sek.
Mener du at det siste er det riktige, selv om også den mye lysere rosa skulle holde seg i 30 sekunder?
Postet 20.08.11 kl 18:58
OK, nå begynner jeg å bli litt usikker selv her. Selv pleier jeg og gi meg når jeg er i nærheten av fargen. (Ligger som oftest på 5-10mg/l). Dette variere også når på døgnet en måler. Plantene bruker ikke CO2 om natten.
Tilfører du CO2 i karet forresten?
CO2 mengden skal kunne beregnes ut i fra denne formelen:
3 * kH * 10^(7-pH) = CO2 mg/liter
Kilde: post 12
Har ikke helt fått til den, men tabellene stemmer sann noe lunne:
Annen tabel:
Tilfører du CO2 i karet forresten?
CO2 mengden skal kunne beregnes ut i fra denne formelen:
3 * kH * 10^(7-pH) = CO2 mg/liter
Kilde: post 12
Har ikke helt fått til den, men tabellene stemmer sann noe lunne:
Annen tabel:
Postet 20.08.11 kl 20:01
Mattekunnskapene er ikke hva de engang var. Sukk...
PH er 7,2 og Kh er 5 for den som har lyst til å hjelpe til her med formelen.
Tilfører pr.d.d ikke CO2 i karet. Den varierer mellom 8-14 CO2 mg/liter på de
tidspunkt jeg har målt dersom jeg går ut fra at det er dybden på rosafargen på fargekartet jeg skal bruke under testen som referanse til måleglass B.
PH er 7,2 og Kh er 5 for den som har lyst til å hjelpe til her med formelen.
Tilfører pr.d.d ikke CO2 i karet. Den varierer mellom 8-14 CO2 mg/liter på de
tidspunkt jeg har målt dersom jeg går ut fra at det er dybden på rosafargen på fargekartet jeg skal bruke under testen som referanse til måleglass B.
Postet 20.08.11 kl 20:22
Fant en CO2 kalkulator: aquarium_co2_calculator
Fant også ut at det mangler noe i den norske oversettelsen på CO2-testen:
7. Once test vial B has remained pale pink (see color chart) for 30 seconds, the measurement is complete and the CO2 concentration (in mg per liter) can be calculated. The easiest way to determine the color change is to look down into the vials, comparing the color in test vial B with the color on the color chart and with the control vial (A).
Funnet i manualen i nedlastningsenteret til Tetra:
Tetratest_CO2_ENG
Fant også ut at det mangler noe i den norske oversettelsen på CO2-testen:
7. Once test vial B has remained pale pink (see color chart) for 30 seconds, the measurement is complete and the CO2 concentration (in mg per liter) can be calculated. The easiest way to determine the color change is to look down into the vials, comparing the color in test vial B with the color on the color chart and with the control vial (A).
Funnet i manualen i nedlastningsenteret til Tetra:
Tetratest_CO2_ENG
Postet 20.08.11 kl 23:03
Der har du det!
Det er akkurat i den setningen oversatt til engelsk, jeg på to plasser velger å tolke
bruksanvisningen dit hen, at du skal ha i nok dråper til å nå samme rosa fargedybde som på fargekartet. Med andre ord. Det hjelper IKKE at du beholder lysere rosa farge i 30 sekunder, når den er lysere enn på fargekartet etter 30 sekunder.
True or false?
Dette er jo såpass utslagsgivende på testen at de(Tetra) burde omskrive sin
bruksanvisning for ikke å kunne misforstås mener jeg.
Jeg forsøkte å sende dem en mail på dette, men endte opp med feil på deres side
ved forespørsel via support..........
Jeg takker så mye for hjelpen IAM, og har brukt linkene du har sendt for alt de er verdt!!!
Det er akkurat i den setningen oversatt til engelsk, jeg på to plasser velger å tolke
bruksanvisningen dit hen, at du skal ha i nok dråper til å nå samme rosa fargedybde som på fargekartet. Med andre ord. Det hjelper IKKE at du beholder lysere rosa farge i 30 sekunder, når den er lysere enn på fargekartet etter 30 sekunder.
True or false?
Dette er jo såpass utslagsgivende på testen at de(Tetra) burde omskrive sin
bruksanvisning for ikke å kunne misforstås mener jeg.
Jeg forsøkte å sende dem en mail på dette, men endte opp med feil på deres side
ved forespørsel via support..........
Jeg takker så mye for hjelpen IAM, og har brukt linkene du har sendt for alt de er verdt!!!
Postet 20.08.11 kl 23:23