- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Vannverdier og svett nybegynner
Vannverdier og svett nybegynner
Driver og måler mine akvarier, jeg er like usikker hver gang.
Nå er PO på 05, - 1,00, og ph er 8, 5, har i hovedsak ciklider og gurami. Ut ifra det jeg leser og lærer er dette for høyt, er vannbytte det eneste som gjelder. Det gjør jeg en gang i uka allerede. GH er på 5 og KH er på 4.
Jeg er fryktelig redd for at fiskene skal dø for meg,
Postet 14.09.11 kl 22:04
Ta en beholder med vann fra kranen din, la den stå og luftes over natten og sjekk så hva slags ph du får der. Er det lavere ph i kranen enn i akvaret så er det antagelig grus eller stein i akvariet som øker ph. Da kan man bare fjerne dette. Ta en beholder med vann fra kranen og la det stå over natten, mål ph, tilsett grusen eller steinen man mistenker og mål så etter noen dager. Har ph økt har man funnet synderen.
Har kranvannet høy ph så finnes det flere stoffer som kan tilsettes vannet for å senke ph/kh, feks eikebarkekstrakt.
Er det PO4 du mener når du skriver PO? Jeg har sjelden målt fosfat siden jeg heller sjekker nitrat som er skadelig for fisk i større mengder. Høy nitrat betyr vanligvis høy fosfat også, men jeg må innrømme at jeg vet for lite om fosfat til å si om verdien din er for høy.
Sitat fra akvareordlista om fosfat:
PO4: Fosfat, tilføres normalt via fôringen. Planter kan i liten grad nyttegjøre seg denne næringen, og alger kan bli resultatet av forhøyet PO4. Måles med dråpetester. For å redusere Po4, bytter en enten ut mer vann pr uke, reduserer fôringen, eller skaffer filtermasse som bryter ned PO4.
Hvor stort er akvariet ditt og hvor mye/hvilke fisk har du oppi der? Ved høy belastning så kan det hende man må til å bytte vann flere ganger i uken. (Om du registrerer akvariet ditt så slipper du å svare på akkurat det spørsmålet hver gang det er noe du lurer på )
Har kranvannet høy ph så finnes det flere stoffer som kan tilsettes vannet for å senke ph/kh, feks eikebarkekstrakt.
Er det PO4 du mener når du skriver PO? Jeg har sjelden målt fosfat siden jeg heller sjekker nitrat som er skadelig for fisk i større mengder. Høy nitrat betyr vanligvis høy fosfat også, men jeg må innrømme at jeg vet for lite om fosfat til å si om verdien din er for høy.
Sitat fra akvareordlista om fosfat:
PO4: Fosfat, tilføres normalt via fôringen. Planter kan i liten grad nyttegjøre seg denne næringen, og alger kan bli resultatet av forhøyet PO4. Måles med dråpetester. For å redusere Po4, bytter en enten ut mer vann pr uke, reduserer fôringen, eller skaffer filtermasse som bryter ned PO4.
Hvor stort er akvariet ditt og hvor mye/hvilke fisk har du oppi der? Ved høy belastning så kan det hende man må til å bytte vann flere ganger i uken. (Om du registrerer akvariet ditt så slipper du å svare på akkurat det spørsmålet hver gang det er noe du lurer på )
Postet 14.09.11 kl 23:39
Dette er et akvarie på 125 liter, har en kalk stein der og en brun rot, som lå lenge i vann for ikke at vannet skulle bli brunt, det virker som vannet får mere og mere PO4 ja, er to leppegurami der, to gullgurami og to scalarer som jeg har tenkt til å flytt til et akvarie som er på 180 liter. Har svart lavasand der og ca 10 store planter, skifter vann ukentlig. Akvarie har bare vært i drift en måned, før det sto det noen uker ute fisk for at akvarie skulle "modnes" Ahh og glemte mine to maller som pusler rundt nedi der
Postet 15.09.11 kl 00:15
Postet 15.09.11 kl 00:19
Postet 15.09.11 kl 00:24
huldrrrDette er et akvarie på 125 liter, har en kalk stein der og en brun rot, som lå lenge i vann for ikke at vannet skulle bli brunt,....... Har svart lavasand der .....
Er du sikker på at det er lavasand? Det er ganske mange her på AF som forteller om høy GH og som også har svart sand som viste seg å være farget kalkstein.
Tante Astrid har et utmerket råd i sitt svar.
Når det gjelder fosfat kan det hende at kranvannet har økte verdier. Jeg kjenner ikke vannkilden din, men fra egen erfaring i Rygge med Vansjø (grunn, stor innsjø med omliggende jordbruksland) tilsier at med store nedbørsmengder skjer det en utvasking av næringsstoffer fra omliggende jord og det førte hos meg til økt nitratinnhold. Målte ikke fosfat, men antagelig steg det også. I så fall vil det rette seg selv etterhvert som nedbøren blir mer normal, hvis den ikke allerede er blitt akkurat det.....
Postet 15.09.11 kl 09:13