Tetratest eller jbl?

Har forstått at de fleste her på forumet foretrekker JBL. Jeg har bestandig brukt Tetratest. Begynte å bruke denne for ca. 30 år siden. (Vet ikke om det fantes noe annet den gangen). Ph-testen til Tetra går fra 5 - 10. siden jeg har noen Bettaer som gjerne kan ha lavere ph enn dette, gikk jeg til innkjøp av en JBL test siden denne går helt ned til 3 i ph. Men farven treffer jo nesten aldri noe av det som er på farvekartet. Resultatet blir at jeg må finne frem Tetratesten igjen for å se sånn ca. hvor den ligger. Nei jeg er ikke farveblind, har fått flere andre til å se på testen uten at vi finner ut hvor vi skal plassere den på skalaen.
Er det bare meg, eller er det andre som har hatt broblem med denne testen?
Jeg har samme erfaring med JBL's pH-test. Det kan være litt vanskelig å bedømme avlesningen, på grunn av at fargen i prøveglasset rett og slett er mørkere enn tilsvarende farge på fargekartet. Ved å sammenligne med Tetra's test har jeg likevel funnet en måte å gjøre det på. Ved avlesningen tar jeg kun hensyn til fargenyansen, og ser bort fra fargestyrken.

Tetras test er som du sier mye lettere å lese av, men jeg har funnet ut at det er godt samsvar mellom de to testene når jeg gjør sånn som beskrevet her. JBL er egentlig bare interessant å bruke fordi den er drøyere (færre dråper), og har bare 0,2 enheter mellom avlesningene.

Jeg har bare brukt den JBL-testen som dekker pH-området fra 6,0 til 7,6. Jeg trenger Tetra-testen for høyere pH enn 7,6 og er litt usikker på om jeg kommer til å kjøpe JBL på nytt når jeg har brukt opp den jeg har.

Det at "de fleste" på forumet foretrekker JBL's dråpetester tror jeg har sammenheng med at JBL's nittritt-test starter sin avlesningsskala lenger ned enn Tetra's. Men dersom mange opplever pH-testen på samme måte som jeg, er ikke fordelen med tettere avlesningsintervaller med JBL mye verdt. Jeg måtte som sagt sammenligne med Tetra's for å skjønne hvordan jeg skulle bedømme fargen.
Jeg har en gammel tetra pH test og en ny fra JBL for 6-7,5 eller noe slikt noe. Jeg liker JBL testen best pga. det ekstra glasset som du kan ha i vann fra akvariet og sette over fargeprøven. Det utjevner fargen på prøveglasset og at vannet i et av karene mine er temmelig brunt, på grensen til sortvann.
I tillegg stemmer jeg for JBL nitritt-test fordi skalaen går lavere. Det er småpirk,jeg klarte meg lenge med tetra nitritt-test, det var først når den gikk tom at jeg byttet til jbl.

Ellers har jeg ingen store "JBL er bedre enn tetra" følelser. JBL er praktisk pga. sortvann, men mer pell pga. flere glass. Og siden jeg allerede hadde JBL fortsatte jeg å kjøpe det, kort og greit Hadde jeg hatt hovedsaklig tetra så ville jeg nok kjøpt det. Men refillene til jbl er kjekke, det skal de ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap