- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvor få tak i billige bioballer
Hvor få tak i billige bioballer
Postet 27.10.11 kl 20:21
Postet 27.10.11 kl 20:58
Vet ikke helt hva du betegner som billig, men jeg har brukt Tetratec sine i en FX5 og noen EX600 filtere, og de ser ut til å gjøre en udmerket jobb.
Postet 27.10.11 kl 21:11
Postet 27.10.11 kl 22:19
Postet 27.10.11 kl 23:06
Bruk gryteskrubber i nylon eller i rustfritt stål istedenfor, kombinert med blåsvamp. Gryteskrubber (NB! ikke stålull)er det materielat som har størst overflate i forhold til volum i hht. en undersøkelse gjort av et amerikansk akvarienettsted.
Har dette i to utvendige filtre, i tillegg til en plate blåsvamp og vatt for finfiltrering, og det virker helt prima.
Har dette i to utvendige filtre, i tillegg til en plate blåsvamp og vatt for finfiltrering, og det virker helt prima.
Postet 27.10.11 kl 23:18
Postet 28.10.11 kl 00:43
Nei, ikke mer enn at det som nevnt var et amerikansk nettsted, som jeg tross leting dessverre ikke har funnet igjen.
Jeg ville tenkt på at med betydelig større overflate, altså plass for flere bakterier, pr volumenhet enn for noe annet filtermedium, kan du redusere volumet, dersom du ikke må ha så mye for å støtte opp bakgrunnen. Del for eks. inn i tre kammere med blåsvamp og fyll 2 av dem med gryteskrubber.
Noe av det jeg opplever som en stor fordel med gryteskrubber i forhold til bioballer som jeg hadde i ett filter, er at gryteskrubbene ikke flyter rundt ved rengjøring og havner der de ikke skal. Gryteskrubbene synker, og blir der de skal være.
Jeg ville tenkt på at med betydelig større overflate, altså plass for flere bakterier, pr volumenhet enn for noe annet filtermedium, kan du redusere volumet, dersom du ikke må ha så mye for å støtte opp bakgrunnen. Del for eks. inn i tre kammere med blåsvamp og fyll 2 av dem med gryteskrubber.
Noe av det jeg opplever som en stor fordel med gryteskrubber i forhold til bioballer som jeg hadde i ett filter, er at gryteskrubbene ikke flyter rundt ved rengjøring og havner der de ikke skal. Gryteskrubbene synker, og blir der de skal være.
Postet 28.10.11 kl 09:18
Postet 28.10.11 kl 10:16
Postet 28.10.11 kl 10:23
Postet 28.10.11 kl 11:42
Postet 02.12.11 kl 17:48
Jeg har gryteskrubber i to utvendige filtere, et Eheim og AM Top, samt bioballer i den største AM Topen. Jeg har ikke registrert noen forskjell utover at jeg synes det er færre partikler i vannet der jeg har gryteskrubber. Om det er tilfeldig, om det skyldes filtermedet eller om det er andre årsaker, vet jeg ikke. Skal jeg ha flere kar med utvendig filter, blir det gryteskrubb.
Postet 02.12.11 kl 22:42
Postet 03.12.11 kl 04:37