Hva tilsetter dere kranvannet ved delvannbytte?

Har et nystartet kar på 120 liter (stått i litt over en måned)
Hadde i fisk for første gang for 2 dager siden , 7 stk Otto.
De ryddet kjapt opp i brunalgene
-så våknet til et ryddigere/renere kar... Så de gjør virkelig jobben sin,
svømmer i stim, og ser ut til å kose seg
Anubisen(?) ser ut til å trives, men resten av plantene mine er litt pjuskete.
Råtner vekk? + en plante ser ut som den blir spist på?
Har sett en liten snegle... Kan d være den som gjør slik skade?

Av tilsetningsstoffer hadde jeg i Tetra InitialSticks i sanden når jeg satte ned plantene og har brukt litt Tetra PlantaMin ved delvannbytte. -som jeg har gjort med ca 2 ukers mellomrom.

Hvilke tilsetningsstoffer bør jeg egentli ha i? sånn generelt...
Jeg bruker ikke annet enn salt-tabletter (som jeg har kjøpt i løsvekt hos Tropehagen Zoo)
Og filterbakterier fra pumpa til ei venninne, som jeg hadde i ved oppstart.

Vannverdiene mine er:
Ph: 7.5 (som godt kan være litt lavere, siden jeg har tenkt å kjøpe Apistogramma'er)
dH: 4
Kh: 2
No2: mindre enn 0,3 (Tetra test)

Det høres ut som de ansatte i zoobutikken har prakket på deg noe totalt unødvendig, og solgt deg vanlig salt til svindyr kilopris.... Spør deg selv; Hvor er logikken i å bruke SALT i et ferskvannsakvarium? Det er dessverre noe som skjer med de fleste nybegynnere, som lytter til betjeningen i butikken. Man blir lurt til å kjøpe både det ene og det andre av totalt unyttige produkter.

For å si det rett ut: det kan du slutte med. Salt har ingenting i ferskvannskar å gjøre.
Det kan være saltinnholdet i vannet, rett og slett, som gjør plantene dine pjuskete. Det er tross alt ferskvannsplanter, og mange planter misliker salt sterkt.

Du skriver ingenting om hva slags lys du har over akvariet ditt, og ved siden av mangel på næring, er dette en av hovedgrunnene til dårlig plantetrivsel.
Har du lysrør? I så fall; en eller to, og hva heter de? (det står trykket på dem i ene enden) Hvor mange watt er de på?

Salt KAN bruker i enkelte tilfeller av behandling av sykdom (sopp angrep på fisk f.eks.), men det skal ikke brukes generelt til vanlig i et ferskvanns-akvarium. Så spar gjerne på saltet du har kjøpt, men ikke bruk det i karet.

Det eneste jeg tilsetter vannet før vannbytter, er ph-senkende middel, da jeg holder fisker som ønsker lav ph. Her jeg bor har kranvannet ph på over 7.5, og det vil ikke jeg ha. Til visse årstider, som vår og høst, begynner jeg gjerne å tilsette vannforbedringsmiddel (Aquasafe er et eksempel, det finnes mange typer) fordi det da ofte er tilsatt klor i vannet, og fiskene begynner å klø. På vår og høst renner det veldig mye smeltevann og regnvann ned i drikkevannskildene og forurenser dem, og da svarer gjerne vannverket med å tilsette klor for å drepe bakterier og slikt. Dette merker fiskene, så da er det nyttig å bruke vannforbedringsmiddel. Men stort sett, ellers på året, så bruker jeg kun ph-senkende middel (eikebark-ekstrakt).
Tilsetter ingenting, annet enn som Mona skrev over meg her litt aquasafe på vårparten.
Ellers så har jeg alltid eikeblader i akvariene som også er ph senkende.
Liis83
Anubisen(?) ser ut til å trives, men resten av plantene mine er litt pjuskete. Råtner vekk?

Skal ikke si sikkert i ditt tilfelle, men med pH på 7,5 og KH på 2 tipper jeg du har veldig lav CO2 verdi, dersom du ikke tilfører dette. Anubias er en ganske seiglivet
plante, så ville nok ikke brukt den som en indikasjon. Bruker selv Happy-Life Carbo, som et flytende CO2. Dette må gis dagelig.

Forøvrig så fikk jeg et tips om bruken av flytende plantenæring for en stund siden. De fleste instruksjoner forteller deg på de ymse flasker om tilsetting av så og så mye en gang i uken eller hver 14 dag etc. Tipset jeg fikk var å heller ta den mengde f.eks 20ml en gang i uken og dele på minst 2. Altså tilføre 10 ml 2 ganger i uka istedet 20ml en gang i uka. Har du tid og mulighet er det bedre å dele ennå mere opp. Dette, sammen med nevnte Carbo sparket igang plantene i karet så nå er det
neste gressklipper

Forøvrig bruker jeg en sjelden gang i blandt NORAQ sin GH/TH+ da jeg må ha denne
høy. Ellers går det i Happy-Life sin RioNequa som er bl.a. en mikstur av catapa blader, or etc.
Hva du tilsetter er avhengig av hvilken type fisk du har. Du bør passe på og ikke kjøpe fisker som skal ha andre vannverdier enn ottoer.

Jeg har levendefødere, så jeg justerer opp GH med GH/TH+. PH gjør jeg aldri noe med.

Litt salt kan være greit i et nystartet akvarium, siden det kan virke forbyggende mot nitritt, sopp og parasitter. Levendefødere trives kan trives med litt salt i vannet, men fisker som ottoer liker det ikke, så det er en fordel å kutte det ut.
Tusen takk for mange nyttige svar og tips.

Ble tilbytt masse andre tilsetningsstoffer på dyrebutikken også..
Men det er altså ikke nødvendig???

Ja ja.. greit å få spart de pengene!

Jeg har to lysrør, klarer ikke å se at det står noe på de(?)...
Men de fulgte med karet.

Otto'ene har nå svømt rundt i 6 dager, og alle lever i beste velgående ser d ut som.
Har lest at Otto skal ha PH mellom 5.5 - 7.5,
så da bør det vel gå fint at jeg senker den litt.

Av andre fisker har jeg tenkt å ha en tetra-stim (f.eks Rødmunn), noen L-maller av den mindre typen og et eller to par apistogramma.
(F.eks, Inkadverg, Røddverg, Macmaster, Panduro eller Resticulosa)

Blir vel til at jeg kjøper noe Co2-økende
(anbefaler dere tabletter? Flytende? eller luftestein?), i tillegg til plantenæring.
+ slik eikeblar-ekstrakt
Har akkurat klippt av stygge blader på min Røde sverdplante.
Legger ved bilde.
De "gamle" bladene var ganske stygge når jeg kjøpte den
(for ca 2 uker siden) og har bare blitt værre å værre.
Er det vannet som gjør det?
Eller kan d være den lille mini-sneglen jeg har sett?
Det kommer endel nye blader nå, men disse ser friske å flotte ut.

Liis83
Har akkurat klippt av stygge blader på min Røde sverdplante. Legger ved bilde. De "gamle" bladene var ganske stygge når jeg kjøpte den (for ca 2 uker siden) og har bare blitt værre å værre. Er det vannet som gjør det? Eller kan d være den lille mini-sneglen jeg har sett? Det kommer endel nye blader nå, men disse ser friske å flotte ut. :)

kan være de bare ''dør'' litt ut før de begynner å vokse seg til.
Hvis det er bladene på en vanlig sverdplante, så ser det ut til at firmaet som dyrket frem planten, har dyrket den på sump. Dvs bladene er vokst frem OVER vann, og bare rota på planten under vann. De gjør dette for å kunne levere algefrie planter. Luften er selvfølgelig svært fuktig i det miljøet plantefirmaene dyrker plantene, så det er grunnen til at planten kan vokse der.

Men når plantene skal selges, må de plutselig venne seg til et liv under vann. Da må de skifte bladverk. Derfor begynner overvanns-bladene å visne gradvis, og så vokser det frem nye blader som er tilpasset et undervannsliv. De ser annerledes ut i formen, som oftest.

Det er altså helt naturlig at en del (ikke alle) planter visner ned blader og skyter nye når man nettopp har kjøpt dem, fordi de tidligere har vokst over vann.
Her bruker jeg Happy-Life produkter, istedenfor aquasafe. Bruker de kun hver 4-5 gang jeg bytter vann. Men Catappa blader og mangrove røtter senker phen naturlig, og inneholder elementer som er bra og naturlig for fiskene. De er fast innventar i alle karene her!
Tusen, tusen takk igjen!
Er så glad for at dette forumet finnes,
å at dere er så flinke å snille som svarer meg
,...ble litt fortvilt og oppgitt i begynneslen - når alt gikk skeis,
Men nå er jeg blitt optimist igjen, og tror at dette kommer til å bli veldi kjekt
Karen therese
Her bruker jeg Happy-Life produkter, istedenfor aquasafe. Bruker de kun hver 4-5 gang jeg bytter vann. Men Catappa blader og mangrove røtter senker phen naturlig, og inneholder elementer som er bra og naturlig for fiskene. De er fast innventar i alle karene her!

Hvilke Happy-Life produkter er det du bruker?
Har et par røtter, men hva gjør du med Cantappa-bladene?,
skal du bare ligge i vannet?
Jeg bruker denne for tida, Happy Life Happycont

Cattapabladene legges bare rett i akvariet
Anbefaler å fjerne blad som er blitt brune, med hull etc. Så lenge de ikke fjernes så vil planten bruke all "energi" på å forsøke å reparere. Da vil også den friske del av planten stoppe veksten. Når et blad først har fått hull, skade, visnet, brunt etc. vil ikke dette repareres. Fjern det, og la planten bruke energien på de friske blad.

PS. Ang. Aqua Safe og lignende middel. Les innlegg 10 siste avsnitt og innlegg 13
i denne posten.
Det kan se ut til at slike middel binder bl.a. plantenæring du tilsetter ifølge postene over.
Stemmer det er det ikke noe jeg vil ha i karet.
Catappa bladene synker etter ca ett døgn i karet. Her har jeg de liggende i selve karet, fisk, reker og snegler spiser på dem. Men de kan legges i pumpen om du ikke ønsker å ha dem synlig. Av Happy-Life så bruker jeg Flussiges Filtermedium og RioNequa. Disse produktene brukes også i discus karet, samt til egg for klekking og yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap