Er aqua life og aqua safe det samme?

er aqua life (bakterie kultur) og aqua safe det samme?
Erling Haugene
er aqua life (bakterie kultur) og aqua safe det samme?

Begge deler er vannforbedringsmiddel, men det kommer fra to forskjellige produsenter/merker. Det er ingen bakteriekultur, som du nevner. Vannforbedringsmidlene nøytraliserer metaller og klor i drikkevann, så det blir bedre for fisk.

Aqua Life er fra Aqua Medic, og Aqua Safe er fra produsenten Tetra.

Jeg liker produktene fra Aqua Medic best, så jeg bruker da Aqua Life.
Hei Erling.
Håper det er greit jeg kupper tråden din litt.

Det jeg lurer på er om dette er produkter som kan brukes rett i karet, eller MÅ de blandes ut på forhånd med det vannet du fyller på igjen?
Tennessee
Det jeg lurer på er om dette er produkter som kan brukes rett i karet, eller MÅ de blandes ut på forhånd med det vannet du fyller på igjen?

Slik jeg ser det, er det er vel hele vitsen med produktet, altså at det tilsettes det nye vannet FØR du fyller det i karet over hodet på fiskene. Sånn at du lar produktet fjerne klor osv på forhånd, før fiskene må svømme i det.

Jeg blander alltid vann og vannforbedringsmiddel i en vanntønne, før jeg pumper vannet over i akvariene (ved hjelp av slange og pumpe).
Takk for svar Mona.
Regnet nesten med det. Men i værste fall så gjør det ingen skade å ha rett i karet. Bedre enn ingenting, vel?

Uansett, jeg et et lite spørsmål til, dersom dette uten unntak må gjøres utenfor karet.
Har selv Tetra sin versjon, men har aldri brukt den. Bruksanvisningen sier 5ml pr.10 liter vann. Vil dette da si at mengden du da tilsetter er i forhold til vannet du forbreder i egen bøtte, eller skal du regne hele karet i liter?
Det er bare vannet du tilsetter.
Rune 160L
Det er bare vannet du tilsetter.

Takk.

Da er jeg ferdig med å låne tråden din Erling
Tennessee
Men i værste fall så gjør det ingen skade å ha rett i karet. Bedre enn ingenting, vel?

Helt definitivt bedre enn ingenting. Og har du ikke muligheten til å lufte vann så er slike midler rett i bøtta noen minutter før de går i karet som oftest det beste du kan få til.

Men for de aller fleste så er ikke vannforbedringsmidler nødvendig. Bruken av klor har blitt mye lavere i norske vannverk, og om du lufter vannet vil den unasett lufte ut. Tungmetaller i vannet er heller ikke noe vi plages nevneverdig med i norge, untaket er gamle rør med bly og/eller kobber og svært gamle varmtvannstanker.

Vannforbedringsmidler er ikke veldig spesifikke i hva de binder, og vil binde plantenæringen din like gjerne som de binder bly og kobber. De vil også binde flere medisiner, så da er det viktig med et vannbytte før du tilsetter medisin.
siande
Vannforbedringsmidler er ikke veldig spesifikke i hva de binder, og vil binde plantenæringen din like gjerne som de binder bly og kobber. De vil også binde flere medisiner, så da er det viktig med et vannbytte før du tilsetter medisin.

Interessante opplysninger du kommer med, siande. Enda flere gode grunner for og ikke tilføre vannforbedringsmiddel...

Mesteparten av det som er laget for å helle i karene våre er bortkasta penger. Slike remedier har null nytteverdi, mener jeg, og man kan like godt kaste pengene ut av vinduet. Og for dem som fortsatt mener de har kloret vann, er det jo langt billigere å la denne gassen lufte ut av vannet før en bruker det i karene.
Janne
Og for dem som fortsatt mener de har klora vann, er det jo langt billigere å la denne gassen lufte ut av vannet før en bruker det i karene.

Hvis man har plass til det så er det den beste løsninga Jeg har ikke plass og etter at jeg for noen år siden oppdaget kløe på noen cory etter hvert vannbytte, begynte jeg med vannbehandlingsmiddel. Men bruker ikke aquasafe, den er alt for udrøy.
Janne
[QUOTE=siande]Vannforbedringsmidler er ikke veldig spesifikke i hva de binder, og vil binde plantenæringen din like gjerne som de binder bly og kobber. De vil også binde flere medisiner, så da er det viktig med et vannbytte før du tilsetter medisin.

Interessante opplysninger du kommer med, siande. Enda flere gode grunner for og ikke tilføre vannforbedringsmiddel...

Var Linda som startet meg på å sjekke dette etter at jeg hadde spekulert en stund. Hun tilsatte ekstra plantenæring med jern og målte skyhøye verdier av jern. Så tilsatte hun litt vannforbedrings-dill (ukjent merke) og målte på nytt litt etterpå, 0 jern.

Med mine vage antagelser delvis bekreftet satte jeg meg tilslutt ned og søkte og lette litt en dag på skolen, tetra og alle disse er jo ikke veldig villige til å oppgi nøyaktig innhold i flaskene. Jeg husker ikke de kjemiske navnene jeg kom fram til, men i stor grad binder de mer eller mindre alt, molekyler har ikke hjerne (surprise surprise) og skiller ikke mellom ioner du vil ha og ioner du vil fjerne.

Selv har jeg ikke noe alternativ, jeg har kobber i rørene, og mye av det (selv når jeg tapper en god stund før jeg måler kobberverdiene) så jeg MÅ bruke skiten. For tiden går det i aquasafe fordi jeg fant noen billige flasker, før det var det aqua sana, som jeg forsåvidt likte bedre, drøyere og den farger ikke vannet lyseblått slik aquasafe gjør.
Jeg har lært her inne at det ikke har noe for seg ...
Men så pratet jeg med en som selger fisker, og han sa det at det stort sett er klor i alt vann i norge, og at dette på sikt vil ødelegge fiskenes hud, eller hva jeg skal kalle det. Man ville ikke merke det til å begynne med, men at det var skadelig for fiskene på sikt.

?
sessan
Jeg har lært her inne at det ikke har noe for seg ... Men så pratet jeg med en som selger fisker, og han sa det at det stort sett er klor i alt vann i norge, og at dette på sikt vil ødelegge fiskenes hud, eller hva jeg skal kalle det. Man ville ikke merke det til å begynne med, men at det var skadelig for fiskene på sikt. ?

A: aldri stol på en selger.

B: det VAR stort sett klor i alt vann i Norge i sin tid, men ny og bedre teknikk i vannrensing gjør at det brukes mindre og mindre. Tapp deg litt kaldvann og lukt på det. Lukter det svakt av svømmebasseng så er det klor i det. Eller sjekk med ditt vannverk. De fleste større vannverkene har sluttet med klor for lenge siden, men det finnes untak.
sessan
Men så pratet jeg med en som selger fisker, og han sa det at det stort sett er klor i alt vann i norge, og at dette på sikt vil ødelegge fiskenes hud, eller hva jeg skal kalle det. Man ville ikke merke det til å begynne med, men at det var skadelig for fiskene på sikt.

Ikke overraskende at han sier det. "Vannforbedringsmidler" er jo noe av det han lever av (å selge). Jeg ønsker ikke å kjøre debatt for/imot slike midler, bare dele med meg av personlige erfaringer, og dem er det vel bare jeg som kan uttale meg om.

Jeg har drevet med akvarier i 30+ år. I løpet av disse årene har det ikke vært en dråpe slike midler i noe kar. Ved vannskift bruker jeg dessuten vann via slange direkte fra blandebatteriet, slik at jeg får riktig temperatur.

I løpet av min akvarietid har jeg hatt en lang rekke ynglinger, 10-12 eller mer, både av rognleggende og levendefødende arter. (Og svært frodig plantevekst.) Jeg bruker samme vannskiftemetode til yngelakvarier. Av det siste kullet med gullbarber vokste ca 400 opp. Vannet vi har i springen er som kjent drikkevann og underlagt strenge forskrifter med hensyn til tungmetaller og andre forurensninger, og klortilsetningen er dessuten sterkt redusert i senere år.

At vanlig norsk drikkevann skulle ødelegge fiskenes hud eller skade dem på andre måter er det rene vrøvl, men det viser seg dessverre at det er et effektivt salgsargument.

Mine erfaringer knytter seg til vann i Oslo, Asker og flere andre steder i Norge.

Stephan
Så da trenger ikke fiskene dette i vannet for å beskytte fiskenes, hm hva heter det da, skinnet?
sessan
Så da trenger ikke fiskene dette i vannet for å beskytte fiskenes, hm hva heter det da, skinnet?

Man kan vel si både hud og skinn og kanskje bruke andre ord også. Selv foretrekker jeg hud.

Stephan
Beklager avsporingen, men har de skjell slik som vanlige fisker?
Stephan Sandemose
[QUOTE=sessan]Så da trenger ikke fiskene dette i vannet for å beskytte fiskenes, hm hva heter det da, skinnet?

Man kan vel si både hud og skinn og kanskje bruke andre ord også. Selv foretrekker jeg hud.

Det er vel selve slimhinnen på huden vi prøver å beskytte ?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap