For lav ph, fisk dør..

Jeg har et 240l juwel med innvendig filter.
jeg har fått lav Ph og fisken min dør..
Hva skal jeg gjøre??
Hvor lenge har du hatt akvariet i gang?

Hva er pH, og hvordan har du testet den og funnet ut at den er lav?
Hva slags fisk har du, og hvor mange?
Jeg har hatt det i ca 8 mnd.
jeg testet med Tetratest og ph er ca 5-6
jeg har 10 neon tetra, 2 sølvhai(1 død nå), 3 black molly, 2 guppy, 3 små ticto barber og 3 sugemaller.
Har du testet nitritt?

Hva er pH i vannet du fyller akvariet med?

Hvor ofte og mye bytter du vann i akvariet?

Har du mye røtter i karet?
Ph kan økes veldig enkelt med natron, men vær obs på raske endringer gir risiko for dødsfall så øk aldri mer enn 0,5 i døgnet, helst enda litt mindre.

Bruk en bøtte vann og mål hvor mye som skal til for å oppnå ønsket virkning før du tilsetter noe i akvariet. Det er veldig små mengder som skal til så for å dosere enklest mulig så går det an å blande for eksempel en skje natron i en halv liter vann på en flaske og bruke doseringssprøyte eller annet for å få riktig mengde.

Når kh er 2 eller lavere og/eller man har mye røtter i akvariet så er er det lett for at ph faller veldig raskt og det kan bli fatalt for fiskene. Natron øker kh (og derigjennom ph) og bidrar til å stabilisere ph om kh holdes på minst 3-4.

Må nesten nevne at du har fisker i akvariet ditt med helt forskjellige krav til vannverdiene (finn ut mer ved å lese om fiskene i fiskebasen under kunnskap her øverst på siden). Det behøver ikke bety at de stryker med umiddelbart, men fisker som ikke får optimale forhold kan lettere bli syke og få forkortet levetid. Du bør derfor muligens tenke litt på hva slags fisk du vil prioritere og velge samboere med samme krav til vannverdiene.

Fint om du svarer på spørsmålene til cara79 også så får man et bredere bilde av forholdene i akvariet
Nitritt er på ca 0,3mg/l
ph på vannet jeg fyller med er ca 7-8
jeg har en mangroverot
å en rot fra elven.
jeg bytter vann ca hver 4 uke, å da bytter jeg ca 1/3
har ikke hatt noe problem med dette tidligere..
Du har nitritt i karet ditt ! 0.3 på tetra sin test er til sammenligning skyhøyt på JBL sin, hvilket er den beste.
Bytte vann hver 4 uke er for sjelden. Bytt 30 % vann hver uke så skal du se det bedrer seg.
Jeg synes at vannbytte hver 4 uke er for sjeldent, men det ser jo ikke ut til at du har så veldig mange fisk der så det kan hende det holder med annen hver uke selv om jeg vanligvis anbefaler et delvannsbytte på 20-30 prosent ukentlig. For å sjekke om du skifter vann ofte nok kan du teste NO3, nitrat. Er mengden nitrat før vannbytte over 30 så nærmer du deg et nivå som er helseskadelig for fiskene i lengden.

Jeg går ut fra at du har Tetra sin nitritt test som bare viser at nitritt er under 0,3? Måler det nitritt på akkurat 0,3 så kan det være greit å ta noen ekstra delvannsbytter. Nitritt bør egentlig ikke være målbart i et innkjørt akvarium. Det kan tyde på for lite filter eller for stor belastning. Bare så du er litt obs altså
Hvis du har nitritt i vannet, er det bare å bytte vann daglig. Ca en tredjedel av vannet pr dag. Nitritt dreper fisk, så jeg tror nok det er snarere gift enn ph som gjør at fisken din faller fra nå.

Hva slags filter (merke, modell nr) har du til akvariet, og hvor mange liter er selve akvariet på?
Siden du har hatt akvariet i drift i 8 mnd, gjelder det å finne ut hvorfor du nå har nitritt. Det er ikke normalt å ha det i et godt innkjørt akvarium. Det kan være flere grunner til at du får nitritt, bl.a. for mange fisk, du overfôrer muligens og mat blir liggende og råtne, og/eller du har for liten filterkapasitet i forhold til belastningen (antall fisk og akvariestr og forurensning).
Det første jeg ville ha gjort, er å sammenligne pH i krana og pH i akvariet.

Hvis pH i kranvannet er høyere enn i akvariet ville jeg tatt et vanlig vannbytte (bytte ca 30%).

Dernest ville jeg ha fulgt opp med hyppige målinger av akvarievannet, hvis det er noe i akvariet som får pH til å synke.

Jeg vet ikke hva slags vannbytterutiner du har, og hva slags pH du vanligvis har i akvariet ditt, men du har blandet fisker som liker litt forskjellig pH. Det kan gå bra med alle om du legger deg på en pH på 6,5 til ca 7, Selv om levendefødende fisk foretrekker enda høyere pH. Du kan undersøke i fiskebasen her hva slags vannverdier de forskjellige fiskene vil ha, og ellers velge fisk som vil ha en pH som ligger mest mulig nær den i kranvannet.

Hvis du får vann fra vannverk er det ikke vanlig med så lav pH som ned mot 5. Vannverk leverer som regel vann med pH fra 7 til 8,5. Dersom du har vann fra privat brønn, kan pH ofte være så lav som 5 til 6, særlig nå som det har regnet så mye som det har gjort i høst.

Du kan heve pH i akvariet ved å tilsette natriumbikarbonat (natron). Hevingen må gjøres langsomt, og i flere omganger.

Dersom det er guppy og molly som dør for deg, kan det være lav pH som er årsaken, men let også etter andre årsaker, som nitritt.

EDIT: Jeg ser du har fått en hel drøss med svar mens jeg har skrevet mitt innlegg.
Tusen takk for all hjelp alle sammen
jeg skal prøve å gjøre som forklart
Tilfeldig bekjentskap
© René F
Reklame for plussmedlemskap