Katappablader, og effekt ved daglig vannbytte

I discuskaret har jeg 1/3 vannbytte daglig pga mye foring. Jeg bruker katappablader, og trenger det også for pH-senkningen disse skal gi.

Effekten skal vare i ca 2 uker, men jeg ser for meg at det ikke gjelder når jeg har daglige vannbytter...??

Siden Discusene også trives i litt dunkelt lys, river jeg opp noen blader og koker opp i litt vann for så og trekke. Dette leste jeg om her inne på forumet, men nå finner jeg det ikke igjen. Bruker da 3-4 blader og koker/småkoker/trekker (alt etter som) i 10 minutt til 30-40 min. Bevarer jeg da virkestoffene i bladene? eller må det ikke koke for å bevare virkestoffene? Evt. hvor lenge koke/trekke?
Hei!

Det er vanskelig å estimere PH effekten av catappablader og daglige vannbytter. Eg trur det greiaste er å faktisk måle PH jamnt og trutt. Etterkvart vil du jo då få ei oversikt over kor mange blader du må ha i karet for å oppretthalde tilfredsstillande PH (i kombinasjon med daglege vannbytter). Hugs også at KH nivået (og dermed også CO2 nivået) i tanken påverkar PH verdien.

Angåande catappaekstrakt så saksa eg følgande frå den geniale websida til Wiliam Berg:

"Making your own Indian almond leaf concentrate
Another alternative for those who dislike having leaves in the tank is to boil the leaves and make a concentrated Indian almond tea to pour directly into the aquarium water. Simply place the leaves in a pot filled with water and bring to a boil. Boil until the water darkens. The tea can be stored in an airtight bottle in the fridge.
Recipe for a 375 L or 100 us gallon aquarium:
15 to 20 leaves (15-25 cm / 6-10 in)
10 L or 2.5 us gallons of water
N.B! The tea must naturally have roughly the same temperature as the aquarium water when you add it, i.e. not to warm or too cold."

Link til websida hans er : http://www.indianalmondleaves.com/aquariums.php
Mange takk Dag Atle!
Greit å se at det ikke er en viss tid bladene må trekke. Så da gjør jeg som før, og knuser noen blader (selv om ikke det stod i det du sakset, men da går det veldig raskt) og koker til vannet er "sort".

Bladene skal ikke ha så veldig mye å si for pH, har jeg skjønt. Men det er mer de andre effektene jeg er usikker på hvor mye jeg svekker med så mye vannbytter...som bakterie og sopphemmende effekt. Jeg får forsøke å legge litt nye blader oppi med jevne mellomrom, og ha en viss kontroll på at det er de eldste bladene jeg fjerner...
Men baserer meg på å tilsette det meste som ekstrakt (selv om jeg ikke er veldig glad i "cola-vann". Takk igjen, da løste det seg litt her
Å bruke cattapablader som ph senkning tror jeg du bare kan glemme, skal du ha effektiv ph senkning bør du bruke torv eller eikebarkekstrakt. Jeg bruker veldig mye cattapablader i mine kar, har sjokolade og lakrisgurami som som kjent skal ha veldig lav ph/surt vann. Jeg har gjort målinger av ph når jeg bruker veldig mange blader, men det er null effekt. MEN jeg bruker bladene hele tiden likevel, pga positive stoffer og at de gir fine gjemmesteder. Pent syns jeg det også er

Jeg fikk faktisk godt utslag en gang, der jeg fylte en 19L med en god mengde cattapa, eikeblader og orekongler. Men vannet ble nesten svart før det gjorde utslag på ph..

Jeg bruker eikebarkekstrakt ved hvert vannbytte for å holde ph så lav som jeg trenger
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap