- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Ammonium/ammoniak :(
Ammonium/ammoniak :(
ja..
det er vel det som er problemet med at mine nye ancistrus dør
var nede på dyrebutikken nå, og siden jeg sa at så mange var døde - men at verdiene var bra, tok han en test på ammonium/ammoniakk.
den viste vel 0,25 ammonium (usikker, var ihvertfall et sted mellom grad 2 og 3 på en tetra test)
han måtte da måle ph.
den havnet på ca 7-7,2
her hjemme har den alltid ligget på 6,8-7 så vanskelig å si hvilken test som er mest "riktig"
uansett.. ingen andre fisker har dødd så jeg ligger vel i grenseland..
har nå tømt karet for 100 + liter vann.. tok ut litt mer enn 50 %..
fikk med litt slik Liquid biological filter medium som jeg kunne helle oppi
hva synes dere jeg bør gjøre?
skal jeg "skylle" filteret eller la det være?
hvor ofte bør jeg bytte vann?
skal/skal ikke ha oppi tilsetningstoff?
akvariet har vært i bruk i snart 2 1/2 mnd.
vært igjennom nitritt for ca 5 uker siden
det er vel det som er problemet med at mine nye ancistrus dør
var nede på dyrebutikken nå, og siden jeg sa at så mange var døde - men at verdiene var bra, tok han en test på ammonium/ammoniakk.
den viste vel 0,25 ammonium (usikker, var ihvertfall et sted mellom grad 2 og 3 på en tetra test)
han måtte da måle ph.
den havnet på ca 7-7,2
her hjemme har den alltid ligget på 6,8-7 så vanskelig å si hvilken test som er mest "riktig"
uansett.. ingen andre fisker har dødd så jeg ligger vel i grenseland..
har nå tømt karet for 100 + liter vann.. tok ut litt mer enn 50 %..
fikk med litt slik Liquid biological filter medium som jeg kunne helle oppi
hva synes dere jeg bør gjøre?
skal jeg "skylle" filteret eller la det være?
hvor ofte bør jeg bytte vann?
skal/skal ikke ha oppi tilsetningstoff?
akvariet har vært i bruk i snart 2 1/2 mnd.
vært igjennom nitritt for ca 5 uker siden
Postet 07.03.12 kl 19:51
Postet 08.03.12 kl 06:05
Det er fint at du har funnet årsaken til problemet ditt.
Du skal ikke røre filteret dersom det ikke har tettet seg til og vannstrømmen er tydelig redusert. Kanskje filteret ditt er for lite til det akvariet du har?
Nå må du regne med å skifte 40-50% vann hver dag, så lenge du får utslag på ammoniakktesten og nitritt-testen, og sett ikke inn nye fisker før filteret er innkjørt igjen. Ammoniakktoppen kommer før nitritt-toppen, så du må følge med på nitrittmengden også. Jeg vet ikke om det vanntilsetningsmiddelet du har fått, har noen virkning, men jeg tror du godt kan ha det i.
Du skal ikke røre filteret dersom det ikke har tettet seg til og vannstrømmen er tydelig redusert. Kanskje filteret ditt er for lite til det akvariet du har?
Nå må du regne med å skifte 40-50% vann hver dag, så lenge du får utslag på ammoniakktesten og nitritt-testen, og sett ikke inn nye fisker før filteret er innkjørt igjen. Ammoniakktoppen kommer før nitritt-toppen, så du må følge med på nitrittmengden også. Jeg vet ikke om det vanntilsetningsmiddelet du har fått, har noen virkning, men jeg tror du godt kan ha det i.
Postet 08.03.12 kl 13:55
LindaBskal jeg "skylle" filteret eller la det være?
Som Ingelis og Tove H også har sagt; La det være med mindre det begynner å tette seg.
Og når du skal skylle det, skyll det i brukt akvarievann.
LindaBhvor ofte bør jeg bytte vann?
Så lenge du har ammoniakk: Hver dag. (Spander 150 kroner på en ammoniakk-test så du vet når du kan stoppe.)
LindaBskal/skal ikke ha oppi tilsetningstoff?
Når du først har kjøpt det, er det bare å helle det oppi. Jeg tviler egentlig på at det hjelper noe særlig, men det skader vel ikke heller.
LindaBakvariet har vært i bruk i snart 2 1/2 mnd. vært igjennom nitritt for ca 5 uker siden
Da er det noe alvorlig feil med filteret ditt. Enten er det for lite, eller så har du kanskje gjort en eller annen slags tabbe? Har du vasket filteret i springvann? (Det skal du aldri gjøre.) Har du tilsatt masse ny fisk på en gang? (Da kan overgangen bli for brå til at filteret klarer å henge med.) Har du medisinert? (Mange medisiner dreper bakteriene i filteret.)
Postet 08.03.12 kl 14:15
Filteret er det som fulgte med akvariet (et rio juwel 180 liter)
er noen uker siden jeg skylte filteret - og da skylte jeg kun den øverste hvite da denne var full av gamle planterester og var helt brun.
etter det har det bare vært ukentlige vannbytter
har masse alger etter at jeg hadde nitritt og fjerner jo dette ved hver vannbytte - er blitt mye mindre
ingen nye fisk de siste 3 ukene - med unntak av de ancistrusene som nå er døde - totalt har jeg mistet 1 x medium og 5 x små (her var 2 av disse erstatning for 2 av de døde)
ingen annen fisk har dødd siden jeg oppdaget nitritt - noe som er snart 5 uker siden.
ikke hatt noe medisinering, ikke tilsatt noe annet enn springvann..
hadde et ganske grundig vannbytte og ommøblering i karet på søndag - da jeg satte opp det nye 53 liters akvariet, men ikke noe mer enn det.. da ble det rotet litt rundt i plantene, i sanda og jeg fjernet mye algevekst på steiner/planteblader
bør jeg forvente meg en ny nitritt - topp? testen igår viste ikke noe utslag på nitritt.
ifølge han på dyrebutikken som tok testene så har jeg ammonium. hvis da pH blir høyere enn 7 vil dette omdannes til ammoniakk. Ph testen han tok igår viste noe over 7
mine tester viser et sted mellom 6,8-7 - noe som er helt normalt her.
er noen uker siden jeg skylte filteret - og da skylte jeg kun den øverste hvite da denne var full av gamle planterester og var helt brun.
etter det har det bare vært ukentlige vannbytter
har masse alger etter at jeg hadde nitritt og fjerner jo dette ved hver vannbytte - er blitt mye mindre
ingen nye fisk de siste 3 ukene - med unntak av de ancistrusene som nå er døde - totalt har jeg mistet 1 x medium og 5 x små (her var 2 av disse erstatning for 2 av de døde)
ingen annen fisk har dødd siden jeg oppdaget nitritt - noe som er snart 5 uker siden.
ikke hatt noe medisinering, ikke tilsatt noe annet enn springvann..
hadde et ganske grundig vannbytte og ommøblering i karet på søndag - da jeg satte opp det nye 53 liters akvariet, men ikke noe mer enn det.. da ble det rotet litt rundt i plantene, i sanda og jeg fjernet mye algevekst på steiner/planteblader
bør jeg forvente meg en ny nitritt - topp? testen igår viste ikke noe utslag på nitritt.
ifølge han på dyrebutikken som tok testene så har jeg ammonium. hvis da pH blir høyere enn 7 vil dette omdannes til ammoniakk. Ph testen han tok igår viste noe over 7
mine tester viser et sted mellom 6,8-7 - noe som er helt normalt her.
Postet 08.03.12 kl 17:50
Endret: 08.03.12 kl 19:53
LindaBbør jeg forvente meg en ny nitritt - topp? testen igår viste ikke noe utslag på nitritt.
Du kan ikke se bort fra at du vil utslag på nitritt om noen dager, siden du har utslag på ammonium/ammoniakk nå.
Teoretisk kommer ammonium/ammoniakk-toppen etter ca 2 uker.
Nitritt-toppen etter ca 3-4 uker. Dette gjelder ved innkjøring av nytt filter.
Filteret ditt er vel delvis innkjørt, men bakteriene er tydelig ikke mange nok til å bryte ned alt avfall fra fisker og matrester. Kanskje fordi filtervolumet ikke er stort nok.
Selv om du ikke har nitritt nå, bør du følge godt med, og teste for nitritt, og følge opp med vannbytter hver dag så lenge du har utslag både på ammonium/ammoniakk og nitritt.
Jeg hadde innvendig filter i min 180 liter før, men byttet det ut med et utvendig. Etter det ble jeg kvitt mange problemer.
Når du har et filter som ligger akkurat på grensen av hva det tåler, er det veldig lite som skal til av merbelastning før du får problemer.
Postet 08.03.12 kl 19:14
Postet 08.03.12 kl 20:14
Endret: 08.03.12 kl 20:16