Sliter med å få ned ph

Har en 125liters akavrium med fisker som trenger 6 i PH. Karet er nyoppstartet. Har tatt filtergugge fra et annet akvarium en uke før fisken kom oppi. Nitrat og nitritt er 0.
KH er 5 og Ph er 8. Sliter med å få ned PH. Har hatt oppi 7 cattapablader og har en stor rot og en liten rot. Hadde 2 catappablader for en uke siden oppi og i går satt jeg 5 til oppi. I går hadde jeg også oppi 5ml med blank 7% eddik men PH er fortsatt på 8 i dag. Kan det være den svarte 1-2mm grusen som øker PH? Har ellers ingenting foruten om planter og røtter.
Hvordan skal jeg få ned PH? Hvor mye eddik skal ha ha oppi?

Jeg har ikke råd til noen butikkmidler som senker PH akuratt nå.
Men har eikeblader, virker de bedre enn catappablader?
Har selv veldig hardt spring vann, og ble fortalt å bruke eikebark ekstrakt som er ganske effektivt til å senke pH.

http://webzoo.no/default.pl?showProduct=23712&pageId=293
Du trenger latterlig mange blader for å senke ph fra 8-6 samtidig ville tatt lang tid og blitt ødelagt ved vannbytte.

Sikker på at det er noe i karet som øker ph? Ta en test av vannet fra springen, om denne er lavere enn i karet så må du finne ut om det er noe som kan øke phn i akvariet(stein / grus / pynt)
Jeg tror det må være den svarte grusen som øker PH litt. Har 7,5 PH i springen.
I dagtidlig tok jeg oppi 10ml med eddik og PH`en har gått ned til 7,5. Nå tok jeg oppi 20ml med eddik blandet i ei bøtte med 6l vann. Skal måle i kveld.
Siden du har ph 7,5 i springen og må ned til 6, er vell torvfiltrering det beste. Siden dette ikke er noe midlertidig (slik som under innkjøring) men pga fisk som trenger det.
Eddik egner seg best når ph skal ned til verdier rundt det nøytrale området. Skal du langt ned i pH er det bedre å kjøre vannet gjennom torv en stund, før du tar det i karet. PS! Torven må være naturlig, uten tilsatt gjødsel og lign. Har også hørt om at man kan bruke torv i pumpen for å få ph ned (obs! Putt torven i en strømpebukse eller lign først). Det blir jo litt styr med målinger, mengde torv og hvor lenge torven varer. Men det finner du ut av :0) Er jo uansett mye styr med vannbytter med eddik, målinger og slikt. Så det blir kanskje hip som hap hva en styrer med...

Må bare få det inn med T-skje, har ikke hørt om torvfiltrering før. Dette er helt nytt for meg.
Jeg har en diger sekk naturlig torv som er uten gjødsel og lignede. Bruker det til ledd-dyr.
Men torv er jo nesten som jord, vil ikke akvarievannet bli ganske brunt da?
Akvariet mitt er juvel rio med innebygd filter. Kan jeg da en strømpebuksebit og ha torv i og knyte igjen og bytte ut en svamp i filteret med det? Det må kanskje skylles litt først for å få av jord, eller?

Edit:
Hvilken av svampene kan jeg bytte ut med torv?
Jeg har ikke brukt torvfiltrering selv, så videre råd om det kan jeg ikke gi deg. Tipper at du finner god info om det her inne hvis du søker litt.
Eikebarkekstrakt er veldig effektivt, eller JBL sin Ph minus Mye mindre styr enn torvfiltrering.
Har tatt ett kjapt søk på google for deg :
Torv filtrering

Peat filtration

Etter hva jeg kan se så er det greieste å putte torv i en tynnstømpebukse og legge det i akvariet, ikke like mye farging av vann som når en har det i pumpen og senking av ph går litt saktere. Torven må byttes ut etter ca 3 uker.

Tusen takk for raske svar. Har testet vannet nå og PH er på 8 igjen. og jeg har ikke tatt vannbytte idag.
Skal prøve å legge strømpebuksepose rett i karet, bak noen planter.
Hvis det holder for deg å komme ned i 6.5 så kan jeg anbefale deg Waterlife 6.5 Buffer, denne tar phen ned til 6.5 og holder den der, du må selvfølgelig tilsette mer etter hvert vannbytte, men denne er ekstremt enkel i bruk og veldig god.
:)
vist du vil ha en gratis løsning kan du kutte noen greiner fra et løvtre ta av barken, hell litt kokenede vann over og vask rent så har du fin bakgrunnsdekor som senker ph din.
Rosea
Tusen takk for raske svar. Har testet vannet nå og PH er på 8 igjen. og jeg har ikke tatt vannbytte idag. Skal prøve å legge strømpebuksepose rett i karet, bak noen planter.

Bedre kontroll på det hvis du legger strømpa med torv i en bøtte med vann,som du bruker ved vannbytte. Ta to tre never. La det ligge et til to døgn,så er du der. Eller en større beholder og mere torv. Ettter noen vannbytter er du i mål.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap