Fisker som ønsker forskjellig ph

Prøver sette meg inn i dette med vannverdier oghar tatt ut liste på mine fisketyper og hva de ønsker av verdier.

Men ser da at:
Kardinaltetra 4-6 PH 0-8 DH
Black Molly 7-8,2 11-30 DH
Kampfisken 6-7,5 0-12 DH
Ancistrus 6-8 0-12 DH

Har hatt disse sammen i ca. 6 mnd nå og alle lever fint, men hva bør jeg prøve holde PH/GH på totalt med disse?

26/27 grader ser ut som en felles fin temperatur
Black Molly passer ikke inn og bør få leve under bedre forhold.

Hvis du leter opp tråden til Tante Astrid, "Hvor gamle er fiskene dine"?, kan du se hvor gamle dine fisker kan bli. Å ha overlevd i 6 måneder er ingen målestokk på at de har det bra.
Jeg ville ha tatt utgangspunkt i de vannverdiene som kranvannet ditt har. Siden alle fiskene dine er friske og fine kan det ikke være mye feil for noen av dem.

På sikt kunne du kanskje byttet ut mollyene med en annen art, siden det bare er denne som er "sær" på hardhet.

Oslo kommunes vannverk leverer vann som passer godt for resten av fiskene dine.
90% av Oslos befolkning får vann fra Maridalsvannet (Oset vannbehandlingsanlegg). Resten får vann fra Skullerud vannbehandlingsanlegg, dette vannet kommer fra Elvåga.

Det ser ut som vann fra Osloanleggene har en pH som ligger mellom 7.5 og 8.0 og en GH som ligger mellom 2,9 og 3,5 grader dH.

I tabellene i denne linken til Oslo kommune, vann og avløp, mangler det forklaring på hvilken tabell som gjelder Oset og hvilken som gjelder Skullerud, men verdiene ligger jo veldig nær hverandre.
Dessverre er det ikke alltid like lett å sjekke opp på akvaforum når man er i butikken og man stoler på butikken.. i følge fiskebasen her er også kardinal og molly vanlige å ha sammen som akvarievenner..

6 mnd er ingen målestokk, nei, men at noe ikke er alvorlig feil er det da vel helt klart. 6 mnd uten fiskedød så må jo noe være riktig...

Takk Trine for godt svar.

Tror nok jeg lar det rulle og gå her uten å kaste de ut, så lenge det ikke er sykdom og de er friske og fine ser jeg ingen grunn til det. Men endrer dette seg vil jeg jo selvsagt vurdere det. Derfor jeg gikk inn her for evt. tips.

Prøvde fange en av herrene ab black molly en gang, helt håpløst.. men damene er så tamme at de spiser fra hånda om jeg vil.
Tove H
Jeg ville ha tatt utgangspunkt i de vannverdiene som kranvannet ditt har. Siden alle fiskene dine er friske og fine kan det ikke være mye feil for noen av dem. På sikt kunne du kanskje byttet ut mollyene med en annen art, siden det bare er denne som er "sær" på hardhet. Oslo kommunes vannverk leverer vann som passer godt for resten av fiskene dine. 90% av Oslos befolkning får vann fra Maridalsvannet (Oset vannbehandlingsanlegg). Resten får vann fra Skullerud vannbehandlingsanlegg, dette vannet kommer fra Elvåga. Det ser ut som vann fra Osloanleggene har en pH som ligger mellom 7.5 og 8.0 og en GH som ligger mellom 2,9 og 3,5 grader dH. I tabellene i denne [URLBLOCK1] til Oslo kommune, vann og avløp, mangler det forklaring på hvilken tabell som gjelder Oset og hvilken som gjelder Skullerud, men verdiene ligger jo veldig nær hverandre.

Ph er 6,8-7,0 fra i våres. I vinter var den 7,5-8,0. Mitt Oslovann
Selv om fiskene ser friske ut nå, så vil de garantert bli svekket på sikt når de går i feil vannverdier. Man merker det ikke før svekkelsen er skjedd. Svekkelse kan føre til sykdommer eller så bare ligger de der døde en dag....

Jeg har selv erfart det da jeg hadde noen fisk gående i litt for lav GH over noen måneder. Jeg hadde også noen fisk i litt for høy PH, i forhold til arten, det var ikke så mye høyere, men tydeligvis nok, og de så friske og sunne ut, men plutselig en dag døde de bare, uten at det var sykdom i det karret.

Så, man bør etterstrebe å ha fisk i de vannverdiene og temperaturen som anbefales. Og, man bør jevnlig teste vannet for både PH og GH både i kranvannet og i akvariet, siden vannverdiene i akvariet aldri er de samme som i kranvannet.
Jeg ville definitivt satt opp et nytt kar til mollyene, og senket ph til 6,5 for de gjenværende. Molly foretrekker også noe salt i vannet, så de passer overhode ikke sammen med de andre...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap