Målt nitrit til 0,05

Inaktiv bruker
Har kjørt i gang et 530liter akvarium. 12 glødebåndstetra og 7 4-5cm praktbotia går i karet. Målte nettopp nitrit til 0,05 med nøyaktig testsett. Synes dette er litt pussig da det går ett Fluval fx6 som er tilsatt en real innkjørt filtervatt for 8 dager siden. Mulig filtret er litt på etterskudd hær, eller?

Fiskene ble satt inn for 11 dager siden.

Denne nitrit testen fra Jbl har også gradering på0.025. Mener å ha lest der det foregår en nitrit syklus vil det alltid finnes små målbare mengder nitrit? Virker logisk det. Kan legges til at testsettet er 3-4år gammelt, om det har noe å si.

Hvis bakteriekulturen i filteret var og fortsatt er levende, syns jeg også det er rart at du får utslag på testen. Har du testet springvannet? Jeg tror enten vannet eller testen lurer deg
Jeg vet ikke om filteret kan "være på etterskudd", det blir interessant å høre fra noen som vet.
Hei.
JBL sine vanntester har påstemplet holdbarhetsdato, og den er ca. 1½-2 år frem i tid.
Skjekk i bruksanvisningen eller under på boksen/flaskene
Inaktiv bruker
På pakken står det Min 07.2011 hva det nå betyr. Minst holdbar til? Merkelig
I alle fall, har målt spring vannet nå, å fikk samme utslag på testen 0.05. Tror jeg senker skuldrene, å tar det rolig.
Det er holdbar til juli 2011. Så den er utgått på dato, da er den nokk ikke til og stole på.
Brandt meg på det samme sist jeg kickstartet et filter, men så viste det seg og være test som var utgått.
x-ray
Tror jeg senker skuldrene, å tar det rolig.

Det tror jeg du trygt kan gjøre

Min erfaring med JBL sin Nitrit test er at det er svært vanskelig og ikke få utslag på 0,025. Denne testen viser nesten dette resultatet på kranvannet, og jeg har sluttet å måle nitritt. Jeg er tilhenger av hyppige vannbytter og store filtre med god biologisk filtrering, som er viktig for å bryte ned avfallsstoffene som dannes.
Ved kjøp av nye tester, (om du skal det da) vil jeg bare tipse deg om API sine vanntester. Jeg bestiller de på ebay.com, og er veldig fornøyd med både pris og kvalitet.
Ca. 50 kr pr test, innholder nok til 180 tester. Pass på å krysse av for free shipping.

Janne; når du sier biologisk filtrering, er det de ordinære filtermediene du mener, med rør og plastballer osv.?, eller mener du torv, bioballer el.?
Syns begrepene av og til går litt i surr.

God påske!
Inaktiv bruker
Er selv stor fan av hyppige vannbytter har byttet 5-7% vann hver dag siden jeg startet opp. Har satt opp halvautomatisk vannbyttesystem, kun åpne/lukke 2 kraner, herlig enkelt. Alt av filtermedia får biologisk filtreringsevne etter en tid, bare i forskjellige virkningsgrad. Takker for respons til alle akvarister
I mine utvendige filtre bruker jeg en blanding av Eheim ehfisubstrat og ehfimech rørbiter sammen med grovfilter svamp. Plastballer liker jeg ikke å bruke og torv har jeg aldri forsøkt meg på.

Fortsatt god påske
Nitritt-testen har ikke særlig lang holdbarhet etter at flaskene er åpnet. Jeg har opplevd at dråpene i reagens 2 har fått feil farge etterhvert, og gir dermed feil måleresultat. Disse dråpene hadde ikke gått ut på dato, men de var ikke nyåpnede. Jeg prøvde dem på vann fra alle de 3 akvariene mine pluss kranvannet og fikk 0,05 på alle. Jeg så at dråpene fra reagens 2 hadde fått en litt gulbrunaktig farge i stedet for den vanlige helt gule.
Da jeg kjøpte nye dråper, ga de ga resultat 0 med en gang, men etterhvert som dråpene ble eldre ble avlesningen 0,025. Så det skjer noe med kjemikaliene i dråpene etter åpning. (JBL test)
Jeg har samme erfaring som Tove H. To ganger har jeg opplevd at væsken i flaske nr 3 var ganske mørk brun og testresultatet bak alle blåner. En flaske var slik da den kom fra nettbutikken!

Også NH3/4 test blir for gammel etter hvert. Har nettopp sett at slik test må ha gått ut på dato ettersom jeg overhodet ikke fikk utslag selv etter tre dager med daglig dose 2 ml salmiakk i nystartede kar. Byttet til nytt testsett og vips, NH3 på over 5!
Kan temperaturen testene oppbevares i ha noe å si for holdbarheten?
Varme kan kanskje forringe kvaliteten og holdbarheten forkortes?
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap