Fiskeløs innkjøring; får ikke utslag på ammoniakk-test

Hei!

Holder på å kjøre inn akvariet mitt med Salmi-metoden. Ved å benytte Salmi-kalkulatoren her på forumet fant jeg ut at jeg trengte 11-12 ml Salmi med konsentrasjon på 9% ammoniakk for å komme opp på 4 ppm i mitt 300-liters akvarium.
Denne mengden har jeg nå tilsatt over 2 dager med 4-5 tester med jevne mellomrom. Den siste testen tok jeg nå 24 timer etter siste tilsetning av Salmi. Nå har det seg slik at dråpetesten min fra Prodac konstant gir utslag på 0,5 ppm ammoniakk i akvarivannet.

Har lest på forumet at mange har liten tiltro til dette merket, og lurer på om det rett og slett kan være selve testen som er helt på jordet? Har prøvd den på svært sterke test-konsentrasjoner og fått utslag, så helt ufølsom er den ikke.

Er det andre faktorer i akvariet som kan virke som en buffer for stigende ammoniakk-nivå?
Her har jeg sterk mistanke om at det er noe galt enten med måten du utfører testen på, eller selve testen. Hvis du har fulgt bruksanvisningen nøye, kan det være du bør sjekke om det er en holdbarhetsdato på esken. Slike dråpetester er igrunnen "ferskvare", men noen butikker er ikke så nøye med dette !
Husk også å ha separate sprøyter til Salmi og testvann.

Hvis du tilsetter Salmi tilsvarende ca. 4ppm, så skal du få nesten umiddelbart utslag på testen. Fins ingenting som kan "bufre" dette.
Tja, bruksanvisnigen var jo ikke særlig komplisert. "5ml akvarievann, tilsett 4 dråper reagensvæske og rist. La testen modnes i 10-13 minutter".

Holder vel egentlig en knapp på at testen kan være utgått på dato. Kjøpte et sett med flere tester, og flere av reagens-flaskene hadde mye størknet væske under toppen. Det luktet i tillegg sterkt av selve esken, som om det har vært en lekkasje. Skal ta den med tilbake til butikken å spørre om dette i morgen.
Det er en bra ide. Spør om du kan få byttet til f.eks. JBL eller Tetra.
Vil ikke 'disse' Prodac sine tester, siden jeg aldri har brukt dem. Men slik du beskriver det, høres det ikke tillitvekkende ut.
Jeg opplevde nylig at jeg ikke fikk utslag på NH3 test selv om jeg skulle hatt ca 5 ppm. Etter et par dager skiftet jeg til nye reagenser og fikk utslag med en gang. De gamle reagensene var altså gått ut på dato, selv om det ikke står noe på flaskene.

Har opplevd for gamle NO2 tester, men der har reagens nr 2 vært seigtflytende og mørk brun og derfor lett å avsløre. JBLs test for NO2 har en mye bedre skala enn Tetras.
Allright!

Høres mer og mer ut som det er reagensvæsken som er problemet her også.

Tenker jeg må bestille JBL-tester for å være på den sikre siden
Får jeg pengene tilbake for det overprisede Prodac-settet som ikke fungerte er jo kvalitetstestene godt over finansiert.
Jeg bruker JBL-tester og er relativt fornøyd med disse. Både NH3/4-test og NO2-test er greie å lese av. Ikke fullt så happy med NO3-testen...den er for det første litt vanskelig å lese av, og for det andre tror jeg ikke den er helt pålitelig. (NO3-dråpetester er sårbare på flere måter).
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap