Evaluering av mine vannverdier

Hei,

jeg har et 60L akvarium, med 1 pansermalle (hadde 2), 3 sverddrager og 2 black molly. En pansermalle strøk med, og har nå gått gjennom vannverdiene.

Jeg har brukt teststrips, 5 i 1. Har kommet frem til følgende verdier:

GH= 0
KH= 0
pH= mindre enn 6 (det laveste nivået på skalaen er 6 (litt kraftig gulfarge på skalaen, mens mitt vann indikerer en del lysere gulfarge)
NO2- = 0
NO3- = 20

Karet har vært i drift i en måned, fiskene har bodd der 2 siste ukene, før det stod det tomt, og har bare sirkulert med filteret.

Kan noen vær greie å kommentere mine vannverdier? Er uerfaren på dette..
Måleresultater målt med strips er ikke til å stole på, så det er vanskelig å kommentere dem.
En pH under 6 er i laveste laget
KH og GH på 0 er også litt for lavt, bør være 2 - 3 for å holde pH stabil
NO2 skal være 0
NO3 bør ikke være mye over 20

Jeg anbefaler deg å skaffe deg dråpetester for pH og NO2 som et minimum av tester.
I tillegg er det fint å ha tester for NO3 , KH og GH. Tester av merkene TETRA og JBL er anbefalt av de fleste. Jeg foretrekker JBL for NO2 og TETRA for alle de andre.

De fiskene du har skal egentlig holdes i vann med litt forskjellige vannverdier.
Pansermaller vil ha lavere pH enn sverddragere og molly.

Jeg ser at du har vært registrert som medlem siden 2010, så da regner jeg med at du ikke er helt ukjent med søkfunksjonene på forumet. Det ligger mye kunnskap her, så begynn med å lese litt om de fiskene du har.

Tove H
KH og GH på 0 er også litt for lavt, bør være 2 - 3 for å holde pH stabil

Jeg ville kanskje heller sagt at KH 2-3 er viktig for å holde pH stabil, men ved pH under 7 så er det fryktelig vanskelig å få til (du ender fort opp med å bare øke pH og fortsatt ha en KH på 0)

GH og pH henger ikke sammen. Men en GH på 0 er veldig lite for molly og sverddragere, som helst vil ha en høy GH. Om du søker dem opp i fiskebasen så ser du at molly er oppført med annbefalt GH på 11 - 30 dH, sverddrager med 9 - 19 dH.

Pansermaller vil derimot ha en lav GH, så det blir omtrent som med pH, pansermallen passer dårlig sammen med de to andre fiskeslagene. Pansermaller trives også best i stim, helst 8-10 stykker eller flere.
siande
.......GH og pH henger ikke sammen.........

Fint at du påpeker dette, Siande. Det er en vanlig misforståelse at det er sammenheng her.

Det jeg tenkte på er at kalkstein i grusen hjelper til med å holde pH over 7. Da er kalken til stede i form av Calsiumkarbonat. Tilsetter man kalk i form av Calsiumsulfat (gips) øker ikke pH, selv om GH øker.
Jeg har et akvarium med kalkholdig grus, hvor pH er stabil rundt 7,5, og et med biltemasand hvor pH lett synker ned mot 6 og under, hvis jeg ikke følger opp med regelmessige vannbytter.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap