Jeg regner med at det er prøveresultater fra et vannanalyselaboratorium du har, og at det er kranvannet/brønnvannet ditt som er undersøkt. Jeg regner også med at mengdene av metallene er oppgitt i mg/liter.
Det er ikke lett å si hva slags virkning dette har på fisk, men ifølge drikkevannsforskriften er grenseverdien for jern satt til 0,2 mg/L, og for mangan 0,05mg/L i drikkevann. Dette er lave verdier, og er satt så lavt fordi høyere verdier vil gi bruksmessige problemer, som belegg i ledningsnett mellom vannverk og forbruker, med risiko for bakterievekst i ledningene. Forbruker vil også oppleve flekker og skjolder på klesvask.
Jeg har ikke funnet noe som indikerer at jern og mangan gir helseskade i såpass små verdier som du har. I veiledningen som vanligvis følger analyserapporter legges det kun vekt på bruksmessige ulemper.
Jeg fant et sted der det stod at mangan i drikkevann kanskje kunne gi toksiske bivirkninger, men da måtte mengden være over 2 mg/L . Mangan som vi får i oss gjennom mat er ufarlig.
Mangan og jern er sporstoffer som vi må ha tilskudd av, og som vi får gjennom å spise korn og grønnsaker. Planter tar altså opp disse stoffene.
Jeg vil tro at fisken ikke tar skade, men du har jo hatt fisk lenge, så det kunne vært interessant å høre om dine egne observasjoner.
For å bli kvitt for høye mengder jern og mangan i drikkevann, er det nok bare et jern/manganfilter som som kan hjelpe. Regner med at du har privat vannforsyning siden vannverkene er pålagt å følge de kravene som er fastsatt i drikkevannforskriften.