Vask av reagens

Koker dere glassene etter hver gang dere har testet vannet med dråpetester, eller er det nok å skylle de grundig i varmt vann etter hver test?
Jeg skyller dem bare i varmt vann noen ganger og setter dem til tørk. En gang i blandt kjører jeg dem også i vaskemaskinen, om det er riktig er en en annen sak. Har iallfall ikke merket noe forandringer på testene uansett hva jeg gjør.
jeg tenkte på å koke de, men tviler de i plast tåler det.. :-S Hittil har jeg kun skylt de grundig i varmt vann.
Plastglassene må ikke kokes, da blir de fort deformert. Heller ingen vits i å koke "ordentilg" testglass i denne sammenheng. Jeg skyller dem bare i varmt vann, og av og til gnir jeg innsiden av glassene med en stor dott filtervatt for å fjerne eventuelt belegg (særlig glassene til nitrat-testen !).
Om dere vil vaske de skikkelig kan dere skylle de i aceton og la de tørke på benken.
Prøveglass av plast tåler ikke aceton. Det holder i massevis å skylle dem under springen etter bruk. Av og til bruker jeg en tippex og gnir over dem på innsiden. De som brukes til nitratanalyse skifter jeg ut av og til ettersom fargen blir sittende i plasten (Tetratest).
Tove H
Prøveglass av plast tåler ikke aceton. Det holder i massevis å skylle dem under springen etter bruk. Av og til bruker jeg en tippex og gnir over dem på innsiden. De som brukes til nitratanalyse skifter jeg ut av og til ettersom fargen blir sittende i plasten (Tetratest).

Tippex!? Eller Q-Tips?
nooby
Tippex!? Eller Q-Tips? :-)

He he. Q- tips heter det, ja!

Anbefaler ikke Tippex til vask av kyvettene, nei!
Tove H

Jeg gikk ut i fra at det var glass.
Jeg har tatt tester i årevis, og har kun skyllet prøveglassene godt etter hver gang bruk i rennende, lunkent vann. Setter tommelen for åpningen og rister godt mens det er vann i det, og tømmer så ut og skyller på samme måte noen ganger til. 5-6 skyll pleier jeg å ta, så settes det på benken til tørk.

Aldri kokt noe som helst i akvariesammenheng. Plasten ville nok ikke tålt det heller, men det er ikke noe poeng i å gjøre det. Prøveglasset trenger ikke være sterilt, det trenger å være brukbart rent for rester av gammel testing, og det holder å skylle etter bruk.

Noen ganger roter jeg rundt nedi et prøveglass med en q-tips for å vaske det litt bedre, hvis jeg føler testen har stått litt lenge uten å bli skyllet sånn at produktrester har sunket til bunns. En q-tips fikser det.
Tusen takk for svar
konkluderer med at skylling i varmt vann og rensing med bomullspinner er godt nok
Dumt at de fleste "glassene" er i plast, men egentlig bør man vel kunne bruke de samme glassene til alt? Altså kun bruke de jeg har i glass..

Innbiller meg at det er viktigere å skylle glasset godt i akvarievann FØR vi tester, enn hva vi gjør ETTERPÅ.
JorunK
Innbiller meg at det er viktigere å skylle glasset godt i akvarievann FØR vi tester, enn hva vi gjør ETTERPÅ.

Det tror absolutt ikke jeg. Gamle rester av kjemikalier som er inntørket i glasset, kan gi feilaktige resultater på en ny test når nytt vann og nye kjemikalier tas i.
Det er mye lettere å rense/skylle glasset når det er ferskt og vått, enn å vente til det er gammalt og inntørket og har kanskje misfarget plasten i prøveglasset. Tørkede, gamle hardnede rester er vrient å få vekk helt.

Ville aldri drømt om å ta en test i et møkkete prøveglass. Da hadde jeg ikke stolt på resultatet.
Lissuz
Dumt at de fleste "glassene" er i plast, men egentlig bør man vel kunne bruke de samme glassene til alt? Altså kun bruke de jeg har i glass..

Tetra og JBL har litt ulike prøveglass, ja. Tetra har plast, og JBL har glass. Men ta en JBL test-sprøyte, dra opp akvarievann i sprøyten til 5 ml målestreken. Ta så og sprøyt dette ned i Tetra sitt prøveglass, og se hvordan det ligger an i forhold til målestreken for 5 ml på Tetra sitt glass.... det er ikke likt! JBL og Tetra har åpenbart forskjellige meninger om hva som er 5 ml...
JorunK

Jeg tenker på det å få bort rester etter prøvene. De dråpene man har i No2 er giftige eller etsende (husker ikke nøyaktig) vil uansett ikke ha rester av det i akvariet.
Jeg tenkte på om glasset ble rent nok i skylling av vann, eller om det måtte noen midler /pussing til slik at ikke rester kunne gjøre slik de neste vanntestene ble feilaktige.
mona o
[QUOTE=Lissuz] Dumt at de fleste "glassene" er i plast, men egentlig bør man vel kunne bruke de samme glassene til alt? Altså kun bruke de jeg har i glass..

Tetra og JBL har litt ulike prøveglass, ja. Tetra har plast, og JBL har glass. Men ta en JBL test-sprøyte, dra opp akvarievann i sprøyten til 5 ml målestreken. Ta så og sprøyt dette ned i Tetra sitt prøveglass, og se hvordan det ligger an i forhold til målestreken for 5 ml på Tetra sitt glass.... det er ikke likt! JBL og Tetra har åpenbart forskjellige meninger om hva som er 5 ml...

Ok, når du sier det så har jeg opplevd det samme at ml ofte kan være ulike str på ml Bla. på barneprodukter. utrolig rart og irriterende 1ml bør jo være 1 ml uansett?
Har tester fra både JBl, prodac og tetra. Får holde meg til testglassene og settene som hører sammen, det er jo forresten også ulik tykkelse på de, så det spiller nok sikkert også inn på avlesning?
mona o

Jeg har gjort noen forsøk med dette, og kommet til det resultat at det blir helt nøyaktig 5ml i Tetraprøveglasset når jeg måler opp med sprøyte. Når vannet er i prøveglasset buer det seg litt opp på sidene forbi målestreken. Korrekt avlesning skal foretas der buen er lavest.

Det blir litt forskjell hvis glasset ikke er helt tomt og tilnærmet tørt, så husk å riste ut de siste dråpene av glasset før det fylles med ny vannprøve.
Jeg tror ikke dette er så viktig med den nøyaktigheten som er på hobbykjemikalier til akvariebruk, men for meg ligger det i blodet å arbeide så nøyaktig som mulig etter å ha jobbet på kjemilab i mange år.

Jeg dypper aldri prøveglassene i akvariet, men tar opp en passe mengde vann med et decilitermål. Det er ikke akkurat lett å måle opp 5ml uten sprøyte, så jeg bruker alltid JBLsprøyte til Tetratestene også.

Jeg ville også brukt testglass og reagenser av samme merke sammen, for avlesningen foretas på forskjellig måte fra merke til merke. For Tetra avleses resultatet fra siden, og for JBL ovenfra og ned.
mona o

Hm, mine JBL prøverør er av plast, de eneste av glass jeg har er fra Prodac og API. Men jeg har kun enkeltstående sett, er det annen type av glass som følger med JBL sine koffertsett kanskje?
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Falcone
Reklame for plussmedlemskap