Stein og vannverdier

Hei,

Har disse steinene i akvariumet mitt. Øker disse PH?

Har en del røtter i, eikeblader og har steins eichen extract, men PH ligger ganske normalt på 7,5 til 8.
Jeg syns dette ser ut som kalkstein, ja. I så fall øker den ihvertfall GH, og sannsynligvis også pH. Du kan teste med dem eddikessens (dagligvaren) ved å dryppe eddik på dem. Hvis det bobler, er det kalkstein.
Hva slags pH/GH/KH har du i kranvannet ? I karet ?
SilverShaded
Jeg syns dette ser ut som kalkstein, ja. I så fall øker den ihvertfall GH, og sannsynligvis også pH. Du kan teste med dem eddikessens (dagligvaren) ved å dryppe eddik på dem. Hvis det bobler, er det kalkstein. Hva slags pH/GH/KH har du i kranvannet ? I karet ?

Ok. Da skal jeg kjøpe meg eddikessens for å teste Har jo masse røtter i akvariumet, så merkelig at ph ligger på 7,5 - 8 konstant.

Vannverdier i karet:
PH: 7,5-8
GH: 4
KH: 4-5

Vann i kran:
PH:8
GH:3
KH:3

Røtter senker ikke nødvendigvis pH så mye. Det kommer an på hva slags røtter det er snakk om. Mopani og andre "lyse" typer har ikke så mye tanniner, og vil ikke ha noen stor innflytelse på pH.
SilverShaded
Røtter senker ikke nødvendigvis pH så mye. Det kommer an på hva slags røtter det er snakk om. Mopani og andre "lyse" typer har ikke så mye tanniner, og vil ikke ha noen stor innflytelse på pH.

Usikker på hvilke røtter det er. Kjøpte de brukt ser du, men karet mitt ser slikt ut. Gjerne du klarer å se hvilke røtter det er.
Skulle det vært noen bilder med ?
SilverShaded
Skulle det vært noen bilder med ?

Her har du bildet
Ser ut som du har slike røtter som avgir tanniner og altså kan senke pH. Hvis vannet blir gulaktig/brunaktig er det ganske sikkert.
SilverShaded
Ser ut som du har slike røtter som avgir tanniner og altså kan senke pH. Hvis vannet blir gulaktig/brunaktig er det ganske sikkert.

Ok, så bra Vannet blir faktisk gulaktig.
SilverShaded
Jeg syns dette ser ut som kalkstein, ja. I så fall øker den ihvertfall GH, og sannsynligvis også pH. Du kan teste med dem eddikessens (dagligvaren) ved å dryppe eddik på dem. Hvis det bobler, er det kalkstein. Hva slags pH/GH/KH har du i kranvannet ? I karet ?

Heia

Da har jeg endelig fått sjekket kalksteien ved hjelp av eddikessens. Og det var slik som du trodde, kalkstein :/ Da har jeg vel bevist at det er det er denne steinen som gjør at PH'en min ikke synker. Så da er vel alternativet enten å ta ut denne steinen, eller kjøpe seg en nøytral stein?
Syns det så ut som kalkstein, så da har du bevist det.
Ja, hvis du vil ha pH og KH/GH ned må du fjerne disse steinene. Bytt dem ut med inerte steiner
SilverShaded
Syns det så ut som kalkstein, så da har du bevist det. Ja, hvis du vil ha pH og KH/GH ned må du fjerne disse steinene. Bytt dem ut med inerte steiner :-)

Har du noen anbefalinger til stein for en rimelig penge?
Du kan samle gratis i naturen, granitt er fint, skifer også. Bare ikke ta stein med bling eller fargestriper i. Du kan også teste dem på samme måte som sist, for å være sikker på at du unngår kalkstein.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap