Innkjøring - med eller uten salmiakk ?

Jeg vet det er skrevet tonnevis om innkjøring med salmiakk her, men jeg har et lite spørsmål det hadde vært fint om noen kunne svare på.

Hvor mye tid regner man med å spare ved bruk av salmiakk i innkjøringen, i forhold til " vanlig " innkjøring på 5 uker?

Kan du si litt om hva du mener med "vanlig innkjøring på 5 uker" ?
Hei!

Jeg mener raskeste og beste måten du kan kjøre inn akvariet på er å kickstarte med bakteriegugge fra innkjørt, sykdomsfritt filter og kjøre salmitilsetning til NHX og NO2 går til null. Tar ca en uke om alt går bra, ellers noe lenger.

Salmi kutter ikke tid på innkjøringen (med mindre alternativet ikke innebærer næringstilsetting), bakteriekultur fra annet kar gjør.

Lurer også på hva du mener med vanlig innkjøring
Med "vanlig" innkjøring mener jeg tiltak som har til hensikt å sluttføre nitrogensyklusen gjennom prosessene ammonifisering og nitrifikasjon. Dette tar rundt regnet 5 uker. For å overvåke prosessen på en tilfredsstillende måte, foretas daglige målinger av NH4 og NO2 utført med JBL dråpetester, og føres opp i excel- skjema.

Da har du jo i grunnen beskrevet salmi-metoden. Men man "sluttfører" jo ikke nitrogensyklusen, det er en kontinuerlig prosess, når den først løper.

Hva mener du er vesensforskjellen på det du kaller "vanlig innkjøring" og innkjøring med salmi-metoden ? Hvis du mener at "vanlig" innkjøring er vha. innkjøringsfisk, kan det til en viss grad gå på 5 uker, men da oppnår man ikke samme bakteriemengder som man gjør ved salmi-metoden. Men salmi-metoden tar også rundt 5 uker.
Hensikten med spørsmålet mitt i utgangspunktet var vel egentlig; hva oppnår man med salmi- metoden ? Mulig spørsmålet var upresist formulert, men jeg ville bare ha en kjapp avklaring på om man kan spare tid vha. denne metoden.

Jeg trenger ikke opplæring i vannkjemi.

Et forum som dette er bare interessant når det foregår en gjensidig utveksling av kunnskap på tvers av erfaringsgrunnlag. En nybegynner kan ha gjort seg like nyttige observasjoner som en viderekommen. Man stiller et spørsmål, og den som har noe å bidra med gir svar. Sånn blir det artig.

Det som ikke er like artig, er å ikke få svar på spørsmålet sitt, men heller få seg en liten reprimande av moderator.

Ja, spørsmålet var litt uklart, derfor prøvde jeg å få en bedre forståelse av hva du egentlig spurte om, altså hva du egentlig mente å sammenligne med (vanlig innkjøring, som du sa). Det er vanskelig å sammenligne salmi-metoden med en annen metode når man ikke vet hva denne andre metoden er.

Men svaret er ihvertfall at hvis man starter fra scratch, sparer man ikke tid med salmi-metoden. Fordelene ligger i to ting : Ingen fisker behøver å utsettes for ammoniakk og nitritt, og når innkjøringen er ferdig kan man sette inn en normal bestand av fisk med en gang.

Edit : Jeg svarer ikke her i egenskap av moderator, og det var heller ingen 'reprimande', men en liten rettelse. Jeg prøver å hjelpe folk her, og syns det er viktig at informasjon er korrekt.

Håper svaret mitt hjalp!

Og så synes jeg du er litt streng med Silver, var vel ikke reprimande dog noe belærende kanskje? Men så er det mange fler enn oss som poster her som leser trådene da.

Om det ble litt mye info, så er det jo slik at er man akvarienerd, så er man akvarienerd
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Kløften
Reklame for plussmedlemskap