Kh lav etter senking av ph med aquator

Hei
Siden vannet i springen her har PH på 7, og jeg skal ha kardinaltetra i karet etterhvert, kjøpte jeg etter råd og diskusjon en pakke "aquator". Dette ble nøysomt plassert i filteret, og har fungert i en uke. Målinger i går kveld viser PH på 6, men KH er under 1. Altså nesten ikke målbar. Dette bekymrer meg litt, for slik jeg leser, betyr det at jeg er utsatt for svinginger i PH, siden bufferen er borte.
Så spørsmålet blir hvordan kan jeg "bufre" opp karet, øke KH og beholde PH på ca 6?
Vannet er i tillegg veldig bløtt med GH på ca 1.
Og bør jeg la torva ligge i filteret?

Produktet jeg har brukt: http://www.prodacinternational.it/nb/materiali-filtranti-no/filtermaterialer-1/aquator.html
Torv virker pH-senkende ved at den tilfører humus-syrer og tanniner. Dette "spiser" KH. Mer syre = lavere KH. Du kan altså ikke få i både pose og sekk med karbonat-buffersystemet ! Karbonater kan ikke bufre vannet på "minussiden" av pH-registeret, det er kjemisk umulig. Skal man stabilt bufre vannet ved lav pH, må man benytte et annet buffersystem.
Ok, takk for svar. Du er litt av et leksikon må jeg si! Imponert over kunnskapsnivået ditt.
Da blir jeg litt i tvil om hva jeg skal gjøre videre. Blir viktig å følge opp pH-verdien tett da i hvert fall, og ta vannbytte om den skulle begynne å stupe ytterligere. For med hensyn på andre fisk vil jeg helst ikke ha den lavere enn 6. Og som mange andre skriver, så er stabil pH viktigere enn faktisk verdi.

Kom gjerne med tips og innspill
Har kh på så og si 0 i vannet her og ph på 6.5. Tidligere pleide jeg å måle ph regelmessig for å se om den svingte, men den holdt seg alltid stabil. Nå tester jeg så og si aldri lenger. Er spent på å se om du får ph-svingninger i karet ditt, siden du bruker torv og ph er lavere. Kan du ikke teste jevnlig og poste resultatet her? Hadde vært interessant. Test gjerne både når lyset er på og når det har vært slått av en stund da co2 innhold være høyere når plantene ikke forbruker den (co2 er tett knyttet sammen med ph og kh nivå).
Veldig mange kjører med lav KH uten problemer, men det krever oppfølging i form av jevnlige pH-målinger. Det er liten fare hvis du har en god vannbytterutine...ukentlige bytter minsker sjansene for pH-crash betydelig. Så måler du pH før hvert vannskifte, og da finner du snart ut om pH endrer seg noe mellom vannbyttene.
Hei Møresild! I fiskebasen på AF står det at Kardinaltetra skal ha Ph på 4.0-6.0
Desverre er fiskebasen alt for ofte litt utdatert eller feilgir informasjon, derfor kan det være greit å kryssjekke med andre sider når det gjelder vannverdiene til fisken også.

Kardinaltetraen lever i vill tilstand i områder med lav ph på 4-6 og er som sortvannsfisk og regne.
Før var all Kardinaltetra i butikkene våre viltfanget, fordi de lyktes lite i oppdrett, dermed var fisken mye skjørere og det var viktigere med den lave ph'en. Det er pga dette mange regner Kardinaltetra som en vanskelig fisk.

I dag er denne fisken i langt større grad drettet og er mye mer hardføre og tilpasset høyere vannverdier. Så ikke få panikk om ph er over 6. Oddsen er stor for at dine fisk tåler det da de høyst trolig er drettet i fangenskap.
Andre nettsider (som kanskje er litt mer oppdaterte en AF's fiskebase) Oppgir faktisk Ph opp mot 7.5 som akseptabelt. Dersom fisken har gått det meste av livet i ph på 6+ og du senker den kan dette gi fisken mer trøbbel enn om det fortsetter å gå i feks 6.5

Se for eksempel her, her og her hvor det er litt info om vannparameter osv til Kardinaltetra.

Her er en video av Kardinaltetra i vill tilstand

Dersom du vil ha yngel, kan det være greit å ha Ph på under 6, men dette er i utgangspunktet ikke en fisk det er veldig lett å få yngel på. Da må du begynne med mørklegging, infusorier osv.
Jeg har 70 Kardinaltetra i en 400 liter med ph på 6.5
De er feite og fine og storkoser seg og har vokst veldig fort. Jeg hadde en gjeng fordelt i noen akvarier i reolen min tidligere - da jeg kjører alle fisk igjennom fire uker karantene. Her var ph nede på 5 - som ifølge fiskebasen her er ideelt. Når de gikk her ble de tynne og skrale og noen døde til og med. Nå som Ph er høyere har det vært null problem.
@HvemErJeg
Ja, før jeg begynte med torv for litt over en uke siden målte jeg pH til 7.
Etter en uke med torv, målte jeg igjen i går rett før vannbyttet. Da var den 6.
Dermed har torva gjort jobben.
Jeg kan godt prøve å poste pH-målinger her oftere, det er interessant kjemi.

@Ciklide, tusen takk for utfyllende svar. Dette tar jeg med meg videre. Kanskje jeg like gjerne kan ta ut igjen torva, og la pH bygge seg opp til rundt 7 fremover da?
I dyrebutikken, som ligger i nabokommunen har de en sump med pH på "6 komma noe" i reolen med tetraer. Der inne har de nemlig litt surere vann i springen enn vi får her ute på øyane. Du som bor på Vestnes har kanskje vært innom Dyresenteret i breivika i Ålesund? De får fisk fra imazo.se og man kan vel ganske sikkert anta at det er oppdrett, siden VF gjerne er spesifisert og eksplisitt opplyst.
Uansett mange takk, skal vurdere å kutte ut pH-senkinga.
Der har jeg vært ja. Du kan jo slenge oppi noen nye røtter og evt kattappablader. Dette senker ph noe.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap