Øke hardhet med gips, men hvilken gips..?

Hei
En god stund siden jeg var på forumet her ser jeg men akvarieinteressen er da likedan for det.

Når jeg startet opp mitt 400 liters kar i 2005 så slet jeg med å holde stabil PH. PH varierte veldig mye fra morgenen når lyset startet til kvelden når lyset slukket (Har forøvrig kjørt 11-23 med lys).
Noe PH variasjon vil det jo alltid bli i løpet av dagen grunnet CO2 som øker på natten når lyset er av men når springvannet fra egen brønn har omtrent 0 grader i hardhet(kH) så betyr vann omtrent uten karbonat at bufferen er meget lav og PH vil da bli ustabil som en følge av dette enkelt forklart.
Så løsningen jeg har brukt siden er hobbygips som jeg mente jeg handlet på apoteket for lenge siden. Formelen jeg målte meg frem med 3 toppede spiseskjeer gips økte kH slik at den lå på 10-12 grader i karet og ble standard i alle år ved vannbytte i tilegg til en dose gjødsel.
30 minutter med hevertmetoden og hageslange og samtidig fylling fra kran så beregnet jeg at 50% av vannet ble byttet og har gjort dette med ca 6 ukers mellomrom i alle disse årene. Karet har gått utmerket og planter og sverdragere samt annen fisk har hatt svært gode forhold siden den gang og har omtrent aldri satt inn ny fisk på alle disse årene.
Men så tok gipsen slutt i sommer og siden apoteket ikke lengre solgte gips så gikk jeg på en Pandurohobbybutikk og handlet en bagg på flere kilo der i håp om at dette vil vare i like mange år. Men siden jeg begynte med denne nye gipsen fra Panduro så har ting endret seg i akvariet mitt. Plantene mistrives og blir brune og fulle av alger. Spesielt sverdragerne ser og ut til å mistrives og klarer knapt og holde bestanden vedlike lengre mao de dør. Jeg merker at den "nye" Pandurogipsen har en anderledes konsistens. Den er ikke så fast og potetmelaktig som den gipsen jeg brukte fra apoteket i alle år og når jeg rører den ut i bøtta før dette heles oppi karet så forsvinner hvitfargen i vannet mye fortere enn med apotekgipsen.
Noen som kjenner til dette her og kan hjelpe meg med hvilken type gips fra Panduro jeg bør bruke her, og er den gipsen jeg bruker i dag skadelig hvis den er av en eller annen syntetisk type..?

Setter stor pris på gode svar her.
Ser jo jeg skriver kH. Mener jo gH her og ikke kH. Så spørsmålet er egentlig hvilke type gips er riktig for å øke gH i mitt tilfelle.
Fortsatt i tvil om hva det er du vil heve her - KH (karbonathardhet) eller GH (totalhardhet)? Det er KH som bufer pH, ikke GH. Du påvirker ikke KH og pH ved å bruke gips, men derimot ved å bruke natron. Hvis det faktisk er GH du mener, så kan du bruke gips ja, men jeg vet ikke hvilken type. Derfor vil jeg heller anbefale GH/TH+ eller f.eks. flytende kalsium og magnesium. Men endrer du GH, verken endres eller stabiliseres pH av den grunn.
Salaren
[QUOTE=Kuledrøm]Fortsatt i tvil om hva det er du vil heve her - KH (karbonathardhet) eller GH (totalhardhet)? Det er KH som bufer pH, ikke GH. Du påvirker ikke KH og pH ved å bruke gips, men derimot ved å bruke natron. Hvis det faktisk er GH du mener, så kan du bruke gips ja, men jeg vet ikke hvilken type. Derfor vil jeg heller anbefale GH/TH+ eller f.eks. flytende kalsium og magnesium. Men endrer du GH, verken endres eller stabiliseres pH av den grunn.


Hei og takk for svar

Det er riktig at gH ikke påvirker pH i særlig grad men har man et kar uten hardhet så vil pH variere atskillig mere enn om karet har vann som har en hvis grad av hardhet. Det fant jeg ut den gangen for 11-12 år siden da jeg startet opp flere kar. Det er altså totalhardheten(gH) som jeg ønsker å bringe opp til 8-10 grader, da blir pH mye mere stabil igjennom døgnet, samt at planter og levendeføderne trives så utrolig mye bedre. Men det var jo dette med hvilken type gips da..? Lurer på om jeg handlet det som heter hobbygips på Panduro. Jeg mistenker denne nå for å ikke være det samme som stengips eller alabastgips. Etter hva jeg forstår så er forskjellen på de to sistnevnte bare finmalingsgraden. Er min teori riktig så er ikke produktet jeg handlet tidligere på apoteket under navnet hobbygips det samme som Panduros hobbygips.

Jeg trenger en direkte anbefaling til produktet eller gips jeg kan handle i annen foretning og jeg handler ikke i en akvariebutikk pga de mengder jeg bruker.
Stabil pH får du da bare ved å ha en viss karbonathardhet, dvs KH, og det er ikke karbonat i gips, det er sulfat. Skjønner at du kun er ute etter produktet her, men syns det er greit å avklare hvorfor du mener GH skulle ha en pH-bufrende effekt, det strider nå mot alt jeg har lært ihvertfall...
Kuledrøm
Stabil pH får du da bare ved å ha en viss karbonathardhet, dvs KH, og det er ikke karbonat i gips, det er sulfat. Skjønner at du kun er ute etter produktet her, men syns det er greit å avklare hvorfor du mener GH skulle ha en pH-bufrende effekt, det strider nå mot alt jeg har lært ihvertfall...


Hei igjen
Du har helt sikkert kunnskaper innenfor temaet vannkjemi som overgår mine og det er også noen år siden jeg "forsket" på dette så jeg kan godt ha trekt feil konklusjon i god tro vedr. det med at gips alikevel ikke har bufrende effekt for å sikre en stabil pH.

Men det enkle er ofte det beste har etterhvert blitt min leveregel og når jeg den gangen fant en metode og en dosering som har fungert kjempegodt i alle år så ønsker jeg å kunne fortsette med det, men mangler altså det produktet som gjorde mitt akvariehold så velykket og problemfritt.

Det er gips som er nøkkelen i mitt tilfelle for å øke hardheten opp til et nivå hvor mitt akvariemiljø fungerer men jeg trenger altså riktig type gips.
Har du sjekket priser på større pakninger GH/TH+ på nett? Har ikke sjekket så mye selv, men 500g er i hvertfall en del billigere om man skal mer enn en.

Skal du ha mye kunne du evt også prutet i en butikk med et lite påslag på det du ellers hadde betalt for gips? Koster ikke dem mye arbeid å bestille 10 bokser (5 kg), så med et påslag på innkjøpspris på 4-500,- eller deromkring burde de være fornøyd. Hadde jeg vært når jeg drev butikk ihvertfall
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap