- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- vannfall
vannfall
hei!
jeg planlegger å dele et 90 liters akvarie i to med en glassplate, der den ene delen har høy vannstand, den andre lav. jeg ville binde sammen disse to delene med et vannfall, og tenkte da og ha en pumpe som kunne pumpe vannet opp fra den nederste til den øverste delen. men jeg trenger hjelp til hvilken pumpe som kan gjøre dette? en sirkulasjonspumpe med slange?
takk på forhånd for hjelp!
Mvh
Richard
jeg planlegger å dele et 90 liters akvarie i to med en glassplate, der den ene delen har høy vannstand, den andre lav. jeg ville binde sammen disse to delene med et vannfall, og tenkte da og ha en pumpe som kunne pumpe vannet opp fra den nederste til den øverste delen. men jeg trenger hjelp til hvilken pumpe som kan gjøre dette? en sirkulasjonspumpe med slange?
takk på forhånd for hjelp!
Mvh
Richard
Postet 13.08.06 kl 01:46
Postet 13.08.06 kl 12:21
Postet 13.08.06 kl 12:25
Ville også gått for ett utvendig filter, med dette slår du flere fluer i ett smekk:
- Optimal filtrering av vannet.
- Minimalt med tekniske løsninger som stjeler plass i karet.
- Mye å velge blandt, både med tanke på kvalitet og pris. Du slipper også å ha ett eget filter, og en pumpe til dette løftesystemet
- Optimal filtrering av vannet.
- Minimalt med tekniske løsninger som stjeler plass i karet.
- Mye å velge blandt, både med tanke på kvalitet og pris. Du slipper også å ha ett eget filter, og en pumpe til dette løftesystemet
Postet 13.08.06 kl 15:33
Postet 13.08.06 kl 18:30
Dersom behovet skulle melde seg kan du jo alltids sette inn et lite innvendig filter i tillegg. Siden den biologiske filtreringen allerede er i orden er det ikke rare greiene du trenger for å fjerne partikler.
Alternativt vil en valgfri universalpumpe (hydor, eheim etc) kunne løfte vann fra det ene kammeret til det andre.
Alternativt vil en valgfri universalpumpe (hydor, eheim etc) kunne løfte vann fra det ene kammeret til det andre.
Postet 13.08.06 kl 21:26
ikke så dumt!!!!
hehe.. det blir sikkeret drittøfft med sånn foss!!! jeg ville puttet innn et lite invendig filter i tilegg, sånn at slammet i det "øverste" akvariet også blir sugd opp.. med andre ord, det samme som noen andre her sa før meg... den ideen.. har du sett det på en zoo forretning eller noe? det ofte sånne "fosser" i plante akvariee deres... spesielt Tropehagen zoo har ofte sånn... det blir sikkert rå tøfft!!!!! ville nok hatt etutvendig filter ellers ja...
Postet 13.08.06 kl 21:49
Postet 14.08.06 kl 01:47
Tusen takk for all hjelp! det blir nok et utvendig filter i første omgang, så får jeg se om det blir nødvendig med et ekstra. idèen har kommet ut fra eget hode... skal begynne byggingen så snart jeg får tak i materialer som trengs. bilder vil bli lagt opp etter at karet har fått"grodd seg til" litt.
Postet 14.08.06 kl 02:42
Endret: 14.08.06 kl 02:45
Postet 14.08.06 kl 02:56
Postet 18.09.06 kl 14:06
Ikke nok trykk med utvendig pumpe.
Meg og en kammerat bygde et slik akvarie på ca 200liter. Det gikk ikke så bra med utvendig pumpe. Dette var ei am'top, det sto på spec at den skulle pumpe 600l/t men det ble langt fra ønsket effekt! vi lagde veggen rett opp fra bunnen og lagde en skrå kant inn mot den delen som skulle være høyest, men som sagt så gikk det mye krefter fra pumpen bare å "løfte" vannet nok til at det gikk over kanten.
Vi limte en kant til over sånn at mellomrommet der vannet rant ned ikke lenger var hele bredden på akvariet men ca 10cm og da ble det litt mer fres på sakene men som sagt så fikk vi det ikke helt til.
Prøvde også med innvendig pumpe med slange fra utblåsningen og over i den høye delen men ikke til stor nytte.
Dette er bare noen råd! Sier ikke at det ikke går, men jeg fikk det ikke til på denne måten så da må du kanskje prøve en annen?
Lykke til! Deilig med en egen foss i stua.
Vi limte en kant til over sånn at mellomrommet der vannet rant ned ikke lenger var hele bredden på akvariet men ca 10cm og da ble det litt mer fres på sakene men som sagt så fikk vi det ikke helt til.
Prøvde også med innvendig pumpe med slange fra utblåsningen og over i den høye delen men ikke til stor nytte.
Dette er bare noen råd! Sier ikke at det ikke går, men jeg fikk det ikke til på denne måten så da må du kanskje prøve en annen?
Lykke til! Deilig med en egen foss i stua.
Postet 18.09.06 kl 14:20
hvordan går det med vannfallet?
Har du fått noe fall på det?*litt nysgjerrig*
Postet 02.10.06 kl 22:19
Postet 04.10.06 kl 12:46