Paludarium - Bakgrunn

Tenkte å vise noen bilder av et prosjekt jeg holder på med om dagen.
Jeg har et 80l kar som jeg tenker å lage til et slags paludarium.

Kjøpte meg isopor-plater på Coop Bygg (husker ikke helt dimensjon) som skulle bli bakgrunnen og delvis 'landområdet' i paludariumet.

Denne ble skåret til noenlunde til dimensjonene av langsiden til tanken.
3 isopor-blokker ble limet sammen med akvariesilikon før disse ble skåret til å passe foran selve bakgrunnen. Dette vil da bli delen av 'bakgrunnen' som vil gå fra vann- til land-nivå.

Bilde 2 viser utskårne baner for slangene til det utvendige filteret.

Tenker å få tekstur på selve konstruksjonen med akvariesilikon og drysse forskjellige typer sand på denne.

Kommer nok til å oppdatere med bilder etter hvert som framgangen skrider frem.

Dette blir kjempefint. Gleder meg til å se flere bilder etter hvert. Hva skal du ha her? Slamkryper?
Skifte :)
Hm, det ble ikke så mange in-progress-bilder på meg. Endret også mening når bakgrunnen kom i karet, så paludarium blir det nok ikke.

Anyways, her er noen bilder av bakgrunnen i karet. Har fått satt i noen planter, og eikeløv er på plass.

Innsug og utløp til utenbords filter kan man skimte nederst på begge sider.
Bruker varmekabel her istedet for varmekolbe.
Det er noe av det tøffeste jeg har sett
Har du bare strødd sand på bakgrunnen eller?
?
Hva er "paludarium"? Aldri hørt om det før.
Paludarium er en kombinasjon av et akvarium og et terrarium. En sump på en måte, med en del over vann og en del under vann, et slags mini-landskap der man ser begge deler. Planter som trenger høy fuktighet, fjell, vann... veldig pent. Akvariet har halv vannstand, og planter henger ned i vannet og/eller stikker opp av vannet. Fisk kan man også ha.

Hvis du ser her finner du bilder av noen paludarium.

Og her er et imponerende paludarium i en stue! Flott!
HH
Det er noe av det tøffeste jeg har sett:D Har du bare strødd sand på bakgrunnen eller?

Så fint da. Er ikke 100% fornøyd selv, men til å være den første bakgrunnen jeg har laget er den rimelig akseptabel.

Jeg har brukt vanlig akvariesilikon på isoporen og har strødd litt forskjellige typer sand over. Dette var mildt sagt en tidkrevende prosess, og hadde jeg vært enda litt mer tålmodig kunne den blitt veldig bra. Det er noen 'white-spots' på den, men det får man prøve å skjule med planter e.l.
Stilig... Men jeg ville tatt ett til lag med sand på...
Knallfint spør du meg, ble ispirerert til å prøve selv! Var annerledes lagd siden den går såpass utover i karet
Håper det er OK jeg bare bumper denne i stedet for å lage ny.

Må man ha noe utenpå sanda/isoporen for at det skal "holde seg på plass"? Synes jeg har lest om epoxy et eller annet? Er det noe som er farlig for fiskene og vannet (eller endrer ph'en) i isoporen?

Tenker å prøve meg på en lignende bakgrunn, utrolig stilig. Passet veldig bra til den lyse sanda.
Det ble knallfint ! Er bakgrunnen i bruk fremdeles?
Tilfeldig bekjentskap
© Else Therese Sirevåg
Reklame for plussmedlemskap