Lage fødekar/nett?

E det noen som har laget et fødenett eller kar? eller som vet kordan det gjøres?
Med mindre du har helt spesielle behov, så tror jeg neppe det er noen vits. Fødenett, ferdiglaget fra butikk, koster noen tiere Det er ingenting å spare på å lage slikt selv når det er så billig.

Som dette til under førti kroner for eksempel.
ok takk må få meg ett fordi eg skal få guppyer av onkel så då bør eg ha ett klart
Men ka e forskjellen på fødekar og nett?
har laget tygge- og fødekar til malawi
Denne fant jeg oppskriften på via en dansk nettside. Finner den ikke akkurat nå, men lover å poste - det er rett og slett en godteri-boks, blank, men med myggnettig i bunnen og flere av sidene. Tar tid, men er definitivt verdt strevet for litt større fisk.
Yngel-nett og -bokser (av plast) er relativt små og har en klar utfordring: Ja, sultne beboere i karet eller overivrige foreldre kan faktisk gnafse tak i ungene gjennom nettet eller prøve å suge dem ut gjennom de tynne åpningene i plasten. Konsekvensene kan dere tenke dere selv... Jeg har brukt "tyggeboksen" som en ytre beskyttelse rundt både nett og boks...
hjemmelaget yngelboks - tyggeboks
Her fant jeg linken jeg nevnte i innlegget over:

http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=532
Må nevne at det ER en utfordring å skjære hull i sidene på en sånn blank godteriboks. Bruk tapetknip og skjær MOT en fjøl/planke (og ha en voksen tilstede, for disse knivene er skarpe!).
Det er ikke lett å sy med fiskesene gjennom plast. Mitt råd er lage/banke hull i plasten med en syl først - slik at syprosessen går greiere.
Personlig vet jeg ikke hva slags myggnetting denne personen har brukt, men jeg vet snekkere bruker en slags "fuglenetting" i plast som spikres oppunder møner etc. for å unngå fuglereder i nybygde hus - tror denne er enkel å klippe til + enkel og grei å sy fast + av et slik materiale som ikke avgir noe til vannet (ikke 110% sikker her, men ren nylon bør gå greit.)

JA, det er verdt innsatsen! Har en hunnfisk nå som tygger i boksen
Men husk at yngelen MÅ være større enn hullene i nettingen, ellers smetter de gjennom ELLER sultne beboere i hovedkaret kan gnafse dem til seg "gjennom" netting. Kjipt, men viljen til å snaske i seg yngel er stoooor!
Tilfeldig bekjentskap
© © Trym Andreassen 2005
Reklame for plussmedlemskap