Hjelp til armatur!

Jeg har kjøpt ett¨lysrørsett som jeg skal montere i mitt eksisterende armatur. Men hvordan i huleste skal jeg få tatt hull til skruene? Har prøvd syl, skrujern, bormaskin men ingenting vil gjennom armatursiden! Hva kan brukes???
Trykkluftsborr skulle greie saken lett :p

Antar at det er ett armatur av plast? En kvass borr, skulle penetrere denne på ett øyeblikk. Kjøp en ny bor, om du ikke er sikker på om den du har er kvass.
ja er det plast som er på langsidenè? ser mer ut som aluminium.. Men nei mine borr er ikke kvass,så får vel ut å kjøpe
Det finnes armaturer både i plast og aluminium, så det kan være begge deler. Ser det ut som metall, er det gjerne metall

Om det er metall, er dette selvsagt grunnen til at "pinglete" verktøy som skrutrekker og syl ikke duger Ikke uten en tanke omsorgsfull vold, i alle fall :p
hehe jeg skal vise det armaturet vold jeg Lysrøret skal inn idag! Må vel finne en meget spiss borr og bruke makt :P
Frank Angell
omsorgsfull vold

Du kan tro jeg lo når jeg leste det der,selv bruker jeg å si gladvold :P

Men må nesten spørre litt jeg og her. Når man har laget hullet i armaturet,bør man ikke ha et tynt lag med silikon? Tenker da på at det kanskje kan oppstå korrosjon der? Eller er det slik at selve metallet eller legeringen ikke kan få korrosjon? Utgangspunket mitt for spørsmålet er vel det at metallet kanskje hadde et lag på seg for å beskytte mot korrosjon og at det nye hullet da manglet et lag av noe beskyttende?
Det er mest vanlig å benytte aluminium i armaturene. Dette tåler meget mye fukt, sikkert på grunn av det du er inne på; det er behandlet med ett eller annet. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har mye peiling på ulike måter å behandle metall på, for langsiktig motstandskraft mot vann (jeg greier å få alt som ruste kan, til nettopp å ruste).

Til mange slike sett jeg selv har tittet på, følger det med skiver i nylon, eller lignende. Når en strammer gjennomgangsskruven, vil denne sviva fungere som en tettering, og fukta holdes derfor på plass.
Følger det ikke med slikt, da er det helt klart en fordel å spandere en liten kladd med silicon i hullet
Hvis den aluminiums delen du skal skru en skrue i ikke er så tykk, så kan du bare kjøre en skrue rett i den uten å borre, feks. en vanlig grabber 4,2x13.
Er den litt tykk kan du bruke skrue med borrspiss. Tuppen på den ser nesten ut som et lite bor.
Men du kan også bare borre opp hullet med en 3mm bor og kjøre en skrue i.
Hvis det er skrue med mutter du har tenkt å bruke så må du nesten borre opp med samme dimensjon som den skrua du skal bruke.
scnuppa
ja er det plast som er på langsidenè? ser mer ut som aluminium.. Men nei mine borr er ikke kvass,så får vel ut å kjøpe :)

Jeg bygde om et armatur i går. Boret opp nye hull med drill&metallbor fra Biltema (hva skulle man ha gjort uten dem??). Det var litt vrient å få boret til å ta tak, men med litt makt gikk det fint
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap