Tråd for å finne ut om en gitt akvariebenk vil tåle et gitt akvarium?

Etter å ha lest noen tråder om hvorvidt et bord vil tåle å ha et akvarie stående på seg, så har jeg begynt å lure på om det finnes en formel for å finne ut om hvorvidt det går.

Jeg har sendt noen mailer til folk jeg kjenner, men tenkte jeg kunne spørre her også.

Det første jeg er litt usikker på er jo hvorvidt et akvarium tåler hvis platen det står på begynner å bøye seg.

det tror jeg de må gjøre siden akvariereoler såvidt jeg vet bare støtter akvariet langs to kanter. Spørsmålet her blir jo om det er forskjell på om støtten ligger langs den lengste eller korteste kanten.

Hvis det er noen byggingeniører her, så lurer jeg på om det finnes en formel som dette for utregning av hvor mye en plate vil svikte.

((lengde*bredde)/høyde)*belastning*materialkoefisient=svikt eller bruddstyrke

Trylleformel
Det finnes veldig sjelden en enkel formel som gir svar på slike problemstillinger.
Man trenger litt grunnleggende kunnskap om statikk og fasthetslære for å kunne gi rimelig sikre svar.

1. De fleste akvarier er sterke nok til å bære sin egen vekt så lenge de understøttes på en riktig måte (det vil si: unngå skjevlast). Selv store akvarier kan understøttes av enkle rammer med tynne bein og det er ikke nødvendig med noe plate under selve karet. I de fleste tilfeller vil det være nok med et enkelt ben i hvert hjørne. Grunnen til at man for store akvarier har flere bein langs karets langsider er for å redusere punktlastene mot gulvet.

2. Hvis man har en plate under karet vil styrken på denne platen være avhengig av hvordan denne igjen er opplagret/understøttet og hvor stor platen er i forhold til grunnflaten av karet.

3. Styrken av en plate vil være veldig avhengig av hva slags material den er laget av. Det er stor forskjell på ulike plater(sponplater/kryssfinerplater/heltreplater osv)

4. Stivhet/styrke av gulv utsatt for punktlaster er som regel et mer kritisk moment enn styrke av plater&akvariereol. Man bør derfor prøve å unngå for store punktlaster ved å legge inn noe som kan fordele vekten av akvariet.

En plate under akvariet er som sagt inne nødvendig, men den kan selvfølgelig ha en positiv funksjon ved å fordele lasten til det som ligger under platen.

Mange kommoder og skap vil være godt egnet til å bære forholdsvis store akvarier. Faren for skjemmende flekker pga av vannsøl er vel større enn faren for at brudd i akvarie eller dets understøttelse. Jeg vil imidlertid fraråde å ha akvarier på bord/kommoder som er laget av sponplater og andre kunstige materialer som kan svekkes av fuktighet.

Man kan jo lage en 3d model av bordet, og så la dataen får kjøre seg litt på beregning
Skyte spurv med kanon
Trond Ferkingstad
Man kan jo lage en 3d model av bordet, og så la dataen får kjøre seg litt på beregning ;)

Høres veldig enkelt ut. Og det er fullt mulig. Men man må vite hva man gjør og kjenne programvaren man bruker. Jeg kan tilby å utføre den slags jobber til en timerate på ca 800 kr. Kan eventuelt utføre oppdraget til en fastpris ca 30.000,- kr. Hvis du lager 3D-modellen selv, kan jeg gi litt rabatt

Jeg gjør det for halvparten
Får jeg prosenter om jeg bidrar til økt salg, gutter ?
Det skulle du fått :P Og jeg kan gå mye lengre ned i pris :P Men tviler på at folk vil bruke noe mer enn en hundrelapp på å finne ut om en benk tåler akvarie :P
Trond Ferkingstad
Det skulle du fått :P Og jeg kan gå mye lengre ned i pris :P Men tviler på at folk vil bruke noe mer enn en hundrelapp på å finne ut om en benk tåler akvarie :P
Spesielt ikke når det for mange bare er å invitere svigermor og svigerfar på besøk, og sette dem til pynt på bordet for å teste ut om det svikter eller ikke.
For de fleste kan vel avse noen svigerforeldre om bordet kollapser :p?
Spesielt ikke når det for mange bare er å invitere svigermor og svigerfar på besøk, og sette dem til pynt på bordet for å teste ut om det svikter eller ikke.
For de fleste kan vel avse noen svigerforeldre om bordet kollapser :p?

Hvem skal da sitte barnevakt? ;P
hvor/hvordan får dere tak i sånn 3d greie??? evt. pris på program
Jeg får via skolen, tror en lisensnøkkel ligger på 60-70tusen Men det finnes sikkert mange billigere alternativ
3d-greie
Hva mener du med 3d-greie? Jeg sitter med en følelse av at du ikke har særlig peiling på dette med vurdering av styrke.

Man kan ikke gjøre noen fornuftige beregninger/vurderinger av styrke i hverken akvarie eller understøttelser uten å ha skikkelig greie på hva man driver med.
En datamaskin kan ikke tenke selv og uansett hvor avansert program du har så er det avhengig av at den som mater inn data, vet hvilke data som skal inn.

Ved hjelp av datamaskin kan man:
1- lage en geometrisk 3d-modell av hva som helst. Hensikten med en slik modell er å beskrive en konstruksjon og eventuelt produsere tegninger for tilvirkning
2- lage en beregningsmodell hvor man i tillegg til geometri gir inn laster, randbetingelser, materialparametre, diverse analyseparametre osv. Metoden heter "finite element method" og går ut på at man deler konstruksjonen i mange små elementer, gjerne flere tusen, og at programmet beregner spenning og tøyning i hver enkelt element. Det finnes mange ulike element-typer med ulike frihetsgrader for å dekke ulike konstruksjonstyper. (Skall-elementer, plate-elementer, bjelkeelementer, volumelementer, førsteordens elementer, andre-ordens-elementer osv). Man kan dessuten kjøre både lineære og ikke-lineeære analyser for å ta hensyn til avanserte effekter.

Hvis alle data man gir inn er riktige, kan man få ut krefter og spenninger i kontruksjonen. Disse må så vurderes mot gitte akseptkriterier og dette forutsetter videre at man kjenner til diverse standarder og regelverk.

Trinn 1) kan de fleste få til uten særlig grunnkunskaper og det finnes en haug med programmer som man kan kjøpe eller laste ned fra nett.
Trinn 2) krever utdannelse på høyere nivå for å beherske. De dataprogrammer man bruker til slikt er dyre og ikke egnet for amatører.

Jeg har selv over 20 års erfaring fra styrkeberegninger av avanserte konstruksjoner og har undervist på universitet i konstruksjonsfag. Jeg har tilgang til avanserte programmer og vet hvordan de brukes, men selv jeg tyr til forenklede håndberegninger og magefølelse ispedd en viss angstfaktor når jeg skal vurdere styrke av akvarier og understøttelse av dem. Men jeg har muligens litt mindre angst enn de fleste.

Man kommer langt med sunn fornuft. Det som ser sterkt ut, er som regel bra. Det som ser spinkelt ut skal man være forsiktig med.
Det er sant dette Geir Det er ikke noe man bare kan hoppe rett ut i Og "heller førevar enn ettersnar" prinsippet er veldig gjeldende når man lager bord, eller akvarie for den slags skyld?

Hvilke programmer bruker du foresten Geir?
Jeg kjører ikke så mye selv lenger (sitter mest og kontrollerer det andre gjør), men jeg har vært borti ganske mange programmer etter hvert:
-FastStrudl
-Sesam
-Asas
-Nisa
-Ansys

Hos oss er det Ansys og Staadpro som er hovedverktøy nå.
Vi bruker både Ansys Classic og Ansys Workbench.

StaadPro brukes til fagverkskonstruksjoner (bjelker, søyler) mens Ansys brukes til alle typer konstruksjoner (platekonstruksjoner, konstruksjonsdetaljer, maskinkomponenter osv).

Ellers bruker vi Microstation og Inventor til 3d-modellering og tegningsproduksjon.

Sunt bondevett er ikke nevnt i tråden

P.S. Dersom man tar trådoverskriften i betraktning (som man jo skal) er svaret mitt faktisk relevant.

Der var det mye nye navn ja Har bare vært bort i ansys og inventor av de.
Er I-deas og Nx som har blitt brukt her i gården, ikke at jeg vet noe særlig om ulemper/fordeler mellom de forskjellige programmene som er ute og går.
Donald
Sunt bondevett er ikke nevnt i tråden:-) P.S. Dersom man tar trådoverskriften i betraktning (som man jo skal) er svaret mitt faktisk relevant.

Jeg har jo allerede anbefalt "sunn fornuft" da
Eg måtte lete lenge no, Geir, men eg fant det til slutt

Poenget mitt var egentlig at styrkeberegning til vårt behov blir ganske så søkt.

P.S. Geir, no har eg prøvd å bestille karet "ditt" 4 ganger uten suksess
Eg må nok til oljehovedstaden...
jeg testet burdet mit til en 54 liter med å få faren min til å sette seg.
og han er bonde, altså sunt bonde"fett".
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap