- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Hjemmelaget akvarium, holder målene/tykkelsen?
Hjemmelaget akvarium, holder målene/tykkelsen?
Jeg fannt et hjemmelaget akvarium bortgjemt på et kott. Vet ikke hva dette har vært brukt som fra før, kan være terrarium for alt jeg vet :p
Men så tenkte jeg at det kanskje kunne brukes til fisk da...
målte bredde, lengde, høyde å tykkelse på glasset
Høyde er 34,5 cm
Lengde er 45 cm
Bredde er 34,5 cm
Tykkelse på glasset er 5 mm på alle sider.
Antar at bunnen er like tykk.
Jeg vet ikke hvilken silikon som er brukt, men det kan jeg vel egentlig skifte ut?? Ta av silikonen å ha på ny (hvordan gjør man det?)
Bakveggen er faktisk speil (men tykkelsen er 5mm der også.) Men den går alltids an å dekke med en bakgrunn:p
Men holder akvariet vannet uten at det blir for mye??
va tror dere? )
Men så tenkte jeg at det kanskje kunne brukes til fisk da...
målte bredde, lengde, høyde å tykkelse på glasset
Høyde er 34,5 cm
Lengde er 45 cm
Bredde er 34,5 cm
Tykkelse på glasset er 5 mm på alle sider.
Antar at bunnen er like tykk.
Jeg vet ikke hvilken silikon som er brukt, men det kan jeg vel egentlig skifte ut?? Ta av silikonen å ha på ny (hvordan gjør man det?)
Bakveggen er faktisk speil (men tykkelsen er 5mm der også.) Men den går alltids an å dekke med en bakgrunn:p
Men holder akvariet vannet uten at det blir for mye??
va tror dere? )
Postet 23.03.08 kl 15:48
Endret: 23.03.08 kl 15:49
Postet 23.03.08 kl 15:59
Endret: 23.03.08 kl 15:59
Fannt nettopp ut at jeg er veldig dårlig på å forstå slike tabeler :p he heh... Men forstår jeg den rett så vil det holde med 5mm på veggene å så må jeg skifte ut bunnplate med en på 6mm?? Har jeg forstått tabellen riktig??
)
Noen som har erfaring med utskifting av silikon??
Noen tips på hvordan jeg kan gjøre det? :p (må jo få platene fra hverandre også på et eller annet vis?)
Hvor selger de glassplater??
Takk for svar
)
Noen som har erfaring med utskifting av silikon??
Noen tips på hvordan jeg kan gjøre det? :p (må jo få platene fra hverandre også på et eller annet vis?)
Hvor selger de glassplater??
Takk for svar
Postet 23.03.08 kl 16:44
Sånn jeg forstår det så er lengden på X-aksen og bredden på Y-aksen. Og da ligger vel ditt akkurat i grense-området mellom 5 og 6 mm, med bunnplate på 10 mm (du ligger mellom B og C ettersom jeg forstår). Skulle jeg ha bygget hadde jeg gått for 6 mm
Bygging, resilikonering har jeg ikke peiling på, men jeg vet at folk kjøper glassplater hos glassmester.
Jeg knuste dekkglasset en gang, og fikk glassmester til å lage nytt. Bare ga han målene på glasset og sa at jeg ville ha to hjørner kuttet pga ledninger. Det passet perfekt
Men glass er vel ganske dyrt mener jeg å ha hørt. Husker ikke hvor mye jeg betalte.
Er garantert folk her på forumet med ekspert-kunnskap på området
Bygging, resilikonering har jeg ikke peiling på, men jeg vet at folk kjøper glassplater hos glassmester.
Jeg knuste dekkglasset en gang, og fikk glassmester til å lage nytt. Bare ga han målene på glasset og sa at jeg ville ha to hjørner kuttet pga ledninger. Det passet perfekt
Men glass er vel ganske dyrt mener jeg å ha hørt. Husker ikke hvor mye jeg betalte.
Er garantert folk her på forumet med ekspert-kunnskap på området
Postet 23.03.08 kl 17:33
Postet 23.03.08 kl 17:36
Postet 23.03.08 kl 18:20
Endret: 23.03.08 kl 18:20
Postet 23.03.08 kl 18:33
Postet 23.03.08 kl 18:45
Endret: 23.03.08 kl 18:47
Hvis du likevel skal bytte silicon, så er det egentlig opp til deg om du vil bytte bunn.
Hvis det er skikkelige riper, så kan det jo være en fordel å bytte.
Når du skal bytte silicon. så skjærer du bort den innvendge fugen med en tapetkniv, renser bort alle ureinheter, vasker med aceton, og legger en ny fuge med akvariecilicon . La dette tlrke i et par døgn før du fyller karet.
Hvis det er skikkelige riper, så kan det jo være en fordel å bytte.
Når du skal bytte silicon. så skjærer du bort den innvendge fugen med en tapetkniv, renser bort alle ureinheter, vasker med aceton, og legger en ny fuge med akvariecilicon . La dette tlrke i et par døgn før du fyller karet.
Postet 23.03.08 kl 18:51
Postet 23.03.08 kl 20:26
5mm glass er mer enn tilstrekkelig til å holde vannet på plass.
Selv 4mm ville uten problem holdt gulvet tørt
Jeg hadde nok kontrollert fugene, for å se at alle sitter som de skal, før karet ble fylt med vann.
Selve vannfyllingen ville jeg første gang gjort ett sted som tåler litt søl, om det skulle vise seg at en av fugene er skikkelig morken. La gjerne karet stå noen dager for å se til at det ikke oppstår en sniklekkasje på gamle fuger
Selv 4mm ville uten problem holdt gulvet tørt
Jeg hadde nok kontrollert fugene, for å se at alle sitter som de skal, før karet ble fylt med vann.
Selve vannfyllingen ville jeg første gang gjort ett sted som tåler litt søl, om det skulle vise seg at en av fugene er skikkelig morken. La gjerne karet stå noen dager for å se til at det ikke oppstår en sniklekkasje på gamle fuger
Postet 24.03.08 kl 11:39
Postet 24.03.08 kl 11:48
Postet 24.03.08 kl 22:25