Spørsmål ang bygging av akvarie. speiselt ang høyde og ulemper

Hei!

Er "ny" her inne selv om jeg nok har lusket i gangene i lengre tid

Funderer veldig på om jeg skal bygge meg en tank, og har i den forbindelse noen spørsmål.

Jeg ønsker å bygge en variant jeg ikke har funnet noen sørlig av her inne, ett forholdsvis høyt kar.

Mål: BxHxD 1300x1200x600 (mm)

Jeg har tenkt på problemene rundt vedlikehold, og det er løst.
Men jeg har funnet svært lite informasjon om hvilken andre "problemer" man vil støte på når man øker høyden til såpass..

Så kan dere være med og problimatisere dette sammen med meg?

-Glass tykkelsen og dermed pris er en klar ulempe
-vedlikehold i en såpass dyptank
-?
-??

Tankene er at det skal bli glass på den ene langsiden og ene kortsiden, ellers bygges i tre/glassfiber/epoxy/ som "vanlig"

Fyr løs og kom med konstruktiv kritikk av prosjektet! (selvsagt annet en høyden også!)

Bedre at man får flest mulig problemstillinger på bordet FØR man begynner enn underveis, er alt for mange prosjekter som stopper halveis fordi man ikke gjorde god nok jobb før man begynte

Mvh
Tormod
Det jeg kommer på er selvfølgelig det å komme ned til bunnen for vedlikehold, men det har du jo funnet ut av. Hvis du skal ha planter kan det også by på problemer. Med så lang avstand fra bunn til lyskilde vil det nok bli dårlig plantevekst. I alle fall hvis du har tenkt å bruke lystoffrør..
Hørtes moro ut dette prosjektet her
Er ny innen akvarie verdenen,så jeg kan ikke svare deg på så mye

Men det kan jo bli litt lite lys, som Lisbeth sier.

Lykke til.
Takk for svar

Så lys vil altså bli ett problem?
Rett å slett å få nok lys ned?

hva hvis jeg også har lamper i bunnen av karet?
da vil jeg jo også få en langt jevnere belysning..

Kan det være noe å tenke på?
Om man ikke skal ha planter blir jo lite lys ypperlig for hold av maller.
Da har jeg fått priser på glass, og det ble omtrent så ille som jeg trodde

Får vel sette meg ned for å begynne å planlegge hele greien nå da..
Jeg skal ha alt på plass før jeg bestemmer meg for om det blir prosjekt eller ikke!
Gidder ikke noe halvferdige greier

Karet vil ha sveist stålramme rundt hele med vinkel stål mot glass (både for styrke og enkelhet av montering av glass), samt en oppbyning av tre/glassfiber/epoxy på veggene uten glass.

Er det noen som kan gi meg gode råd på hva jeg trenger av utstyr?
Blir automatisk vannskift, har både avløp og vann tilgjengelig samt tilgang til alt elektrisk og rørleggermatriell til en hyggelig pris så det er på plass.

Det som bekymrer meg mest er filtering osv.
Har ikke LITT greie på det engang..

Så her er alle tips velkomne!

Hva med varmekabler?
Ser at mange legger disse i karene sine.. Er dette noe man bør gjøre?

Som dere skjønner er jeg sikkrt litt for "grønn" til egentlig å bygge eget kar, men har en evne til å klare å få drømmene mine oppfylt
..krever bare en HAUG med egeninsats *ler*

PS. Hvis en moderator skulle mene at denne tråden passer bedre i "nybegynner" delen (eller ett annet sted) er det bare å flytte den..

Tormod
Filtrering over sump kan være noe å vurdere for karr i store størrelser. Fordelen er at du kan velge størrelse på filter selv, og du kan få et enormt biologisk filter. Om du søker finner du nok masse informasjon om denne typen filtrering.

Ang. varmekabler, fordelen her er at varmen skaper bevegelse i substratet som vil hindre gassutvikling ved anaerob nedbryting. Plantene er visst også glade i varmekabler.

Ellers så må du bare søke rundt på foraene, du kan komme over mange gjør-det-selv tråder som er lærerike. Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap