- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Hvor tykk isopor plate må jeg ha under 750litern
Hvor tykk isopor plate må jeg ha under 750litern
hei på dere lurer på en ting!!! har bygget meg ett akvarie bort til 750 min men er litt usikker på hvor tykk isopor plate jeg skal bruke!?!?!? har kjøpt plater på 3 cm men noen mener det er alt for tykk! å noen sier att det er bra nok. men andre sier att jeg trenger kun plater på 1cm. blir ikke noe klokere jeg!??!??!?!? kan noen som har peiling på detta hjelpe meg!!!!!
Postet 15.11.09 kl 21:34
Har du rammeakvarium eller helglass?
Og hvorfor vil du ha isopor under karet?
Jeg har forstått det slik at isopor ikke er bra under rammeakvarium fordi platen vil presse opp bunnglasset, og svekke silikonen. Det er meningen at glasset skal hvile på ramma.
For tykk isoporplate vil kanskje også være med på å forsterke ujevnheter? Som hvis f.eks 1/4 av bunnen er tyngre enn resten så vil karet synke lenger ned i plata akkurat der, og det kan føre til mere vridning i bunnglasset.
Et lag liggeunderlag som både bunnglass og ramme står på er bra nok, har jeg hørt. Og det er stødig.
Og hvorfor vil du ha isopor under karet?
Jeg har forstått det slik at isopor ikke er bra under rammeakvarium fordi platen vil presse opp bunnglasset, og svekke silikonen. Det er meningen at glasset skal hvile på ramma.
For tykk isoporplate vil kanskje også være med på å forsterke ujevnheter? Som hvis f.eks 1/4 av bunnen er tyngre enn resten så vil karet synke lenger ned i plata akkurat der, og det kan føre til mere vridning i bunnglasset.
Et lag liggeunderlag som både bunnglass og ramme står på er bra nok, har jeg hørt. Og det er stødig.
Postet 15.11.09 kl 22:02
Postet 15.11.09 kl 22:17
Endret: 15.11.09 kl 22:21
Postet 15.11.09 kl 22:23
Postet 15.11.09 kl 22:30
Postet 15.11.09 kl 22:38
Postet 15.11.09 kl 22:54
Jeg har et 900 oiter rammeakvarium. Akvastabil. Det står på et rammeunderstell, og har overhodet ingen støtte under glasset. Hele bunnplaten ligger fritt. Karet er innredet med relativt mye stein. Det er et Malawi-kar.....
Er enig med Shiramor. Tykk plate under kan ikke være bra for et rammeakvarum.
Er enig med Shiramor. Tykk plate under kan ikke være bra for et rammeakvarum.
Postet 01.12.09 kl 20:50
Det er da ikke normalt og bruke noe under rammeakvarier, her er glasset selvbærende og korstruert for og være det. Putter du ispor under mellom rammen så vil jo isoporen trykkebunnplaten oppover og det er ikke speielt heldig, sideveggene vil da være på utsiden av isporen og tyngden av disse vil presse nedover. Legger du ispor under hele rammen og akvariet så forsvinner vel hensikten?
Jeg kan god forstå det hvis det hadde vært et helglass akvarium med et ujevnt underlag. For min egen del så har jeg et helglass på 1200L og jeg bruker kun hel MDF plate under ikke noe ispor eller noe som kan bevege seg.
Jeg kan god forstå det hvis det hadde vært et helglass akvarium med et ujevnt underlag. For min egen del så har jeg et helglass på 1200L og jeg bruker kun hel MDF plate under ikke noe ispor eller noe som kan bevege seg.
Postet 01.12.09 kl 20:58