Avstiving av benk

Jeg må stive av en tv-benk. Er i tvil om hvilken metode som fungerer/ er hensiktsmessig for å kunne tåle vekt bedre uten å ha svai på midten, noe den har i dag.

Legger ved en skisse. De mørkegrå flatene bak er avstivingen som er originalt på Tv-benken. Bør ytterligere avstiving løpe parallelt med denne?

Eller kan avstivinga gjøres ved å sette f.e.eks to plater i høyden parallelt med de blå flatene på tegninga, rett over hverandre naturligvis? Eller er dette uhensiktsmessig siden benken står på hjul og derfor ikke gir støtte til den sistnevnte typen avstiving.

Håper på innspill fra noen som er hakket mer dreven på dette enn meg

ville nok ha tatt av hjulene pga. at de kan ødlege gulve eller så kan de knekke av av vekta til akvariet og da kansje de me dette.

ej ville ha stivet det av i midten i hyllene der vil det bli belastning når du har akvarie oppå
hvor mange liter er det snakk om her
Den største tyngden på et akvarium er de fire hjørnene.
For meg ser det ut til at denne tv-benkens Akilles-hæl er hjulene og det festet som er på disse opp i tv-benken.
Beklager at jeg ikke har svart dere - av en eller annen grunn har jeg ikke fått melding om at det var kommet svar i tråden min.

"Akvariet" det er snakk om er en 32'' TV :Þ Benken skal liksom være bygd for å tåle det - men jeg ser jo tydelig svikt på midten....

Ser dere har de samme tankene som meg ang dette med hjulene. Jeg har fått noen direkte tips til avstiving også - i det andre forumet. Kan hende det ender med hjemme-bygd, ny og solid TV-benk istedet

Du kan jo prøve å feste en eller to "lister" under topp platen. Enten en kraftig på midten, eller en tynnere foran og en bak. Og skru den/dem (alt etter dimensjon) fast fra sidene (lange skruer) og fra toppen (lange nok skruer, men ikke så lange at dem går helt igjennom.). Og det kan vere en fordel å forbore hull i benken til skruer, slik at platene ikke sprekker.

Jeg forsterket reolen min med vinkler, slik...
ja ej så der ville bli svik i midten
Hm... de vinklene så ikke ut til å være nok her hos meg i alle fall. Jeg må tenke litt, om det er verdt jobben med avstiving av denne benken i det hele tatt.... :S

Og hadde jeg bodd nærme IKEA skulle jeg tredd benken ned over hue på dem!
Liz H
Og hadde jeg bodd nærme IKEA skulle jeg tredd benken ned over hue på dem!

hahahaa den va go!!;P
Liz H
Hm... de vinklene så ikke ut til å være nok her hos meg i alle fall. Jeg må tenke litt, om det er verdt jobben med avstiving av denne benken i det hele tatt.... :S Og hadde jeg bodd nærme IKEA skulle jeg tredd benken ned over hue på dem!

Hehe.

IKEA benker (de fleste) er ikke speccet for høy vekt. Hva med å snakke med ett snekkerverksted og forklare hvor mye vekt du skal ha på.

Koster ikke mye å få laget til en ok benk.

Ellers så vil avstvning av ikeabenken med en tverrgående H-bjelke fungere utmerket.

-Tim
Tim
IKEA benker (de fleste) er ikke speccet for høy vekt.

Det er jeg klar over. Men jeg forventer igrunn at de tåler det spesifikasjonene sier de tåler....

Nuvel. Blir nok "ring en venn" her ja
Tilfeldig bekjentskap
© Ingebjørg Fauske
Reklame for plussmedlemskap