- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Nok en som trenger hjelp med sitt diy co2 anlegg
Nok en som trenger hjelp med sitt diy co2 anlegg
Da har jeg også satt opp ett hjemmelaget co2 anlegg etter "oppskrifter" her på forumet. Men jeg har ett problem, det bobler fælt og dette går gjerne opp i slangene, og om jeg ikke følger med vil det flyte gjærsats ut i plantekaret.
Er det noen som har ett supert triks på å unngå denne skummingen? Jeg rister på flaskene for å få vekk skummet og frigjøre gassen, men dette er tungvindt...
Er det noen som har ett supert triks på å unngå denne skummingen? Jeg rister på flaskene for å få vekk skummet og frigjøre gassen, men dette er tungvindt...
Postet 03.02.10 kl 13:42
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=10658
Veldig god artikkel.
Det kan pumpe litt mye i begynnelse, men roer seg etterhvert.
PS: Husk vannfilter, det kan sees i linken.
Veldig god artikkel.
Det kan pumpe litt mye i begynnelse, men roer seg etterhvert.
PS: Husk vannfilter, det kan sees i linken.
Postet 03.02.10 kl 13:46
1. Ikke fyll opp satsdunken mer enn ca halvt. I en fem-liters bensinkanne som jeg bruker nå fyller jeg ca 2,5 liter.
2. Lag ett vannfilter som står mellom satsen og akvariet. Jeg bruker ett norgesglass og dette har flere fordeler. F.eks om satsen er litt vel hissig de første dagene og en overdoser i karet så kan en jo enkelt vippe opp lokket. Om en skrusr opp korken på satsdunken så er det fare for at satsen blir ødelagt. Fritt valg men ett vannfilter er flott.
2. Lag ett vannfilter som står mellom satsen og akvariet. Jeg bruker ett norgesglass og dette har flere fordeler. F.eks om satsen er litt vel hissig de første dagene og en overdoser i karet så kan en jo enkelt vippe opp lokket. Om en skrusr opp korken på satsdunken så er det fare for at satsen blir ødelagt. Fritt valg men ett vannfilter er flott.
Postet 03.02.10 kl 18:20
Postet 03.02.10 kl 19:11
Postet 03.02.10 kl 19:34
Postet 03.02.10 kl 20:49
Postet 03.02.10 kl 20:58
Postet 03.02.10 kl 21:10
Hei på dere!
CO2-anlegge virker veldig fascinerende. Jeg tror jeg vil prøve dette selv.
Jeg skall ikke "kuppe" tråden, men jeg håper det er ok at jeg kommer inn med et par må spørsmål.
Jeg leser flere steder at folk ser O2 boble ut av plantene når anlegget er igang. Er utskillelsen av synlig oksygen et tegn på at anlegger virker optimalt, eller skyldes gassboblene at vannet er oksygenmettet ?
CO2-anlegge virker veldig fascinerende. Jeg tror jeg vil prøve dette selv.
Jeg skall ikke "kuppe" tråden, men jeg håper det er ok at jeg kommer inn med et par må spørsmål.
Jeg leser flere steder at folk ser O2 boble ut av plantene når anlegget er igang. Er utskillelsen av synlig oksygen et tegn på at anlegger virker optimalt, eller skyldes gassboblene at vannet er oksygenmettet ?
Postet 03.02.10 kl 21:48
Postet 03.02.10 kl 23:13
Postet 04.02.10 kl 10:51
Helge1. Ikke fyll opp satsdunken mer enn ca halvt. I en fem-liters bensinkanne som jeg bruker nå fyller jeg ca 2,5 liter. 2. Lag ett [URLBLOCK1] mellom satsen og akvariet. Jeg bruker ett norgesglass og dette har flere fordeler. F.eks om satsen er litt vel hissig de første dagene og en overdoser i karet så kan en jo enkelt vippe opp lokket. Om en skrusr opp korken på satsdunken så er det fare for at satsen blir ødelagt. Fritt valg men ett vannfilter er flott.
Et lite spørsmål fra sidelinjen.:
rett før (eller etter) vannfilteret er det en liten gjennomsiktig "dings" på slangen..
hva er det?
Postet 04.02.10 kl 12:16
Postet 04.02.10 kl 19:11
Postet 14.02.10 kl 19:12
Postet 05.03.10 kl 15:17
Diy co2 anlegg
Hei alle sammen!
lurte på om noen har noen tips på hvor stor ladning jeg skal ha i 120 liters karr??
har prøvd å finne ut dette, men det var ikke så lett! :O
noen råd og tips?
lurte på om noen har noen tips på hvor stor ladning jeg skal ha i 120 liters karr??
har prøvd å finne ut dette, men det var ikke så lett! :O
noen råd og tips?
Postet 04.10.10 kl 12:06
Postet 17.10.10 kl 18:32