Hva koster det å lage en hjemmelaget bakgrunn?

Jeg er veldig glad i å lage ting, skape. Er kreativ, og klør i fingrene når jeg ser alle de flotte bakgrunnene dere lager.

men jeg har jo også forstått såpass at det er veldig dyrt å lage en slik bakgrunn.

Hva koster det med isopor, maling og slik overflatebehandling til malingen så den sitter fast og ikke er giftig? Tenker på en tynn bakgrunn som limes til glasset.
Inaktiv bruker
Jeg har plexi liggende som jeg skal lime på røtter og steiner, så bruke den som bakgrunn.

Men er også interessert i disse flotte hjemmelagde isopor/styrofoam bakgrunnene.
Min bakgrunn i 540L kostet meg 600,-
Styrofoam 150,-
Maling: 2x230,- brukte 2 farger. Sparer 230 på og bruke 1 farge.
Og 65kr til sillikon

670,- da med sillikon. Se tråden "mitt akvarieprosjekt" her.
Gjøco Poxydekk 230kr
Isopor var gratis da eg hadde fra før.
Så 2 bakgrunner har kostet meg 230kr tilsammen
Hvorfor bare ikke denne enkle versonen her?

Funker den også. Litt kjedelig da :/
Inaktiv bruker
Jeg skal klistre julepapir i bakgrunn :P
Har i 160 literen ferdig slim bakgrun, og det er kjempefint !

128 literen har svart kartong. Skulle gjerne prøvd meg på en innvendig bakgrunn. Men det koster en del, og så er det vel ikke bare å legge seg på stuegulvet og hugge løs på isopor hehe.
Jo, det er faktiskt så enkelt.. Ned på alle 4 og hugg.
Mye mindre søl med den rosa plata enn vanlig isopor.
Litt tyngre og bearbeide, men mer solid.
Isopor har jeg, fra et av mannen sine prosjekt.
I dag betalte jeg 100,- til sammen for 2 stk 3 litere hos den lokale Byggmakkeren. Feilblandet maling som de solgte billig :0) 30,- for ett sett med billig pensler. Så samtidig på pris på Hus Fix og den kommer på ca 90,-

Prøvde også å høre om de hadde skadet plater (isopor, styrofoam eller lign) som de ville gi bort/selge billig. De hadde ikke, men kanskje kan din lokale byggforretning ha noe slikt? Evt sjekke Finn.no om det er noen som har reste materialer etter bygging som de gir bort/selger billig.

Til nå har jeg brukt 130,- så kommer hus fix'en. da blir det 220,- + epoxy (Gjøco er jo foreslått over her) 230,- Totalt blir det da ca 550,- for bakgrunn til 375 literen min. Skal jeg kjøpe den jeg så på i en nettbutikk så kommer den på litt over 1200,- + frakt. Nå kommer jeg på ca halvparten :0)

Eller du kan gjøre det veldig billig. Her med styrofoam jeg hadde fra før, svart akvariesilicon og skifer plukket oppi lia her. Klossen på midten rommer HMF-filter og varmekolbe...
[External Image]
Samme måte her, men her er filteret gjemt på h-side...
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap