- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Bygge et akvarie i tre?!
Bygge et akvarie i tre?!
Inaktiv bruker
Hei!
Som de fleste (om ikke alle) av oss, så ønsker jeg et større akvarie - og som noen av oss er ikke lummeboka feit nok til de volumene vi ønsker.
Jeg har en mulighet til å få store plater av tre (rett og slett sammensatte planker og ikke sponplater) - er det mulighet å bygge et akvarie av tre? slik at jeg bruker "trevegger" på de sidene som ikke sees? (som blir bak, under og den ene siden - ettersom akvariet må stå intill en vegg).
Kanskje latskapen min som gjør at jeg ikke finner det, men evn.t hvordan gjør man dette? (Etc, lakke treet osv.)
Setter pris på alle kommentarer rundt dette - bare en tanke som slo meg som kanskje kan få 500L raskere og billigere på plass.
Som de fleste (om ikke alle) av oss, så ønsker jeg et større akvarie - og som noen av oss er ikke lummeboka feit nok til de volumene vi ønsker.
Jeg har en mulighet til å få store plater av tre (rett og slett sammensatte planker og ikke sponplater) - er det mulighet å bygge et akvarie av tre? slik at jeg bruker "trevegger" på de sidene som ikke sees? (som blir bak, under og den ene siden - ettersom akvariet må stå intill en vegg).
Kanskje latskapen min som gjør at jeg ikke finner det, men evn.t hvordan gjør man dette? (Etc, lakke treet osv.)
Setter pris på alle kommentarer rundt dette - bare en tanke som slo meg som kanskje kan få 500L raskere og billigere på plass.
Postet 31.12.11 kl 19:25
Tror treverk er for fleksibelt, så det vil strekke og bøye seg under presset når det kommer vann i akvariet. Og da blir det nok veldig vanskelig å få det tett rundt det mye stivere glasset.
Tror betong og/eller stål er veien å gå hvis man vil slippe å bruke glass, og da er det kanskje like greit å bare lage hele av glass først som sist. Det er vel ikke uten grunn at de fleste akvarier er helglass- eller rammeakvarier.
Tror betong og/eller stål er veien å gå hvis man vil slippe å bruke glass, og da er det kanskje like greit å bare lage hele av glass først som sist. Det er vel ikke uten grunn at de fleste akvarier er helglass- eller rammeakvarier.
Postet 01.01.12 kl 19:33
Postet 01.01.12 kl 19:39
Som en tommelfinger regel kan du si at opp til 700 - 1000 liter er glass å foretrekke akvarier.
Et av de beste materialer å lage treakvarier er av forskalings plater og da gjerne de brune som er oljebehandlet. Disse er vanntette og vannbestandige.
Annen kryssfiner er også greit å bruke.
Ofte tettes treakvarier med glassfiber og epoxy eventuelt polyester. Les mere om dette på Jon Olav sine flotte hjemmeside.
Vanlig treverk er lite egnet til å lage akvarium av, såfremt du ikke bruker limtre da.
Et av de beste materialer å lage treakvarier er av forskalings plater og da gjerne de brune som er oljebehandlet. Disse er vanntette og vannbestandige.
Annen kryssfiner er også greit å bruke.
Ofte tettes treakvarier med glassfiber og epoxy eventuelt polyester. Les mere om dette på Jon Olav sine flotte hjemmeside.
Vanlig treverk er lite egnet til å lage akvarium av, såfremt du ikke bruker limtre da.
Postet 01.01.12 kl 20:48
Endret: 01.01.12 kl 20:57
Postet 02.01.12 kl 10:30
Postet 02.01.12 kl 10:45
Hvorfor legger du ut en link som allerede andre har lagt ut, og ingenting mer? Slike innlegg er "tomme" og uten mening...Rune 160Lher er en fin side. [URLBLOCK1]
Jeg tror det vil lønne seg å kjøpe et brukt akvarium så lenge ikke størrelsen er mer spesiell enn rundt 500 liter. Et slikt kar kan du få rimelig. Ofte selges det komplette akvarier, og er du heldig kan du få med både bord, lystopp, filter og annet teknisk utstyr.
Postet 02.01.12 kl 11:17
Inaktiv bruker
Roy Fredrik PedersenMitt akvarie på 2700 liter er laget i kryssfiner.
Hei - har du et bilde :3? har hørt at mange treakvarier vistnok skal være veldig fine.
Postet 02.01.12 kl 11:41
Postet 02.01.12 kl 12:22
Postet 02.01.12 kl 20:24
Postet 02.01.12 kl 22:17
Postet 03.01.12 kl 00:08
Postet 03.01.12 kl 00:31