- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Bekymret pappa
Bekymret pappa
Det har seg sånn at jeg skal prøve å lage et DIY Co2 kit. Men det oppstod ville protester fra faren min da ordet gjær, sukker og vann ble nevnt i samme setning. Har dette noen som helst sammenheng med hjemmebrent? I så fall, er det noe farlig (eksploderer det)?
Et spørsmål til (så sant jeg får lov). Sånn ca. oppskrift til en 5 liters kanne?
Et spørsmål til (så sant jeg får lov). Sånn ca. oppskrift til en 5 liters kanne?
Postet 16.01.12 kl 16:33
He he he *Ler*
Javisst har det noe med hjemmebrent å gjøre ;0) Sukker, vann og gjær er ingrediensene i satsen som en setter for å kunne lage hjemmebrent.
Det kommer ikke til å eksplodere *Rister på hodet*
Med mindre du prøver å koke hjemmebrent av satsen, og for å gjøre det må du ha et hjemmebrents apparat med kjøling. Når kjølingen svikter, så kan det eksplodere *Kabooom!!!*
Oppskrift til en fem liters kanne kan jeg ikke hjelpe deg med, dessverre. Da jeg ikke har DIY Co2 anlegg. Prøvd å søkt her på forumet? Det meste en trenger å vite står her inne :0)
Forresten, tittet litt på profilen din. Kan jeg spørre hvor gammel du er??
Lykke til med overtalelsen av pappa!!
Javisst har det noe med hjemmebrent å gjøre ;0) Sukker, vann og gjær er ingrediensene i satsen som en setter for å kunne lage hjemmebrent.
Det kommer ikke til å eksplodere *Rister på hodet*
Med mindre du prøver å koke hjemmebrent av satsen, og for å gjøre det må du ha et hjemmebrents apparat med kjøling. Når kjølingen svikter, så kan det eksplodere *Kabooom!!!*
Oppskrift til en fem liters kanne kan jeg ikke hjelpe deg med, dessverre. Da jeg ikke har DIY Co2 anlegg. Prøvd å søkt her på forumet? Det meste en trenger å vite står her inne :0)
Forresten, tittet litt på profilen din. Kan jeg spørre hvor gammel du er??
Lykke til med overtalelsen av pappa!!
Postet 16.01.12 kl 17:13
Postet 16.01.12 kl 17:24
Postet 16.01.12 kl 17:53
Postet 16.01.12 kl 18:02
HermansenDet har seg sånn at jeg skal prøve å lage et DIY Co2 kit. Men det oppstod ville protester fra faren min da ordet gjær, sukker og vann ble nevnt i samme setning. Har dette noen som helst sammenheng med hjemmebrent? I så fall, er det noe farlig (eksploderer det)? Et spørsmål til (så sant jeg får lov). Sånn ca. oppskrift til en 5 liters kanne?
HAHAHAHAHA :oD
Nå fikk jeg meg en god latter gitt. Hils pappaen din og la han lese linken som Lars Jamne har lagt ut. Deretter kan du argumentere for hvor bra det er at du har en ordentlig hobby som du kan bruke tid på, slik at du ikke gjorde slik som han når han var ung 8)
Postet 16.01.12 kl 18:03
Postet 16.01.12 kl 18:27
Du kobler utslangen fra beholderen med "sats" til f.eks. et syltetøyglass slik at enden på slangen stikker godt ned i glasset. En ny slange settes også i lokket, som derfor må ha to hull litt mindre enn diameteren på slangen. Denne slangen slutter like under lokket og ender i en luftestein i akvariet i den andre enden. Bruk gjerne også en tilbakeslagsventil (ventil som tillater luft og vann å passere kun en vei) slik at det ikke kan gå vann fra akvariet.
Litt vann i glasset og du har et vannfilter som hindrer skum etc. fra å passere direkte fra "sats-beholderen" til akvariet.
Disse slangekoblingene må være like tette som den ved "sats-beholderen", ellers vil CO2 gassen lekke ut.
Litt vann i glasset og du har et vannfilter som hindrer skum etc. fra å passere direkte fra "sats-beholderen" til akvariet.
Disse slangekoblingene må være like tette som den ved "sats-beholderen", ellers vil CO2 gassen lekke ut.
Postet 16.01.12 kl 18:46
Postet 16.01.12 kl 21:10
530Du kobler utslangen fra beholderen med "sats" til f.eks. et syltetøyglass slik at enden på slangen stikker godt ned i glasset. En ny slange settes også i lokket, som derfor må ha to hull litt mindre enn diameteren på slangen. Denne slangen slutter like under lokket og ender i en luftestein i akvariet i den andre enden. Bruk gjerne også en tilbakeslagsventil (ventil som tillater luft og vann å passere kun en vei) slik at det ikke kan gå vann [B]fra[/B] akvariet. Litt vann i glasset og du har et vannfilter som hindrer skum etc. fra å passere direkte fra "sats-beholderen" til akvariet. Disse slangekoblingene må være like tette som den ved "sats-beholderen", ellers vil CO2 gassen lekke ut.
Lurt !
En liten betrakting sånn på siden, ettersom vi allerede er inne på det, samme teknikk kan brukes ved brenning av "husflid" for å få resultat med god kvalitet. Det som kalles "rompesprit" på godt nordnorsk havner i Norgesglasset :o)
Postet 16.01.12 kl 21:26
-Kamilla-He he he *Ler* Javisst har det noe med hjemmebrent å gjøre ;0) Sukker, vann og gjær er ingrediensene i satsen som en setter for å kunne lage hjemmebrent. Det kommer ikke til å eksplodere *Rister på hodet* Med mindre du prøver å koke hjemmebrent av satsen, og for å gjøre det må du ha et hjemmebrents apparat med kjøling. Når kjølingen svikter, så kan det eksplodere *Kabooom!!!* Oppskrift til en fem liters kanne kan jeg ikke hjelpe deg med, dessverre. Da jeg ikke har DIY Co2 anlegg. Prøvd å søkt her på forumet? Det meste en trenger å vite står her inne :0) Forresten, tittet litt på profilen din. Kan jeg spørre hvor gammel du er?? Lykke til med overtalelsen av pappa!!
Jeg er 16 år gammel og forholdsvis fersk akvarist. Har holdt på i et halvt år sånn cirkus..
Postet 16.01.12 kl 22:23
Postet 16.01.12 kl 22:27
Postet 17.01.12 kl 20:29
Dette er for å lage et enkelt system for å øke CO2 innholdet i akvarievannet slik at plantene får bedre vekst. Når gjær "spiser" sukkeret som er oppløst i vann i beholderen, utvikles det CO2 og alkohol. Det vannet som gjær og sukker er oppløst i, vil derfor inneholde ca 12 - 14% alkohol. Dette er ikke forbudt å lage, jfr. legging av vin basert på bær eller frukt. Det er som ikke er tillatt, er å destillere, eller fjerne vannet fra denne blandingen, slik at man sitter igjen med en mye mer konsentrert alkohol.
CO2, eller karbondioksyd, inngår i plantenes næringsomsetning. Grønne planter opptar karbondioksyd når de belyses og slipper ut oksygen. Motsatt når det er mørkt, da opptar de oksygen og slipper ut karbondioksyd. Dette skal man være forsiktig med å bruke hvis man ikke har ganske god kunnskap. For mye karbondioksyd kan medføre brått fall i pH, blant annet derfor bør man ikke bruke CO2 tilsetning når karet er mørkt.
Akvariefan, jeg tror du gjør lurt i å vente noen år med dette. Hos mange av oss vokser mange planter veldig godt uten tilsetting av CO2.
CO2, eller karbondioksyd, inngår i plantenes næringsomsetning. Grønne planter opptar karbondioksyd når de belyses og slipper ut oksygen. Motsatt når det er mørkt, da opptar de oksygen og slipper ut karbondioksyd. Dette skal man være forsiktig med å bruke hvis man ikke har ganske god kunnskap. For mye karbondioksyd kan medføre brått fall i pH, blant annet derfor bør man ikke bruke CO2 tilsetning når karet er mørkt.
Akvariefan, jeg tror du gjør lurt i å vente noen år med dette. Hos mange av oss vokser mange planter veldig godt uten tilsetting av CO2.
Postet 17.01.12 kl 21:08
Postet 17.01.12 kl 22:10
Lukt på slangegjennomføringene i lokket på filteret, det kan være lekkasje der. Om du har luftesteinen dypt i akvariet, kan også trykket bli for stort til at CO2 gassen kan bli trykket ut der, slik at minste motstand er der slangene går gjennom lokket, eventuelt også ved korken til hovedbehoderen.
Sjekk også at du har satt tilbakeslagsventilen riktig vei dersom du bruker en slik. Den er veldig effektiv!
Sjekk også at du har satt tilbakeslagsventilen riktig vei dersom du bruker en slik. Den er veldig effektiv!
Postet 17.01.12 kl 22:30
Postet 17.01.12 kl 23:21
Postet 17.01.12 kl 23:29