Lime glass i ramme

Hei

Jeg har ett 120 liters akvarium som jeg har tatt i fra hverandre. Dette har en metall ramme + bunn, det er da kort sider og lang sider i glass.

Når jeg setter dette sammen igjen, må jeg ha silikon foran glasset (altså mellom glass og ramme) pluss baksiden (inni karet) ?

Dette hadde før noe jeg antar er vindus kitt mellom glass (foran) og rammen.

Kun bruke silikon denne gangen tenkte jeg

Frode
Jeg kan ikke gi deg noe svar på hva du skal gjøre, for jeg lurer på omtrent det samme selv. I gamle dager brukte man et spesielt akvariekitt til tetting av akvarier. Dette var vannbestandig og ikke det samme som vinduskitt. Glassene ble lagt inni en ramme som var sterk nok til å holde dem sammen når akvariet ble fyllt opp. Jeg tror ikke det dengang ble brukt noe tetting på innsiden. Kittet ble lagt bare mellom ramma og glassene, så den silikonen som var i ditt er nok lagt på i senere tid.

I kjelleren min står et gammelt pent akvarium med polert stålramme som er bygget på den måten. Den ene sideruta er trykket inn og kittet er tørket forlengst. Jeg har nesten gitt opp å få gjort noe med det, men håpet er jo fremdeles der. Det var mitt aller første akvarium, så jeg har ikke hatt hjerte til å kvitte meg med det. Det ble skaffet nytt, moderne akvarium da det ble aktuellt å få fisk i huset igjen.

Det kan jo hende at det er noen veteranakvarister her som vet hvordan man skal angripe dette?

Her finnes en oppskrift på skifte av glass. Den fortelle bl.a. at du må legge silikon mellom rammen og glasset (altså legge glasset i silikonstreng som du legger på rammen) samt i alle hjørnene mellom vegger og vegger og mellom vegger og bunn etter at glasset er satt på plass.
530: Fin link, men litt av en jobb vedkommende hadde gjort! Jeg er redd for at akvariet mitt blir stående en stund til, hvis jeg ikke får et skikkelig anfall av arbeidslyst. Denne sommeren er det dessuten en hel del andre prosjekter som ikke kan vente lenger.

Trådstarter: Har du fått bygget sammen akvariet ditt på nytt? Og hvordan gikk det?
Glemt denne jeg :)
Jada det karet er nå tett, dvs det er en liten lekkasje høyt oppe, men det gjør ikke noe, dette skal kun brukes som karantene/sykdoms kar, så da fyller jeg det ikke helt opp

Frode
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2011
Reklame for plussmedlemskap