Maling av bakgrunn av isopor ???

Nå har eg søkt og lest masse her inne å må si at eg bli skrekkelig forvirra :/
Noen sier det går fint me akryl andre meine at det kan skape massiv fiske død og noen meine at det einaste riktige e å bruke Mapecoat epoxy dv mens andre meine at det gir fra seg harpiks og kan være skadelig ... Tror eg har fått oppsumert det meste i korte trekk om forvirringen angående maling av bakgrunn . Så da lure eg på om det går an å få noen konkrete svar over hva som virker og er holdbart. har selv et 700liters kar som jeg nettopp har tømt og har kjøpt inn isopor og skal til å male og forme den men får ikke begynnt før jeg vet hva som kan brukes av maling. Så hadde vært utrolig flott med noen gode svar
Skal du være helt trygg, så må du bruke epoxy som er godkjent for bruk i drikkevannstanker...

Mange (meg inkludert) har brukt poxydekk fra gjøco, men har i ettertid hørt at den kanskje ikke er helt 100% sikker. Har hatt den i to kar nå ihvertfall 1,5 år, og det ser ut til å gå bra...
Takk for svar Har snakket med levrandøren av epoxy og han hadde aldri hørt om denne mapecoat og han ville ikke selv anbefale noe form for epoxy maling til akvarie bakgrunn da det kunne etter en tid flasse av... Har jo selv jobbet som maler men har aldri måtte malt noe som skal holde under vann... men har jo brukt epoxy på gulv og har jo selv opplevd at dette kan flasse av etter som årene går så er jo veldig usikker selv.... Akryl maling har jo også vært et tema her inne og må vel si at jeg ikke helt kan forstå at akryl malingen skal være skyld i massiv fiske død da du faktisk ka spise malingen og mange av pyntegjenstandene som blir brukt i akvarie faktisk er malt med akryl maling .... hmm ... ikke lett dette her :/
Grunnen til at du ikke får noe godt svar er at det ikke finnes noe godt svar. Jeg har fulgt med på disse trådene om isoporbakgrunner i minst 10 år. En god løsning er en maling som er funker under vann, er enkel å bruke, billig, kan fås i små kvanta, i alle farger, og er garantert trygg for dyr og planter. Det er ingen produkter på markedet som kommer i nærheten av dette. 1 komponent malinger som oljemaling og interiørmalinger basert på akryl løser seg opp under vann. Oljemalingen lekker giftige stoffer også. De fleste 2 komponentmalinger, epoksy og polyuretanbaserte, har vært brukt og det er ikke rapportert problemer som direkte kan tilbakeføres til dem. Ideene om at de lekker gift er basert på teori. Det er ikke bevist at det er et problem i praksis. Tvert imot sier alle indikasdjoner at det ikke er et problem.
Du kan bestille giftfri epoxy i fra trebåten.no. jeg brukte akrylmaling og dekket den med to strøk epoxy, har ikke hatt noe problem så langt.
Takk for svar og super takk for lenken Bestiller på mandag må bare finne ut hvor mye jeg trenger
På båten hvor jeg jobber så har jeg malt "vanntanken" som vi drikker fra. Husker ikke helt navnet på malingen, men tror det var noe Tankguard fra Jotun

Edit: Ja det var Tankguard:
[URL=http://www.jotun.com/Jotun/Paints/20020020.nsf/wvwProductDatabase/7C05FE05E8439623C1256FFC00449CA3/$file/TDS%20-%20Tankguard%20412%20-%20Norwegian%20(no)%20-%20Issued.17.01.2012.pdf][/URL]
Linda Aagedal
Takk for svar :) Har snakket med levrandøren av epoxy og han hadde aldri hørt om denne mapecoat
Det synes jeg er rart... Rescon Mapei som lager Mapecoat V er store på epoksy i Norge, mest brukt innen for industri og verkstedbransjen (men det er jo de som også bruker mest epoksy, ikke vi private).

Fant denne infoen ang Mapecoat V på Rescon Mapei sin nettside: Mapecoat DV er basert på en lettflytende epoxyharpiks herdet med et polyamin. Leveres i to komponenter, comp. A (harpiks) og comp. B (herder). Mapecoat DV er en løsningsmiddelfri epoxy som er helsemessig vurdert av Folkehelsa for bruk i kontakt med drikkevann. "Mapecoat DV er toksikologisk sett ikke betenklig å bruke i drikkevannstanker".

Har selv brukt denne på min bakgrunn og ikke hatt noen problemer etterpå.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap