Nytt brukt akvarium,skikkelig vask

Heisann, jeg har da fått meg et nytt brukt akvarie som trenger en skikkelig vask. Kalk/skitt på aluminiumen,og alger på alt av glass. Noen som har gode tips til hva jeg kan bruke og hva jeg burde passe på?
Unngå alle former for såpe
og utstyr som har vært brukt til å vaske med såpe tidligere. Jeg er glad i disse svampene som er litt stålull-aktige på den ene siden (pads) til skrubbing.
Zalo, og klor. Funker som ei kule. Bruk litt filtervatt til å vaske med, utrolig hvor mye du får bort med det.

Skylle godt etterpå naturligvis.
Joakim
Zalo, og klor. Funker som ei kule. Bruk litt filtervatt til å vaske med, utrolig hvor mye du får bort med det. Skylle godt etterpå naturligvis.

IKKE ZALO!! Såpe skal ikke i eller i nærheten av ett akvarium!!

Kalkflekker kan fjernes med eddik, og resten av akvariet vasker du med Lilleborg Salmi. Da skader du ikke evt fisk som kommer oppi etterpå. Har selv skrubbet ett skikkelig gørrete akvarium rent med dette og det funker som snus. Se gjerne inne i min tråd, øverst på side 9 for mer info.
-Kamilla-
IKKE ZALO!! Såpe skal ikke i eller i nærheten av ett akvarium!!

Joda, så lenge fiskene ikke inhalerer så går det bra.

Men for all del, har man salmiakk i huset så bruk gjerne det, men ikke i kombinasjon med klor - da blir du svimmel (om du er heldig). Salmiakk kan være litt køddent å bruke på aluminium dog.
Joakim: Nå skjønner jeg ikke... Hvorfor kan salmiakk være litt køddent å bruke på aluminium??
-Kamilla-
Joakim: Nå skjønner jeg ikke... Hvorfor kan salmiakk være litt køddent å bruke på aluminium??

Det reagerer med hverandre og skaper kødne gasser. Kan også risikere misfarging som følge av dette. Lilleborg anbefaler ikke bruk av Salmi på aluminium

"Ved kontakt med visse metaller (f.eks. aluminium, sink) dannes hydrogengass som eventuelt kan gi eksplosiv blanding med luft"
Jeg sto ute i garasjen og skrubba mitt med skikkelig sterk blanding salmi. Gikk bare fint, brukte gummihansker selvfølgelig. Skylte det flere ganger og lot det så lufttørke. Lakket det etterpå så om det ble noen misfarging kan jeg ikke uttale meg om, kunne ikke se noe før jeg lakket det iallefall. Gikk vel en uke eller to mellom vask og lakking.

Men takk for infoen, er jo kjekt å vite om :0)
Gjør det noe om skitten som er på aluminiumet detter nedi sammens med eddiken?
Tenkte å vaske aluen først med eddik og så nedi med samiakk.
Det går helt fint :0) Men vask og skyll godt mellom eddik og salmi.
Jeg vasker akvarier med eddik og Zalo.

Skyller godt med vann etter vask.
Jeg har brukt slik pad truls snakket om, men det ser ut som jeg får en million med små riper i sirkler ,om jeg lyser der jeg nettopp har skrubbet. Det er ikke hard svamp,bløt og ta på. Vil disse syns når akvariet blir fyllt med vann?
Jeg brukte gulvvaskemiddel med sitron i, ble gullende rent og pent! Men - jeg lot det stå og skylle med rennende van i ca 12 timer etterpå. Vellykket resultat. Ikke en eneste fisk ble dårlig, og plantene vokser godt. P.S. Dette var et kar på 26L, så det gikk inn i dusjkabinettet. Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap