Diy utvendigfilter

Er det noen som har laget utvendig filter selv? Grunnet litt plassmangel der jeg har tenkt til å ha et 60 liter kar vil jeg lage mitt eget utvendig filter.
Alle på markede blir for høye. Er det noen som har noen gode råd, linker hva som helst å komme med?

Jeg har sett for meg to runde plastbokser med skru lokk, sirkulasjonspumpe og mekaniksk filter i den ene og biologisk og kjemisk i den andre, de skal selvfølgelig henge sammen.
Til et kar på bare 60 liter ville det vel være adskillig greiere å satse på et innvendig filter ? Om du ikke vil kjøpe, kan et HMF filter kanskje være noe ?

Å få til et hjemmelaget utvendig filter som både er trykktett og har en effektiv strømning gjennom hele filtermedie-volumet, er ikke helt enkelt. Vann vil alltid ta minste motstands vei i en "tynn" stråle, om ikke trykkforholdene er helt perfekte, og effekten av filteret vil da bli redusert. Lar seg nok gjøre, men tvilsomt om det er verdt bryet.
Ja Jeg er enig i at innvendig det nok er det enkleste, men vil helst ha et utvendig av estetiske grunner og pga plass i akvariet.
Har tenkt på dette med vannfordeling, og får se om jeg finner en løsning på det, men jeg tenker også at selv om vannet kanskje ikke bli optimalt fordelt, så vil det vel fortsatt være større filteroverflate og et bedre alternativ enn et lite innvendig filter? Også med tanke på at man kan bruke flere filtermedier?
Hvor tett jeg får det kan jo bli interessant, den ser jeg, men tenker også at det er verdt et forsøk. Så får jeg heller krype til korset å ha et innvendig hvis det ikke skulle gå.
Hang on blir det dessverre ikke plass til da det skal bygges inn i et møbel :/
Vurdert sumpfilter? Det blir kanskje litt mye plunder med sump i et så lite akvarium, men det er jo kanskje verdt å tenke tanken i hvert fall.
Liker ideen jeg Ser for meg to rørdimensjoner, inn/ut og selve filterrøret fylt med svamp eller annet medie.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Johansen
Reklame for plussmedlemskap