Hvor mye koster akvarie for en diy'er?

Hei,

Tenkte det kunne være litt spennende å høre sirka hvor mye akvariet deres står i og hvor mye man har laget selv? Vi holder på å sette opp akvarie nå (det grå uten fisekr i) og planlegget å gjøre mest mulgi selv, fordi økonomien er litt trang. Tenkte det kanskej var et par stykker her med noen gode ideer, jeg ikke selv har tenkt på som nybegynner
Hei Audun, og velkommen til den våte verden

Kunne du sagt litt om hvilke ideer du har så langt? Er så mange muligheter, så litt lettere å komme med ideer om vi vet litt om hva du ønsker å få til. Du kan også si litt om hva du allerede har på plass (filterpumpe, varmekolbe, bunnlag o.l.). Kanskje og litt om hva du har lært deg om fiskehold (innkjøring, vedlikehold o.l.), vi er stort sett ganske masete om sånne ting her, for det har med dyrevelferd å gjøre.

Selv har jeg gjort en del selv i hovedkaret mitt, kanskje du vil synes det er spennende lesning? Oppsettet av karet begynner noen poster uti tråden.
Hei! Jo, det var kanskje også litt for å se hvilke ideer som er derute Vi fikk brukt akvarie med filterpumpe og lysrør - sykdomsfritt, og det står nå uten fisk og pumper og går, som jeg har lest meg fram til at man skal. Vi har sand og elvestener og overveier hvilke planter vi vil ha - men det kommer også litt an på fisken, og det er åpenbart veldig vanskelig å bestemme seg, men vi overveier guppy, selvom den i første omgang var for kjedelig. Etter besøk hos venn og tilbud om yngel, ble det mere interessant. Min største bekymring er om det blir for mye fisk for raskt. Vi har 150 liters akvarie.

Da kan jeg anbefale å bla igjennom forumene her på siden. Velg en kategori som interesserer deg og trykk inn på overskriftene som faller i smak. Har tilbrakt mange timer her på det viset selv ihvertfall

Jeg foretrekker endlers guppy etter å ha prøvd begge deler. Mye smartere yngel og mindre (så du kan ha flere Dere kan hente hos meg i Arna om det er interessant, kan få med en god slump planter og noen reker også. Send meg en PM for adresse om det er interessant.
Joda, her blir det lest igjennom kvelden også Takk for tilbudet - jeg tror nå at klassekammeraten hadde rikelig med unger vi kunne få! Nå er det også å la akvariet gå en stund, så vi får en god bakteriegrunnstamme og rette vannverdier. Det er jo et helt lite kjemieksperiment i seg selv - lærer oss nytt begge to hver dag. heldivgis synes gutten det er artig å lage vanntesterm og har vist fått med seg naturfagslæreren på et vanntema.
Fantastisk Tips læreren om at de, for under kr 600,- kan få et fullt fungerende akvariekonsept i klasserommet! (Wromak-kar fra Midttun Zoo, luftdrevet filter med luftpumpe (som evt. skrus av i skoletiden om lyden er irriterende

Masse gøye eksperiment å gjøre der, første jeg ville gjort er å gå ut og samle et par håndfuller nedfallsbalder og slenge oppi. Se hva som rører seg etter en uke, og så introdusere eventuelle predatorer (en guppy fra dere f.eks., eller triops som fås billig på ebay).

Og så lurer jeg på om det er lov å ønske seg en personlig tråd fra dere, hadde vært spennende å høre mer om hva dere gjør på Fint å ha som logg også, og egne slike kan evt. brukes i klasseprosjekt(er), hvor man også ville fått innspill fra litt mer erfarne her på forumet.
Takk for tips! Det skal jeg si videre! Ungene er jo i akkurat den alderen, hvor det kan være vanskelig å holde konsentrasjonen på skolen, så det er kanskej akkurat det som trengs. Skal se om jeg får til en loggtråd, ellers lover jeg å komme med litt oppdateringer da og da. Jeg må nok innrømme at det er litt smått med overskuddet akkurat nå - bare rolig vi holder hodet over vannet (tihi) men det har vært tøffe tider med skilsmisse og pengeproblemer.
Lykke til, tiden og alt det der

Ser forresten at det kommer en annonse om triops opp under her med jevne mellomrom.

Ser frem til neste korsvei!
Jo takk Tiden og alt det der - det blir bedre- Du vet, when the going gets tough, the tough gets going. Vi sjekker ut triopsene!
Da er det fisk i akvariet! Glade og fine, både fisk og guttungen. Med arvet akvarie med det meste tilbehør, sten fra elv og strand. fisk i presang fra venn på skolen, og planter fra nabo, ble det bare til litt sand, rensemedium, lys (brukt) og annet småtteri som skulle kjøpes. Det er i hvet fall budgetakvarium så det lyser! Men det beste er nesten at det blir litt bedre råd framover etter generøs presang fra morfar. Han har vært så snill å betale ut dumme lånet og mrofarlån er rentefritt, så det blir en del billigere i lengden. Så med både ny jobb, og denne bekymringen vekke, blir nok den neste julen mye mere gledelig og mindre engstelig.
Gratulerer! Bilde, ellers teller det ikke

Måå bare spørre: Dere har fått filterguffe til filteret deres? Om ikke kan det umulig være innkjørt.
Ja,vi fikk det. Tålmodigheten til barnet rekker ikke til annet
Godt å høre at dere begge fikk akvariet og betalte lånet av Auðunn.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap